رئیس تیم پیوند ریه در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: دومین مرکز پیوند ریه در ایران پس از تهران در مشهد دایر است.

مشهد دومین مرکز پیوند ریه در ایران است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر رضا باقری افزود: پیوند ریه که یک عمل جراحی پیچیده و خاص است هم اینک تنها در دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشهد در سطح کشور انجام می شود. در این چارچوب دانشگاه علوم پزکی مشهد منطقه شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد.

وی ادامه داد: مرکز پیوند ریه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد چهار سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و طی دو سال اخیر سه مورد جراحی پیوند ریه در این دانشگاه انجام شده است. در این مرکز سه نوع پیوند شامل 'پیوند یک ریه، دو ریه و قلب و ریه با یکدیگر' قابل انجام است.

این پزشک فوق تخصص جراحی توراکس طولانی شدن فرآیند رضایت از خانواده بیماران مرگ مغزی را یکی از علل تعداد کم پیوند ریه در مشهد و کشور ذکر و بیان کرد: ریه نخستین عضوی است که هر چه زمان بین اعلام مرگ مغزی و انجام پیوند طولانی تر شود قابلیت پیوند را از دست می دهد.

وی گفت: پارسال از بین ۳۵ بیمار مرگ مغزی تنها ریه دو بیمار مرگ مغزی شرایط اهدا و قابلیت پیوند را داشت. اگر اعضای بیمار مرگ مغزی ظرف ۲۴ ساعت نخست اهدا شود می توان از تمامی آنها از جمله دو ریه، قلب، دو کلیه، کبد، پانکراس، روده و قرنیه برای نجات جان سایر بیماران استفاده کرد. پس از گذشت سه تا چهار روز تنها کلیه ها و در نهایت کبد بیمار مرگ مغزی امکان پیوند دارند.

دکتر باقری افزود: فقدان دستگاه 'اکمو' مورد نیاز در پیوند قلب و ریه یکی چالشها و موانع در این حوزه است. مسئولان وزارت بهداشت اخیرا قول تهیه این دستگاه را برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد داده اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.