حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جواهری گفت: مصونیت و حفظ ملت مسلمان ایران در برابر توطئه های دشمنان در گرو هوشیاری، تفاهم و اتحاد این دو قشر فرهیخته است. حوزه و دانشگاه دو سنگر مبارزه و دو پایگاه مقاومت و دو کانون الهام بخش انقلاب اسلامی مردم ایران بوده و باید باشند.

وحدت حوزه و دانشگاه باعث کارآمدی و اقتدار حکومت دینی و اعتلای جامعه اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین سالروز شهادت دکتر مفتح در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است. حوزه و دانشگاه دو قطب حساس و سرنوشت ساز و دو مغز متفکر امت اسلامی هستند. به باور بسیاری از کارشناسان، این دو، سازندگان امروز و فردای کشور و تربیت کنندگان نسل جوان این مرز و بوم هستند و هماهنگی و پیوند و دوستی حوزه و دانشگاه راهگشای رشد و تعالی جامعه و هدایت عموم مردم است.

به همین مناسبت گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جواهری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد انجام دادیم که از منظرتان می گذرد.

* اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه در چیست؟

** وحدت حوزه و دانشگاه و پیوستن دانشگاه به حوزه و پذیرش رهبری مذهبی از سوی دانشگاه یکی از عوامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی بود. این وحدت امروز ضامن بقا و تداوم انقلاب اسلامی است و سعادت کشور و ملت را به همراه خواهد داشت. در مهر ۱۳۵۷ امام خمینی در پیام به طلاب و دانشجویان کشور نوشتند: طلاب علوم دینی و دانشجویان با هم روابط دوستانه و فعالانه داشته باشند (صحیفه نور، ج۲، ص۱۱۴). ایشان در وصیت نامه سیاسی الهی خویش نیز درباره حوزه و دانشگاه چنین نوشتند: توصیه اینجانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هر چه بیشتر با روحانیون و طلاب علوم اسلامی پیوند و دوستی و تفاهم را محکمتر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه های دشمن غداّر غافل نباشند و به مجرد آن که فرد یا افرادی را دیدند که با گفتار و رفتار خود درصدد است بذر نفاق بین آنان افکند او را ارشاد و نصیحت نمایند و اگر تاثیر نکرد از او روگردان شوند و او را به انزوا کشانند و نگذارند توطئه ریشه دواند که سرچشمه را به آسانی می توان گرفت (صحیفه نور، ج۲۱، ص۱۸۲ و ص۱۸۳).

* وحدت حوزه و دانشگاه تا چه میزان به صورت عملی محقق شده است؟

** وحدت حوزه و دانشگاه از آرمان های بزرگ انقلاب اسلامی بوده و هست اما متاسفانه اقدامات لازم در این راستا انجام نشده است. وصیت جاودانه و روشنگر امام خمینی درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه عملیاتی و اجرایی نشده است و نظریه پردازی در کرسی های آزاد اندیشی پیرامون استراتژی و تاکتیک ها و تکنیک های وحدت حوزه و دانشگاه و پایداری آن تحقق نیافته است. مسئله وحدت حوزه و دانشگاه آثار و منافع بزرگ و بی نظیری دارد و تفرقه حوزه و دانشگاه خطرات و زیان های فراوان دارد از این رو ام المسائل کشور است. اما این موضوع اساسی و با اهمیت، در برنامه های رایج دانشگاه و حوزه مهجور و متروک است. ۲۷ آذر از سال ۱۳۵۸ روز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح، به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شده است و از آن زمان بیش از سی و نه سال می گذرد، ولی اقدامات انجام شده در شان این موضوع بلند و مهم نبوده است.

* وحدت حوزه و دانشگاه چه آثاری می تواند داشته باشد؟

** وحدت حوزه و دانشگاه وحدت دو نهادی است که صلاح و کارآمدی آن می تواند به کارآمدی و اقتدار حکومت دینی و اعتلای جامعه اسلامی و توسعه همه جانبه آن بیانجامد. الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی و تحقق تمدن نوین اسلامی شیعی در کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است. ضعف و وهن وحدت حوزه و دانشگاه عامل توقف و از بین رفتن دستاوردهای شهدای حوزه و دانشگاه است. آینده نظام اسلامی و فراهم شدن شرایط و عوامل پایداری و تداوم انقلاب اسلامی به وحدت و همکاری حوزه و دانشگاه بستگی دارد. وحدت هدف، رفتار و گفتار اسلامی، وحدت روح عملی، وحدت فکری و آرمانی، وحدت در دفاع از دین و ارزش های دینی و آرمان های انقلاب اسلامی، همکاری در تولید علم، فرهنگ سازی در راه رشد و توسعه، وحدت سیاسی در پاسداری از انقلاب، وحدت در دشمن شناسی و خنثی نمودن توطئه های دشمن، و تلاش همه جانبه درکارآمدی حکومت دینی، و فرهنگ سازی برای آراستگی فرد و جامعه به سبک زندگی اسلامی شیعی و مهندسی فرهنگی در اسلامی سازی دانشگاه، تحول در علوم انسانی غربی و تبدیل به علوم انسانی اسلامی، افزایش قدرت سخت افزاری و نرم افزاری در نبرد با دشمنان دین و کشور دینی و توانایی رویارویی با دشمنان درتهاجم فرهنگی در جنگ نرم همه و همه با وحدت حوزه و دانشگاه پیوند دارد و با آن به درستی تحقق می یابد. بومی سازی علوم در کشور و تحول بنیادی در ساختار غربی علوم انسانی دانشگاه ها جز در پیوند دانشگاه با حوزه روی نخواهد داد. حکم عقل به رجوع به متخصصان، دلیل نیازمندی حرکت اسلامی شدن علوم انسانی دانشگاه ها به حوزه هاست. تامین نیازهای فوری کشور و انقلاب در همه ابعاد سیاسی اجتماعی علمی اقتصادی هنری  و همه نیازهای اجتماعی، و تحقق انتظارات امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی با وحدت حوزه و دانشگاه صورت می پذیرد.

* چه اقداماتی باید انجام داد تا این وحدت بیشتر از گذشته استحکام یابد

** باید به گستره کارکردهای حوزه و دانشگاه و توانایی و نیازها و پیش فرض ها و مقدمات و اهداف وحدت حوزه و دانشگاه توجه جدی و بایسته شود و در این زمینه تحقیقات اساسی انجام شود. عوامل وحدت و موانع آن شناسایی گردد و ساز و کارها و تشکیلات فراهم گردد. باید تدبیر و برنامه ریزی دائمی انجام شود. امام خمینی (ره) درباره اتحاد و یگانگی حوزه و دانشگاه با بسیج دانشجو و طلبه فرموده اند: امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این مراکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی و نه غربی باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی آمریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند. تنها با بسیج است که این مهم انجام می پذیرد. مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پاسگاه علمی است. حوزه علمیه و دانشگاه باید چارچوب های اصیل اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند. (صحیفه نور، ج۲۱، ص۵۳)

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.