نخست‌وزیر مالزی با انتقاد از اقدام استرالیا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت این شهر باید همانطور که اکنون هست، باقی بماند.

ماهاتیر محمد: حق ندارند قدس را دوپاره کنند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی امروز (یکشنبه) با انتقاد از اقدام استرالیا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس غربی به جای تل‌آویو به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت که کشورها نباید، چنین کاری انجام دهند.

این مقام مالزیایی در حاشیه مراسمی در بانکوک به خبرگزاری «رویترز» گفت: «اورشلیم (قدس) باید همانطور که اکنون هست، باقی بماند نه اینکه پایتخت اسرائیل شود.»

وی افزود: «اورشلیم (قدس) همواره فلسطینی بوده، چرا می‌خواهند آغازگر تقسیم اورشلیمی باشند که به آن‌ها تعلق ندارد. چرا می‌خواهند اعراب و یهودیان را جدا کنند؟ آن‌ها چنین حقی ندارند.»

مالزی از جمله کشورهایی است که از راهکار تشکیل دو دولت در حل بحران میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا دیروز (شنبه) اعلام کرد این کشور قدس غربی را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی به رسمیت شناخته، اما فعلا سفارت خود را به این شهر منتقل نمی‌کند. وی طی سخنانی تصریح کرد، استرالیا هم‌اکنون قدس غربی را که مقر کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و بسیاری از سازمان‌های دولتی است، به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

موریسون افزود، این کشور دنبال انتقال سفارت خود به قدس غربی نیز هست اما پس از مشخص کردن وضعیت نهایی و زمانی که این موضوع عملی باشد. نخست‌وزیر استرالیا در اکتبر گذشته برای انتقال سفارت کشورش به قدس غربی اعلام آمادگی کرده بود.

ششم دسامبر پارسال، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم خود مبنی بر معرفی قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را اعلام کرد.

این تصمیم ترامپ در راستای اجرایی شدن آنچه «معامله قرن» نامیده می‌شود، اعلام شد؛ طرحی که گفته می‌شود عربستان سعودی و برخی دیگر از شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس با آن همراه شده‌اند.

14 ماه می 2018 (24 اردیبهشت 1397)، طی مراسمی، سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس غربی منتقل شد. مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری دست به تظاهرات بسیار گسترده‌ای زدند و رژیم صهیونیستی این تظاهرات‌ها را سرکوب کرد. تنها در آن روز، بیش از 60 نفر در این تظاهرات‌ها به شهادت رسیدند و تعداد مجروحان به بیش از 2800 نفر رسید.

محل سفارتخانه آمریکا در قدس به نام «محله ترامپ» در منطقه آرنونا در قدس غربی نامگذاری شده است.

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.