۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 634754

شاخص دیگر در اقتصاد این است که قیمت‌ها در بازار مسکن وقتی منطقی است که ۲۰ درصد درآمد خانوارها در بخش مسکن، چه در قالب پرداخت اجاره بها و چه به صورت پس انداز و یا وام برای خرید خانه هزینه شود.اکنون در ایران فاصله زیادی با این شاخص وجود دارد؛ لذا این شاخص احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن و اجاره را قوت می‌بخشد.

به گزارش گروه اقتصادی قدس‌آنلاین، بازار مسکن با توجه به شتاب افزایشی قیمت‌ها که از سال گذشته تاکنون تجربه کرده است،دیگر کشش و توانی برای افزایش مجدد نرخ‌ها ندارد؛ لذا احتمال کاهش قیمت‌ها در این بازار وجود دارد. در شرایط فعلی بازار مسکن دیگر توانی برای پذیرش گران شدن مجدد ندارد، چرا که تغییرات قیمتی که در این بازار از سال گذشته تاکنون رخ داده است به حدی زیاد بوده است که به دلیل عدم تناسب با قدرت خرید مردم، بازار وارد رکود شده است که البته این رکود ادامه خواهد داشت؛ لذا بازار مسکن با کاهش قیمت‌ها مواجه خواهد شد با این توضیح که عده‌ای که قصد فروش ملک و مسکن دارند در شرایط رکود به دلیل نبود خریدار و مشتری ناچار به کوتاه آمدن و کاهش قیمت هستند تا معامله انجام شود.در کنار این دلایل که کاهش قیمت در بازار مسکن را نوید می‌دهد به مقوله افت ارز و به طور خاص دلار نیز می‌توان اشاره کرد به عبارت دیگر کاهش قیمت در بازار ارز بر دیگر بازارها از جمله مسکن نیز اثرگذار است.این وضعیت را می‌توان برای ماه‌های پیش رو پیش‌بینی کرد. نکته مهم دیگر اینکه افت قیمت در بازار مسکن به طور حتم بر کاهش قیمت‌ها در بازار اجاره بها نیز تأثیرگذار خواهد بود و خود را نشان می‌دهد. زمان انتظار برای خانه‌دار شدن در ایران به حدود ۳۰ سال می‌رسد. این زمان طولانی بدین معناست که تعداد زیادی از مردم با درآمد متوسط توانمندی خود برای صاحب خانه شدن را از دست داده و نمی‌توانند وارد بازار مسکن شوند؛ بنابراین خود به خود بازار وارد فاز رکود می‌شود.

شاخص دیگر در اقتصاد این است که قیمت‌ها در بازار مسکن وقتی منطقی است که ۲۰ درصد درآمد خانوارها در بخش مسکن، چه در قالب پرداخت اجاره بها و چه به صورت پس انداز و یا وام برای خرید خانه هزینه شود.اکنون در ایران فاصله زیادی با این شاخص وجود دارد؛ لذا این شاخص احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن و اجاره را قوت می‌بخشد. بازار اجاره تابعی از قیمت ملک و مسکن است و در صورت افت قیمت‌ها در بازار مسکن اجاره بها نیز متأثر از آن خواهد شد.

کاهش بیشتر در بازار اجاره بها زمانی رخ می‌دهد که دولت بتواند عرضه و تقاضا را به یکدیگر نزدیک و به عبارتی فاصله عرضه و تقاضا را تا حد ممکن کم کند. در این شرایط مردم می‌توانند خرید ملک یا اجاره را انتخاب کنند در حالی که اکنون عده‌ای از مردم به دلیل عدم قدرت خرید و افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بازار مسکن ناچار به انتخاب پرداخت اجاره بها شده‌اند.

در صورتی که عرضه مسکن زیاد شود این مسئله به تعادل در بازار تقاضا منجر می‌شود؛ لذا قیمت‌ها منطقی و کاهش خواهد یافت در آن صورت مردم به انتخاب خود در بازار مسکن چه به صورت خرید یا پرداخت اجاره بها برای واحد مسکونی ورود می‌یابند؛ ضمن اینکه دولت با اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه می‌تواند قیمت‌ها در بازار مسکن را کنترل کند در آن صورت افراد حسب توانمندی و انتخاب خود در بازار مسکن ورود می‌کنند در حالی که اکنون عده‌ای به اجبار ناگزیر به انتخاب گزینه اجاره بها هستند، چرا که قدرت خرید آنان با قیمت‌های مسکن همخوانی ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.