سعید محمدزاده با بیان اینکه ضرورت دارد شرایط رقابت ریل و جاده عادلانه شود، گفت: اعتقادی به اینکه راه‌آهن ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد، ندارم اما شرایط عادلانه ضروری است.

مدیر عامل راه آهن: در حوزه مسافر ریلی شرایط بسیار نامناسب است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، سعید محمدزاده امروز در مراسم هفته حمل‌ونقل که در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار داشت: حمل‌ونقل دومین مصرف‌کننده انرژی در کشور است و می‌توان با فعال‌سازی حمل‌ونقل ریلی در هدفمند کردن یارانه‌ها قدم برداشت. 

وی اظهار داشت: ۹۸ درصد انرژی که در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شود توسط سیستم جاده‌ای صرف می‌شود این در حالی است که حمل‌ونقل ریلی ظرفیت بسیار بالایی برای جذب بار و مسافر دارد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ریلی از جابه‌جایی بار حدود ۱۳ تن کیلومتر در سال است، ادامه داد: طبق اهداف برنامه باید این رقم به ۲۷ درصد سهم بار کشور برسد که با انتقال بخشی از بار از جاده به ریل مصرف در سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

محمدزاده گفت: طبق آمارهای معاونت حمل‌ونقل وزارت راه ۱۲ درصد تلفات سوانح رانندگی توسط ناوگان باری رخ می‌دهد، در حالی که بسیاری از این بارها، ریل‌پسند است و می‌توان آنها را از طریق قطار جابه‌جا کرد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به راه‌اندازی نهاد تنظیم مقررات در راه‌آهن در آینده نزدیک، اظهار داشت: به بخش خصوصی در صنعت ریلی ظلم شده است.

وی افزود: پیش از افزایش نرخ ارز شرکت‌های ریلی درخواست افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیط قطار را داشتند که آن را به ۱۰ درصد کاهش دادیم، اما برخی از نهادها فشار آوردند که این ۱۰ درصد هم لغو شود. 

محمدزاده ادامه داد: اعتقاد نداریم که به راه‌آهن ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یابد، اما رقابت هم باید عادلانه باشد و باید برای توسعه این بخش، هزینه‌های آن را بپردازیم که معتقدم مدل خرید خدمت را می‌توان برای حمل‌ونقل ریلی اجرا کرد. 

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ۴۰ درصد جابه‌جایی‌هایی که در سفرهای حومه‌ای انجام می‌شود، در کریدورهای ریلی است، اما سهم ریل در جابه‌جایی مسافر حومه فقط ۵ درصد است. 

وی با بیان اینکه راه‌آهن ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را می‌پذیرد، افزود: سال گذشته نسبت به انتشار اوراقصکوک اجاره اقدام کردیم، به این معنا که بخشی از ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه برطرف شود. 

محمدزاده ادامه داد: از سال ۹۲ تا سال ۹۶ میزان ۲۲.۵ میلیارد تن بار در شبکه راه‌آهن جابه‌جا شد که این رقم امروز به ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر رسیده است و رشد صد درصدی این رقم تا سال آینده قابل تحقق است. 

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در حوزه مسافر ریلی شرایط بسیار نامناسب است، اگر اقدامات برای رفع مشکلات صورت نگیرد، اتفاقات نگران‌کننده‌ای به این بخش رخ خواهد داد. 

وی با بیان اینکه درصدد راه‌اندازی شورای رقابت در راه‌آهن هستیم، گفت: عده‌ای از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی پس از استعفای وزیر سابق راه جویا شدند و بنده به آنها می‌گویم، آخوندی رفته و اسلامی آمده است. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.