علی‌اکبر سیاری با اشاره به اینکه سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال به علت ابتلا به روتاویروس در دنیا جان خود را از دست می‌دهند، گفت: ارائه واکسن روتاویروس در کشور ما امری ضروری است و باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

ویروسی که سالانه جان ۷۰۰ هزار کودک را می‌گیرد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، علی‌اکبر سیاری رئیس کنگره بیماری‌های شایع طب کودکان در نشست چهاردهمین کنگره بیماری‌های شایع طب کودکان و دومین سمینار مدیریت پرستاری کودکان که در بیمارستان مفید برگزار شد، اظهار داشت: توانمندسازی متخصصین کودکان کشور، طرح مسائل و مشکلات کودکان و ارائه پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی در این حوزه به صورت مقاله، کارگاه و پنل از اهداف برگزاری این کنگره است. 

وی افزود: در حوزه اورژانس‌ها فوریت‌های قلبی، فوریت‌های نوزادان، فوریت‌های تنفسی و مسمومیت‌ها در نظر گرفته شده و در زمینه بیماری‌های شایع هر ساله یک یا چند محور در زمینه‌هایی همچون نوزادان، گوارش، کلیه، خون، تنفس، قلب و روماتولوژی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. 

رئیس چهاردهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان ادامه داد: امسال پنلی در زمینه مشکلات روانی کودکان که به علت استفاده بیش از حد از فضای مجازی ایجاد می‌شود مطرح می‌شود و همچنین سخنرانی و ارائه مقالات به صورت ‌آنلاین منتشر و متخصصین اطفال علاوه بر حضور واقعی می‌توانند در فضای مجازی از مطالب ارائه شده بهره‌مند شوند.

سیاری گفت: برنامه‌هایی در دستور کار داریم تا در آینده بیمارستان مفید آموزش‌هایی را برای خانواده‌ها به صورت آنلاین در نظر گیرند البته سرمایه‌گذاری در این زمینه لازم بوده ولی در این جهت در حال حرکت هستیم.

* فوت سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کودک در دنیا به دلیل ابتلا به روتاویروس 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بیشترین دلیل مراجعه خانواده‌ها به متخصصان کودکان چه بیماری است، گفت: در فصل سرما عفونت‌های تنفسی شایع‌ترین علت مراجعه است و به طور کلی ۲۰۰ ویروس باعث عفونت تنفسی در کودکان می‌شود که چند مورد آنها از جمله آنفولانزا خطرناک است. 

وی گفت: روتاویروس، ویروسی بوده که در پاییز بیشتر شیوع می‌یابد و کودکان را گرفتار می‌کند که دو علامت تنفسی و اسهال و استفراغ دارد و به طور کلی سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال به علت این بیماری در دنیا جان خود را از دست می‌دهند.

سیاری با اشاره به اینکه در ایران آمار دقیقی در زمینه فوت کودکان به دلیل روتاویروس نداریم، گفت: در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا واکسنی در این زمینه استفاده می‌کنند که در کشور ما نیز ضرورت دارد که این واکسن به سیستم واکسیناسیون اضافه شود البته این واکسن در حال حاضر تولید داخل نیست و کشورهایی همچون هلند و فرانسه آن را تولید می‌کنند و کشور ما نیز می‌تواند در آینده در این حوزه موفقیت‌هایی داشته باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی در کودکان با بیان اینکه اسهال در این ویروس سبب مرگ کودک می‌شود، گفت: زمانی که من معاون وزارت بهداشت بودم بارها به دولت و مجلس نامه نوشتیم و درخواست کردیم بودجه لازم برای افزوده شدن این واکسن به سیستم واکسیناسیون را در نظر گیرند چرا که این واکسن به نظرم جزو واجبات سیستم بهداشتی است. 

وی تصریح کرد: در آن زمان و حدود سه سال پیش هزینه این واکسن برای یک سال کودکان ایرانی ۵۰۰ میلیون تومان بود ولی موافقت نشد و به نظرم واجب است که این واکسن در کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیس چهاردهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان اضافه کرد: یکی از چالش‌ها در کشور تولد نوزادان با وزن کم است و امروزه نوزادانی با سن ۲۷ هفتگی در شکم مادر متولد می‌شوند که وزن ۴۰۰ گرم دارند. هر چند که این نوزادان زنده می‌مانند ولی مراقبت زیادی از آنها لازم است چرا که عفونت‌های تنفسی، قلبی و عروقی، ریوی و مشکلات مغزی و چشمی در کمین آنها است. 

سیاری خاطرنشان کرد: در فصل پاییز و زمستان نیز حساسیت و آلودگی هوا یکی از دیگر موضوعاتی است که کودکان را گرفتار کرده و آنها را دچار حملات آسم و تنگی نفس می‌کند. 

* دو علت اصلی مرگ کودکان ایرانی

وی گفت: حوادث و سوانح و پس از آن اختلالات مادرزادی و مشکلات ژنتیکی دو علت شایع مرگ کودکان ایرانی است و البته در کشور ما به دلیل انجام واکسیناسیون بیماری‌های عفونی کنترل شده است. 

سیاری بیان داشت: در گذشته و در سال‌ها ۱۳۶۰، ۱۰ هزار نفر نوزاد طی یک سال به دلیل بیماری همچون کزاز جان خود را از دست می‌دادند ولی اکنون خوشبختانه به دلیل تزریق واکسن چنین مشکلی نداریم. 

* دستاورد بزرگ ایران در کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال و مادران باردار

مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ارائه سه گزارش سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل اشاره کرد و گفت: بر اساس یک گزارش اعلام شده در زمینه توسعه انسانی با سه شاخص امید به زندگی سالم، میانگین تحصیلی و نرخ باسوادی و درآمد سالانه از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ موفقیت‌های خوبی داشته و در این گزارش کشورها به سه گروه پایین، متوسط و بالا تقسیم شده که ایران جزو گروه‌های بالا از لحاظ توسعه انسانی قرار دارد.

وی گفت: کشورهای نروژ، سوئیس و استرالیا بهترین کشورها هستند و هنگ‌کنگ ژاپن، استرالیا و سوئیس بیشترین امید به زندگی را دارند. 

سیاری به دومین گزارش سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقی که توسط ۱۸۰۰ محقق بین ۱۲۰ کشور دنیا طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ انجام شد و ۳۵ ایرانی در این تحقیق نقش داشتند مشخص شد که ایران پیشرفت‌های بسیار مؤثری در حوزه سلامت داشته و کشور ما در کاهش نرخ مرگ و میر زودرس و نابهنگام به ویژه در مادران باردار و کنترل بیماری‌های عفونی موفق بودند. 

رئیس چهاردهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان خاطرنشان کرد: بهبودی تغذیه کودکان، کاهش فقر آهن، افزایش دسترسی به خدمات پیشگیری، درمان و داروی انسانی همچنین تربیت نیروی انسانی در حوزه سلامت از دیگر موفقیت‌های ایران در این گزارش بود.

* چهار ایراد سازمان جهانی بهداشت به ایران 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در این شاخص چهار ایراد به ایران وارد بود که شامل افزایش بیماری‌های غیرواگیر و افزایش اضافه وزن و چاقی، گسترش استفاده از مواد دخانی و روان‌گردان‌های صنعتی، شیوع HIV و افزایش حوادث ترافیکی بود.

سیاری در ادامه به انجام گزارش دیگری توسط سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر ۵ سال و نوزادان مورد بحث قرار گرفت که بر اساس آن اعلام شد روزانه ۱۵ هزار جان خود را از دست می‌دهند که این رقم در ایران طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ بسیار اندک شد و این مسأله دستاورد بسیار خوبی برای کشور ما است البته حوادث و سوانح امروزه کودکان زیادی را در کشور ما قربانی می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.