محمد نهاوندیان حل مشکل آب را با حضور تمامی ذی‌نفعان امکان‌پذیر دانست و گفت: مشکل کمبود نزولات الهی نیست، بلکه ما طرف تقاضا را هوشمندانه مدیریت نکرده‌ایم.

هرچه مشکل آب سیاسی شود، حل آن سخت تر خواهد شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمد نهاوندیان در کنفرانس اقتصاد آب در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش‌خصوصی می‌تواند نقش‌آفرینی جدی در حوزه حل مشکل آب داشته باشد و بر این اساس، اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش‌خصوصی، ماموریت خود در این زمینه که در قالب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به عهده گرفته است را به خوبی انجام داده؛ ضمن اینکه درباره تشکیل مرکز ملی مطالعات آب و بررسی مشکلات طی سه سال تاکنون، اقدام مناسبی انجام شده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور، آب را یک مساله ملی و فرادستگاهی دانست و افزود: حمایت های مستمر ادوار مختلف اتاق بازرگانی ایران از این طرح ستودنی است؛ چراکه یکی از نکات ضروری، ورود و اقدام بخش خصوصی در مباحث مهم ملی است؛ به این معنا که تمامی موارد را نمی توان بر عهده دولت گذاشت؛ البته دولت هم باید با کشف مشکلات و در حل آن از توان بخش خصوصی استفاده کند.

وی تصریح کرد: بروز بسیاری از مشکلات و تنش‌های آبی در کشور، به دلیل کمبود نزولات الهی در گذشته نیست، بلکه مشکل بر سر این است که طرف تقاضا به خوبی و هوشمندانه مدیریت نشده و همین امر نیز سبب شده تا با مشکلات فعلی روبرو شویم؛ البته باید به این نکته هم اشاره داشت که اشکال به تصمیمات و اقدامات لحظه پردازانه گذشته برمی گردد.

نهاوندیان برگزاری این کنفرانس و کارگروه های تشکیل شده را مفید دانست و خاطرنشان کرد: این بحث‌های کارشناسی باید به جمع بندی روشنی رسیده و به حافظه اقتصادی و اجتماعی ملی منتقل شود؛ این در حالی است که اگر اقدام غلطی در گذشته بوده، حکم غلط بودن آن داده شود و در آینده باز این خطا تکرار نشود.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات در سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب، باید ارزیابی نقادانه عملکردهای مثبت و منفی باشد؛ گفت: در بحث آب جنبه های سیاسی، اقتصادی داریم و به دلیل اینکه به ریشه ها نپرداخته ایم، به خصوص اینکه در برخی استان ها به مشکلات سیاسی تبدیل شده و هرچه مشکل آب سیاسی شود، حل آن سخت تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر به مساله آب به صورت اقتصادی نگاه نکنیم، جنبه های اجتماعی آن هم کاهش پیدا می کند و مشارکت بخش خصوصی را هم نخواهیم داشت؛ چراکه امکان ندارد تصور کنیم که تنها با اتکا به منابع دولتی امکان حل مسئله آب را داریم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: در طرف تقاضا نمی توانیم به بخش کشاورزی بی توجه بود و درآمد آنها را در نظر نگرفت، یعنی نمی‌توان احکامی صادر کرد که زندگی روستاییان از بین برود؛ بلکه باید بهره وری آب را بالا ببریم. این در حالی است که باز هم باید تاکید کنم که آب یک مساله ملی است که نباید آن را سیاسی کرد.

نهاوندیان گفت: چنانچه همه با همبستگی ملی درباره آب تصمیم بگیریم، موضوع آب در کشور قابل حل خواهد بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.