شهردار تهران گفت: در شهر تهران بیش از ۹۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه وجود دارد که حدود ۲۰۰ ساختمان در شرایطی قرار دارند که در صورت بروز بحران امدادرسانی به آنها به سختی انجام خواهد شد.

حناچی: امدادرسانی به ۲۰۰ ساختمان بلندمرتبه تهران به سختی انجام خواهد شد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم امضاء تفاهم‌نامه سازمان بسیج شهرداری و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، اظهار داشت: ما در شهری زندگی می‌کنیم که به جهت کلانشهر بودن و تجمع جمعیت و به جهت اینکه در طول تاریخ بحران‌های زیادی از جهت سیل و زلزله را تجربه کرده است باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

شهردار تهران افزود: در حفاری مترو در عمق ۹ متری آجر پیدا می‌کنیم که به این معناست که در آنجا در گذشته زندگی جریان داشته است و سه لایه تمدن را داریم.

وی افزود: زلزله بخشی از زندگی ماست و واقعیتی است که باید با آن کنار بیاییم و باید یاد بگیریم که چطور در این شرایط باید زندگی کنیم.

حناچی با اشاره به اینکه باید یاد بگیریم که در شرایط بحران چگونه بحران را کنترل و هدایت کنیم،‌گفت: تجربیات چند دهه اخیر در کشورها نشان می‌دهد که ما باید مجموعه‌ای به نام دفاع غیرنظامی داشته‌ باشیم که آموزش‌های لازم را بدون اسلحه به شهروندان ارائه کند.

شهردار تهران افزود: در کشور ما بعد از شرایط زلزله اصلی‌ترین مشکل این است که با موج فراوان افراد در محل حادثه مواجه هستیم و پشتیبانی آنها تبدیل به یک معضل اصلی می‌شود.

حناچی بیان داشت: در حالی که تجربیات جهانی نشان می‌دهد در جاهایی که مثل حادثه بم اتفاق می‌افتد ورودی‌ها را می‌بندند و اجازه ورود افراد غیرمتخصص در محل حادثه داده نمی‌شود.

وی گفت: متأسفانه در زلزله بم آمار قطع نخاعی‌ها بالا بود و این ناشی از کمک‌رسانی غیرتخصصی به شهروندان بود چرا که نیروهای آموزش دیده کمتر از این اشتباهات می‌کنند.

شهردار تهران افزود: تفاهم‌نامه‌ای که امروز منعقد می‌شود به همین موضع برمی‌گردد تا نیروهای آموزش‌دیده به محل حادثه اعزام شوند.

حناچی با اشاره به اینکه امیدواریم دیگر شاهد حادثه‌ای مانند پلاسکو نباشیم، گفت:‌در تهران ۹۰۰ ساختمان بیش از ۱۲ طبقه وجود دارد و بیش از ۲۰۰ ساختمان بلندمرتبه در شرایطی که امدادرسانی در هنگام حادثه به اهالی این ساختمان‌ها به سختی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: شهروندان باید بدانند در شرایط بحرانی چه وظیفه‌ای دارند و چه اقداماتی را باید انجام دهند.

حناچی گفت:‌در ساختمان‌های غیرمتعارف آتش‌نشانان بدون نقشه در فضایی تاریک حرکت می‌کنند و این در حالی است که سیستم پرتال شهرداری این اجازه را می‌دهد که نقشه‌های ساختمان‌های جدیدالاحداث در اختیار آتش‌نشانان در هنگام بروز حادثه قرار بگیرد.

شهردار تهران افزود: تهران شهری است که زلزله را تجربه کرده است و در مقابل آن دو اقدام را می‌توانیم انجام دهیم یا خودمان را به سرنوشت بسپاریم یا اینکه در جهت پیشگیری اقدام کنیم.

وی گفت: در دهه ۷۰ ژاپنی‌ها سناریوی زلزله در تهران را انجام دادند و دو گسل اصلی اوشان فشم و ری را شبیه‌سازی کردند و نقاط آسیب‌پذیر و زیرساخت‌ها مشخص شد.

شهردار تهران افزود: یکی از نگرانی‌های اصلی ما موضوع شبکه گاز است و اگر به موقع قطع نشود شاهد انفجارهای بسیار و آسیب‌های شدید خواهیم بود.

حناچی گفت:‌زلزله یک موضع واقعی، معلوم و شناخته شده است و در هنگام حادثه معمولاً  از نیروهای خارجی برای کمک‌رسانی استفاده می‌شود و ما هیچ راهی به جزء آموزش و افزایش آمادگی نداریم.

وی گفت: موافقت‌نامه‌ای که امروز سازمان آتش‌نشانی با سازمان بسیج منعقد می‌کند باعث می‌شود که میزان آموزش‌ها  افزایش یابد و بسیج به عنوان بازوی اصلی نظام امتحان خود را پس داده است و قطعاً بسیجیان به موقع اقدام خواهند کرد.

شهردار تهران گفت: ما از زلزله و بحران فرار نخواهیم کرد و در درون خودمان ایجاد آمادگی می‌کنیم تا بحران را به صورت علمی مدیریت کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.