کاظم خاوازی گفت: سازمان محیط زیست اجازه تولید پنبه تراریخته در کشور را داده است و اگر وزارت بهداشت هم تأیید کند، از نظر وزارت جهاد مشکلی برای تأیید نیست.

سازمان محیط‌زیست اجازه کشت پنبه تراریخته را داده است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه معرفی ۱۲ دستاورد تحقیقاتی در سازمان تات مبنی بر اینکه آیا پنبه تراریخته مجوز تولید گرفته، گفت: سازمان محیط‌زیست اجازه کشت پنبه تراریخته را داده است، اما برای تأیید نهایی باید وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی هم تأیید کند.

خاوازی با بیان اینکه منتظر تأییدیه وزارت بهداشت هستیم، گفت: در صورتی که وزارت بهداشت تأیید کند که تولید این محصول برای سلامتی ضرری ندارد، وزارت جهاد کشاورزی هم مشکلی از نظر تأیید ندارد.

وی در عین حال اضافه کرد: پس از تأیید وزارت بهداشت، سازمان تحقیقات هم کارهای پژوهشی خود را انجام می‌دهد و در صورت تأیید پنبه تراریخته در مسیر تولید رقم قرار می‌گیرد و بعد از آن در سطح کشور تولید خواهد شد.

برای اینکه محصول تراریخته در مزرعه کاشته شود، باید سازمان محیط‌زیست، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی آن را تأیید کنند. در کمیته ایمنی ۲۰۳۰ هم نمایندگان این سه نهاد حضور دارند. اخیرا گفته شد که پنبه تراریخته مجوز تولید در کشور گرفته است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه آیا با توجه به وابستگی تا ۷۰ درصدی کشور به نهاده‌های دامی چه کار تحقیقی در این زمینه انجام داده‌اید، گفت: کار تحقیقی انجام داده‌ایم که از سرشاخه‌های نیشکر در خوزستان که تاکنون هیچ استفاده‌ای نمی‌شد، از آن خوراک دام تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه برای اجرای فاز اول این طرح جهاد نصر ورود کرده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح حداقل یک میلیون تن از میزان واردات کم شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین تأکید کرد: توجه به هشدارهای کارشناسان و محققان بسیار راهگشا خواهد بود. در سال‌های گذشته مسئولان کشور برای انجام عملیات آبخوان‌داری به جای سدسازی پیشنهاد داده‌ بودند، اما توجهی نشد و در حال حاضر مبنای کارهای وزارت جهاد کشاورزی بر اساس عملیات تحقیقاتی و پژوهشی باشد.

امروز به مناسبت هفته پژوهش و فناوری ۱۲ دستاورد تحقیقاتی در وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد و از ۴۵ پیش‌کسوت تقدیر به عمل آمد. همچنین برنامه واگذاری ۱۹ طرح برای اجرا توسط بخش خصوصی تفاهم‌نامه امضا شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.