حدودا یک ماه پیش، شیائومی اعلام کرد که قصد دارد در یک فروش فوق‌العاده، گوشی ۲۸۰ پوندی‌اش را با قیمت تنها یک پوند به‌فروش برساند؛ ماجرا چه بود و چرا کاربران از این شرکت شکایت کردند؟

ماجرای فروش گوشی ۲۸۰ پوندی شیائومی به قیمت یک پوند چه بود؟

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، نیمه‌ی اول ماه گذشته‌ی میلادی بود که خبری عجیب توسط شیائومی در فضای مجازی منتشر شد؛ این شرکت اعلام کرد که قصد دارد تعدادی از گوشی‌هایش را در بریتانیا تنها با قیمت یک پوند به‌فروش برساند. انتشار این خبر، واکنش‌های متعدد و غالبا شدیدی را از سوی کاربران اینترنت در پی داشت.

شیائومی در آن زمان اعلام کرد که بود که قصد دارد با برگزاری یک تخفیف فوق‌العاده، دو مدل از محصولاتش را به‌قیمت یک پوند به‌فروش برساند. با این‌حال بعدا مشخص شد که طی این فروش فوق‌العاده، تنها دو یا سه عدد از گوشی‌های این شرکت به‌ فروش گذاشته شده‌اند و تنها لحظاتی پس از آغاز آن، در وب‌سایت شیائومی عبارت «تمامی دستگاه‌ها به‌فروش رسیده‌اند» ظاهر شد.

آژانس نظارت بر تبلیغات در بریتانیا در پی این اتفاق طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شکایتی را در این خصوص دریافت کرده و قصد دارد تحقیقاتش را در این زمینه آغاز کند. از طرفی، چینی‌ها طی اطلاعیه‌ای گفتند که امیدوارند این اتفاق باعث نشود که کاربران از شرکت در فروش‌های فوق‌العاده‌ی جدید این شرکت در آینده، خودداری کنند: «از همان روزهای آغاز کارمان، همواره فروش‌های فوق‌العاده‌ای را در سراسر دنیا برگزار کرده‌ایم تا از این طریق به برخی افراد خوش‌شانس این شانس را بدهیم تا با پرداخت قیمتی بسیار پایین، گوشی هوشمند تهیه کنند.»

فروش فوق العاده شیائومی / Xiaomi

در ادامه‌ی اطلاعیه‌ی این شرکت چینی آمده است: «این، نخستین فروش فوق‌العاده‌ای بود که در بریتانیا برگزار کردیم و متوجه شدیم که میزان تقاضا برای دستگاه‌ها، بسیار بیشتر از آن است که انتظارش را داریم. از بابت اینکه بسیاری از طرفدارانمان نتوانستند از این شانس استفاده کنند متاسفیم، اما امیدوارم آنان در فروش‌های فوق‌العاده‌ی آینده‌ی ما شرکت کنند.»

مدل کسب‌وکار شیائومی به‌ این صورت است که این شرکت محصولاتش را با حاشیه‌ی سود اندک به‌ فروش می‌رساند؛ این شرکت طی سال‌های اخیر بارها و بارها در بازارهای مختلف طرح‌های فروش برگزار کرده است تا از این طریق تعداد مخاطبان خود را افزایش دهد و مردم بتوانند با پرداخت هزینه‌ای کم، گوشی‌های این شرکت را در دست بگیرند. 

پیشتر در طرح‌های شیائومی دیده بودیم که این شرکت تخفیف‌هایی منطقی برای محصولاتش می‌زد؛ اما اینکه یک شرکت، محصولِ ۲۸۰ پوندی را به قیمت تنها یک پوند به‌فروش برساند، عملا در نوع خود کم‌نظیر است. بد نیست بدانید که این شرکت پیشتر در اسپانیا چنین طرحی را برگزار کرده بود، اما در آن زمان ۵۰ گوشی شیائومی را با قیمت یک پوند برای فروش ارائه می‌داد، نه سه دستگاه.

شیائومی می میکس 3 / Xiaomi Mi Mix 3

در پی اتمام سریع موجودی، بسیاری از کاربران به صفحات شیائومی در شبکه‌های اجتماعی هجوم بردند و شکایت‌ خود را اعلام کردند. برای مثال کاربری در صفحه‌ی فیسبوک این شرکت نوشت: «چنین شرکتی می‌توانست به‌ هنگام برگزاری نخستین فروش فوق‌العاده‌ی خود در کشوری جدید، حداقل ۵۰ دستگاه را ارائه دهد" اما این کار را نکرد و همین باعث می‌شود که شیائومی برخی از مشتریانش را به‌خاطر همین اتفاق، از دست بدهد».

کاربری دیگر می‌نویسد: «چه جوک خنده‌داری! همین‌که تایمر موجود در صفحه به صفر رسید، موجودی فروش تمام شد. شیائومی تنها می‌خواست بازدید وب‌سایتش زیاد شود.»

جالب است بدانید که کاربری پس از بررسی کد صفحه‌ی فروش آن گوشی،‌ متوجه شد که آن صفحه طوری تنظیم شده تا بلافاصله پس از آغاز فروش، عبارت «اتمام موجودی» را نشان دهد. اتفاقی که در نوع خود بسیار جالب و تامل‌برانگیز است.

این موضوع باعث شد تا برخی از افراد، شیائومی را به نفروختن هیچ دستگاهی متهم کنند که البته این شرکت سریعا این موضوع را تکذیب کرد. در واقع، مدیر فروش این شرکت در بریتانیا گفت که افرادی موفق شده‌اند پس از آغاز فروش، سریعا روی دکمه‌ی خرید، کلیک و محصول را خریداری کنند. وی گفت: «از بین آن هزاران نفری که به‌صورت همزمان روی گزینه‌ی «خرید» کلیک کردند، افرادی به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و توانستند محصول را بخرند.»

شیائومی می 8 لایت / Xiaomi Mi 8 Lite

در پی این ماجرا، به‌تازگی اتحادیه‌ی استانداردهای تبلیغاتی (ASA) به شیائومی گفته است که از این پس باید جزئیات مربوط به چنین کارهایی را دقیق و شفاف بیان کند. این آژانس اعلام کرد که در مجموع ۲۴ شکایت را در این خصوص دریافت کرده است. از طرفی، شیائومی تاکنون ترجیح داده به این موضوع واکنش نشان ندهد.

نباید فراموش کرد که شیائومی یکی از شرکت‌های گوشی‌ساز بزرگ چینی است و طبق گزارش اخیر موسسه‌ی IDC، چهارمین برند بزرگ حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند بر اساس سهم بازار به‌حساب می‌آید. تحقیقات بیشتر نشان داد که شیائومی طی آن طرح فروش فوق‌العاده در بریتانیا، جمعا ۱۰ دستگاه را طی چهار دوره به فروش رسانده است. 

اشتباه شیائومی این بود که در صفحه‌ی فروش، تعداد دقیق دستگاه‌های موجود را اعلام نکرد و همین موضوع باعث شد عده‌ای از افراد به صحت فروش گوشی با این تخفیف بی‌نظیر، شک کنند. سخنگوی ASA می‌گوید که این موسسه به‌صورت رسمی از شیائومی خواسته در طرح‌های فروش آینده‌اش میزان بازدید تخمینی را در نظر بگیرد و تعداد مناسبی از دستگاه‌هایش را به فروش برساند. شیائومی از این پس می‌تواند در صفحه‌ی فروش، تعداد دقیق محصولات را ذکر کند تا شبهه‌ای پیش نیاید. 

منبع: زومیت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.