غلامحسین شافعی گفت: ده‌ها سال است که کشور درگیر بیماری چرخش سرمایه در بخش دلالی و واسطه‌گری مالی در بخش زمین و مستغلات است .

مردم نباید کمبود "مؤسسات مالی" را جبران کنند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، غلامحسین شافعی امروز در چهل و دومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: صحنه  اقتصادی کشور سال‌هاست که کش و مکش میان صنعتگران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان با بخش‌های مولد اقتصادی است.

وی افزود: ده‌ها سال است که کشور درگیر بیماری  چرخش سرمایه در بخش دلالی و واسطه‌گری مالی در بخش زمین و مستغلات است و مستندات نشان می‌دهد، هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب این بخش، رقیب بخش‌های تولیدی و صادراتی بوده و به جز دوره‌های خاص دولت‌های مختلف رویکردهای جدی نسبت به بخش‌های تولید از خود نشان نداده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: از سال ۶۸ تا پایان سال ۹۶، ۱۷۴۲ میلیارد دلار منابع ارزی از محل صادرات نفت کالا و خدمات داشته‌ایم و با این ارقام چه کسی باید پاسخ دهد که چرا اقتصاد کشور علیرغم چنین منابعی به چنین وضعیتی گرفتار شده است؟ چون این پاسخگویی وجود ندارد، این کارها همچنان در حال حرکت است.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد، دولتها به هیچ وجه نمی‌توانند عذری از جهت کمبود منابع داشته باشند، همچنین در قیاس تولید ناخالص جهانی ایران و در قیاس با سایر کشورها از لحاظ پس‌انداز درصد چشمگیری را به خود اختصاص داده‌اند.

شافعی افزود: رهبر انقلاب فرموده‌اند ما باید به جایگاه بخش صنعت در کشور توجه کنیم .

رئیس اتاق بازرگانی ایران با طرح این سوال که تراز میزان سرمایه در بخش‌های نامولد و مولد در چه وضعیتی است، گفت:‌امروز متأسفانه همچنان دولتمردان بیش از آنکه به فکر از دست رفتن ثروت‌های انسانی و تولید باشند، نگران چگونگی صادرات نفت خام هستند.

وی با اشاره به اینکه ۷ دهه از شروع برنامه‌های توسعه‌ای گذشته است، گفت: اما شاخص‌های متعدد اقتصادی نشان می‌دهد که نظام تصمیم‌گیری اقتصادی در طول بسیاری از دوره‌ها ناکارآمد بوده است.

شافعی اظهار داشت: عدم مشورت‌خواهی از بخش  خصوصی و صاحبان کسب و کار یکسری از حلقه‌های مفقوده ناکارآیی سیاست‌گذاری در کشور بوده که منجر به ناکارآمدی در تولید و صنعت شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: انتظار این است که در شرایط خاص کنونی به توصیه‌های مؤکد رهبر انقلاب اسلامی توجه کنند.

وی بیان داشت: در هفتم شهریور ماه امسال مقام معظم رهبری در دیدار با دولت تأکید داشتند که به نظرات اتاق بازرگانی توجه شود، اما از آن زمان تا کنون با اینکه ده‌ها تصمیم اقتصادی اتخاذ شده است، اما فقط در دو جلسه از بخش خصوصی دعوت شده است.

شافعی بیان داشت: تکیه بر مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی بدون توجه به ساخت داخلی یکی از مشکلات ما است، با برندهای خارجی در اقتصاد کشور ما فعال هستند و این‌ها ناشی از بیماری اقتصادی است که علیرغم توصیه‌ها اقتصاد کشور درگیر این بیماری‌ها است.

وی افزود: نگاهی به روند سیاست‌های تولید و صادرات نشان می‌دهد که این سیاست‌ها ناشی از چانه‌زنی بوده تا برگرفته از برنامه‌های توسعه‌ای باشد و توجه به افزایش تولید و تجارت در بازار جهانی مغفول مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: سودآوری بسیار بالا و زودبازده بودن و سیستم پاداشی بخش‌های غیرمولد زمین و مستغلات همواره به عنوان عامل بسیار مهم  جهت ایجاد عدم انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در فعالیت‌های تولیدی و صنعتی مطرح بوده و تا زمانی که سرمایه‌گذاری در این دو بخش بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی باشد، نمی‌توان امید به ایجاد اشتغال، کاهش فقر و بیکاری و تولید و همچنین ارزش افزوده داشت.

وی بیان داشت:‌ سیستم پاداش‌دهی کشور کاملاً در خدمت سیستم‌های دلالی و واسطه‌گری است اما از نتایج مهم توسعه می‌توان به کاهش بیکاری، رفع فقر و توزیع برابرتر درآمدها اشاره کرد.

وی افزود: توجه به مقادیر صرفاً کمی رشدهای اقتصادی منجر به غفلت از کیفیت و توسل به رشدهای بی‌کیفیت درآمده از فروش ثروت‌های جدید خام‌فروشی و فعالیت‌های مونتاژکاری و دلالی شده که متأسفانه دستیابی به رشد مقرر شده ۸ درصدی در برنامه‌ها مقرر نکرده است.

شافعی بیان داشت: بخش‌های غیرمولد و رانت‌خواری مدت‌هاست بلای جان اقتصاد کشور است.

وی اظهار داشت:‌ اصلاحاتی از قبیل اصلاح نظام بانکی، مالیات بر ارزش افزوده، خصوصی‌سازی و ساختار نظام تصمیم‌گیری اقتصادی، مشورت با بخش خصوصی و مقابله با فعالیت‌های نامولد از الزامات اساسی دستگاه‌های توسعه‌ای اقتصادی است.

وی بیان داشت: تصمیم‌گیران کشور اگر واقعاً  خواهان بهبود وضعیت اشتغال و معیشت مردم هستند، باید به دنبال اجرای برنامه کامل و اساسی با مشارکت نخبگان بخش خصوصی و واقعی برای توسعه کشور باشند.

وی گفت: تا زمانی که کشور بهشت نامولدان و رانت‌خواران باشد، نمی‌توان امید به اصلاح وضعیت داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بارها و بارها درخواست اصلاح نظام بانکی را داشته‌ایم و بارها اشاره کرده‌ایم، باید ارتباط منطقی بین بخش‌های مولد کشور و بخش‌های مالی برقرار باشد.

شافعی گفت: سیستم بانکی باید در خدمت ارتقاء توسعه اقتصادی کشور باشد و ضوابط بانک مرکزی باید به دقت در بانک‌ها اعمال شود و ثبات‌های مالی بانکی و صورت‌های مالی بانکی باید به صورت شفاف ارائه شود.

وی اظهار داشت: امروز می‌بینیم که گفته می‌شود بخشی از نقدینگی جامعه به سبب پرداخت بدهی مؤسسات ورشکسته از جیب مردم فقیر پرداخت می‌شود. آیا این حق است که مردم کمبود مؤسسات مالی را جبران کنند.

وی اظهار داشت: اصلاح نظام مالیاتی مدت‌هاست که مطرح است، اما همچنان شاهد هستیم که برخی از جامعه حاضر به پرداخت حقوق حقه نیستند و بخش‌های نامولد کشور همچنان در حال فرار مالیاتی هستند.

وی در ادامه خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: من می‌خواهم شما را رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خطاب کنم، شما قانوناً مسئول ارتباط خصوصی و دولت هستید و باید در این شرایط خاص این ظرفیت قابل توجه که ظرفیت قانونی است، را به صحنه عمل بیاورید.

وی گفت: ما علیرغم محدودیت‌های فراوان فرصت‌های خوبی را از دست می‌دهیم و علیرغم همه مشکلات بخش  تولید ما یک شرایط جدیدی دارد و بخش تولید ما رقابتی می‌شود همچنین بخش صادرات ما فرصت حضور در بازارهای جاری را پیدا کرده است، اما این خیلی دردناک است که مشاهده می‌شود، این فرصت‌های طلایی در حال از بین رفتن است.

وی افزود: ما در چنین شرایط منطقاً باید در مقابل محدودیت‌های تحریم تسهیلات را اضافه کنیم و می‌توانیم امیدوار باشیم که با حضور شما شاهد حرکت مناسبی در مسائل اقتصادی باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.