پروژه راه‌آهن مشهد - بجنورد - گرگان و همچنین خواف - هرات از جمله چند پروژه ریلی کشور است که بخش مهمی از آن در خراسان رضوی تحقق می‌یابد، اما با همه تبلیغات انجام شده در این باره چندین سال است که این پروژه مطرح شده است.

اجرای پروژه راه‌آهن مشهد - گرگان پشت چراغ قرمز نوسانات ارزی

طول این راه‌آهن حدود ۵۵۰ کیلومتر است که ابتدای مسیر از خروجی ایستگاه گرگان شروع می‌شود و از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان، اخلمد عبور کرده و به گلبهار ختم می‌شود.

این راه‌آهن، یک‌خطه و دارای ۲۷ ایستگاه وبیش از ۱۵ کیلومتر تونل است. خبرنگار ما برای پیگیری آخرین وضعیت این پروژه با سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل کشور گفت و گویی انجام داده است.

تعیین بانک عامل

عباس خطیبی در گفت وگو با قدس گفت: برای اجرای پروژه راه‌آهن مشهد - بجنورد - گرگان در خردادماه امسال  پس از رایزنی‌های مفصل با آستان قدس رضوی، تفاهمنامه و سپس موافقتنامه اولیه با شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی و شرکت چینی جوینت منعقد کرده‌ایم و پس از تبادل موافقتنامه در حال مذاکره برای مجوزهای قانونی از مراجع ذیربط سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و تعیین بانک عامل هستیم.

وی افزود: با توجه به نوساناتی که در نرخ ارز به وجود آمده است، باید در موافقتنامه‌ای که بین طرفین مبادله شده است به دلیل وجود فاینانس وقرار گرفتن ارز یوآن در این موافقتنامه، باید موافقتنامه تغییر کند که جلسات اصلاحی این موافقتنامه برگزار و به طرفین اعلام شده است که منتظر اعلام نتیجه هستیم.

شایعه حذف پروژه از دستور کار

خطیبی در خصوص شایعات حذف این پروژه از دستور کار گفت: درست است که کار اجرایی این پروژه آغاز نشده است، این به معنای توقف یا از دستور کار خارج شدن این پروژه نیست و طبیعتاً همه پروژه‌های بزرگ کشور بویژه پروژه‌های ریلی با این ابعاد و اندازه چند هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است قاعدتاً از بودجه عمومی کشور خارج می‌شوند و نمی‌توان این پروژه‌ها را با بودجه عمومی اجرا کرد و باید برای اجرای این پروژه‌های بزرگ، تأمین اعتبار آن از طریق فاینانس صورت گیرد که مراحلی دارد که قرارداد تجاری که بسته می‌شود هیچ گونه نکته مبهمی نداشته باشد و ما این موضوع که این پروژه از دستور کار خارج شده است را قبول نداریم و هر دو هفته یک بار با حضور طرفین جلسه‌ای در شرکت زیرساخت و توسعه حمل و نقل کشور برگزار می‌شود و کماکان این پروژه در دستور کار قرار دارد.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و زیربناهای  حمل و نقل کشور در خصوص تغییر مسیر این پروژه گفت: مسیر این پروژه نیز از مشهد، چناران، قوچان، شیروان، بجنورد و سپس شهرهای شمالی کشور است. این در حالی است که در بودجه سال ۹۷ طرح راه‌آهن جوین - اسفراین نیز دیده شده است که در این طرح محدوده شهرستان شیروان تا بجنورد الحاق شده است به طرح جوین - اسفراین - بجنورد و مسیر راه‌آهن بجنورد - گرگان هیچ تغییری نمی‌کند و تنها اتفاقی که رخ می‌دهد، ممکن است این دو طرح از پروژه راه آهن بجنورد-گرگان و بخشی نیز از پروژه جوین - اسفراین-بجنورد تأمین مالی شود و در فیزیک و در کریدوری که از گذشته تاکنون بوده است هیچ تغییری رخ نداده است.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد پروژه راه آهن مشهد - بجنورد-گرگان توسط آستان قدس رضوی و «شرکت جوینت» چین تأمین خواهد شد و تأمین ۱۵ درصد باقیمانده آن نیز برعهده دولت است.

 ایستگاه شمع تیغ در انتظار نقدینگی

سرپرست معاونت ساخت‌وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ما در خصوص راه آهن خواف - هرات نیز گفت: پروژه راه‌آهن خواف- هرات با هدف ارتباط کشورمان با کشور همسایه، افغانستان و توسعه این کشور برنامه‌ریزی و در حال اجراست که به دو بخش برون مرزی و درون مرزی تقسیم شده است که در بخش درون مرزی طول پروژه ۷۷ کیلومتر بوده است، که عملیات زیرسازی و ریل‌گذاری تا مرز شمع تیغ انجام شده و مسیر نیز تحویل موقت شده است.

وی ادامه داد: در مسیر ۷۷ کیلومتری ایستگاهی به نام شمع تیغ در این پروژه دیده شده و در حال ساخت است که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با محدودیت‌های منابع مالی روند تکمیل ایستگاه به کندی پیش می‌رود. در بخش برون مرزی است که عملیات زیرسازی و روسازی انجام و تنها ۳۰ کیلومتر از مسیرباقی مانده است و قطعه چهارم نیز در این پروژه جزو تعهدات کشور افغانستان است که باید طرف مقابل برای تکمیل قطعه چهارم اقدامات لازم را انجام دهد.

خطیبی تصریح کرد: برای تکمیل پروژه راه‌آهن خواف - هرات در دو بخش درون مرزی و برون مرزی که تکمیل آن برعهده کشور ماست بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و خوشبختانه در بخش برون مرزی اخیراً ۱۶ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است که در حال پرداخت مطالبات پیمانکار هستیم که شرایط اجرای کار نیز با این تخصیص بهتر خواهد شد و در بخش درون مرزی از لحاظ تأمین اعتبار مشکلی نداریم و به دلیل اینکه اصل فعالیت ما در این بخش مربوط به ساخت ایستگاه و سیستم‌های ارتباطی است، با توجه به شرایط اقتصادی نیاز به نقدینگی دارد که از طریق اوراق خزانه تأمین کردن هزینه‌های مرتبط با این پروژه را سخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار کل پروژه درون مرزی راه آهن خواف - هرات ۱۱ میلیارد تومان است و آنچه که تاکنون تخصیص داده شده است ۵۰ درصد است و امیدواریم بخش ایستگاهی ما که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن خرید تجهیزات است، بتوانیم تأمین کنیم تا پیمانکار با سرعت بیشتری این پروژه را به پایان برساند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.