۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 634809

دردسرهای مرکل صغیر

علیرضا رضاخواه

براساس نتایج نظرسنجی اخیر تنها ۳۸ درصد از مردم آلمان بر این باورند که آنِگرِت کرامپ‌ کارن‌باوئر، رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی قابلیت پیروزی برای صدراعظمی آلمان را دارد و در مقابل ۴۱ درصد بر این باور هستند که وی برای صدراعظمی مناسب نیست.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، یکی از مهم‌ترین تحولات سیاسی در سال 2018 میلادی، تصمیم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای کناره گیری از قدرت بود. مرکل به صورت رسمی اعلام کرد که در انتخابات پیش رو نامزد نخواهد شد و قصد دارد از این منصب سیاسی بعد از بیش از یک دهه خداحافظی کند. مرکل به عنوان رهبر قوی‌ترین عضو اتحادیه اروپا نقش جدی در ثبات این اتحادیه بویژه در مقابله با تکانه‌های شدیدی چون بحران اقتصادی سال 2008 و همچنین تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه داشته است. با این حال او در شرایطی تصمیم به خداحافظی از دنیای سیاست گرفته است که اتحادیه اروپا به عنوان یک بلوک سیاسی با چالش‌های جدی رو به روست. از جمله این چالش‌ها تقویت روندهای واگرایی در اروپا، بحران مهاجرت، اختلاف میان اروپا و آمریکا به دلیل حضور ترامپ در کاخ سفید و همچنین افزایش قدرت بازیگری روسیه و چین است.

با این حال مرکل با تعیین آنِگرِت کرامپ‌ کارن‌باوئر به عنوان جانشین احتمالی بعدی خود، تلاش دارد تا این جابه‌جایی در هرم قدرت در آلمان را به صورت تدریجی و با کمترین هزینه پیش ببرد. بسیاری از تحلیلگران، خانم آنِگرِت کرامپ‌ کارن‌باوئر، را مرکل صغیر دانسته و به دلیل نزدیکی فکری او با صدراعظم آلمان معتقدند که این جابه‌جایی در قدرت تأثیر جدی در تحولات سیاسی چه در داخل آلمان و یا در اتحادیه اروپا نخواهد داشت. اما واقعیت این است که نه شرایط داخلی و نه اوضاع اتحادیه بسامان نیست. امری که آنگلا مرکل بیش از هر کس دیگری به آن واقف است. نظر سنجی‌ها چشم‌انداز روشنی را برای کارن باوئر ترسیم نمی‌کند. براساس نتایج نظرسنجی اخیر تنها ۳۸ درصد از مردم آلمان بر این باورند که آنِگرِت کرامپ‌ کارن‌باوئر، رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی قابلیت پیروزی برای صدراعظمی آلمان را دارد و در مقابل ۴۱ درصد بر این باور هستند که وی برای صدراعظمی مناسب نیست. به بیان دیگر احتمال اینکه مرکل صغیر بتواند در انتخابات آلمان جای بانوی آهنین برلین را پر کند هم ضعیف است، چه رسد به جایگاه او در اتحادیه اروپا. بحران مهاجرت و سرعت رشد جریان راست افراطی به گونه‌ای است که دولت بعدی دولتی ضعیف، شکننده و ائتلافی خواهد بود. تبعات چنین دولتی در آلمان سقوط جایگاه رهبری آلمان در اتحادیه خواهد بود، امری که می‌تواند موجودیت اتحادیه اروپا را نیز به چالش بکشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.