رئیس مجلس با بیان این که در زمان تحریم بهتر می توان از ظرفیت های داخلی استفاده کرد و چاره‌ای غیر از حرکت به سمت تولید داخل نداریم، یادآور شد: در سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر گسترش تولید داخل تاکید شده است.

لاریجانی: وزارت راه مشفقانه به دنبال حل مشکلات رانندگان است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل رانندگان و راهداری اظهار کرد: بسیاری از تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی در ماه‌های گذشته برای طرح مشکلات و مسائل خود به مجلس مراجعه می‌کردند که بنده تاکید کرده بودم تا مشکلات انها شنیده و پیگیری شود تا حل شوند.

رییس دستگاه قانون گذاری کشور با بیان اینکه بخش عمده‌ای از توسعه کشور برعهده سیستم حمل و نقل است افزود: یکی از شاخص‌های مهم در بررسی کشورهای توسعه یافته موضوع نظام حمل و نقلی است و توسعه این مساله در کشور ما نیز برعهده شما قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه کمتر بنگاهی را می‌توان یافت که حمل و نقل در آن موضوعیت نداشته باشد اظهار کرد: آنقدر این مساله موثر است که اگر خللی در عملکرد آن ایجاد شود مشکلات گسترده‌ای برای کل جامعه به وجود خواهد آمد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد رانندگان و تعداد ناوگان‌ها نشان می‌دهد که این صنعت و فعالان آن چه جایگاه مهمی دارند، گفت: البته قبول داریم اشکالاتی هم وجود دارد و از وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواسته‌ایم تا در تمام تصمیم‌گیری‌ها از تشکل‌های مرتبط با این حوزه مشورت گیرند.

وی با تاکید بر اینکه مشورت کردن کمتر در ایران در سطوح مختلف وجود داشته است، افزود: وقتی نهادی می‌خواهد تصمیم بگیرد از تشکل‌های صنفی مرتبط نظرخواهی کند که البته رفته رفته نقش تشکل‌های صنفی در تصمیم‌سازی‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس این رویه را تغییر داده‌ایم، گفت: وقتی از نماینده دولت دعوت می‌کنیم تا نکته نظرات خود را در مورد مسائل ابراز کنند از نمایندگان آن صنف و تشکل هم می‌خواهیم در این جلسات حضور داشته باشند هرچند که ممکن است تفاوت رای وجود داشته باشد اما قطعا این تفاوت آراء به اخذ تصمیم درست کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی در تصمیماتی که درباره رانندگان و صنعت حمل و نقل می‌گیرد از نمایندگان تشکل‌ها نظرخواهی کند افزود: همه در یک کشور بزرگ شده‌ایم و شرایط را درک می‌کنیم و البته مطالبات شما هم توقعات درستی است و قطعا دولت به دنبال رفع مشکلات این بخش از حمل ونقل است .

لاریجانی عدم تعادل بین تعداد ناوگان و میزان حجم بار در کشور که باعث عدم تعادل بین عرضه و تقاضا می‌شود را مهم دانست و تصریح کرد:در حال حاضر 600 هزار نفر راننده حرفه‌ای در کشور وجود دارد و 400 هزار ناوگان کامیونی فعال است که برای این عدم تعادل هم راهکارهایی وجود دارد.

لاریجانی در ادامه افزود: در بخش حمل ونقل جاده‌ای 250 میلیون نفر جابجا می‌شوند که هیچ یک از شقوق حمل و نقل این میزان جابجایی را انجام نمی‌دهند این یک ظرفیت در حمل ونقل جاده‌ای است.

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم تصور عامه که در زمان تحریم ورود کالا به بنادر محدود می‌شود و این مساله باعث مشکل برای رانندگان خواهد شد اظهار کرد: اگرچه تحریم‌ها را آمریکایی ها انجام داده‌اند تا به طور رسمی کالا کمتر وارد کشور شود اما من فکر می‌کنم که این تصویر ساده‌ای است که با افزایش تحریم ها حجم بار در کشور برای رانندگان کمتر می‌شود چرا که وقتی تحریم اعمال می‌شود رویکرد کشور به سمت تولید داخل تغییر می‌کند و به سمت جابه جایی کالاهای تولید داخل پیش می رویم البته باید در گذشته نیز چنین می بود و در واقع اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بیان می‌کردند برای گسترش تولید داخلی بود که به جدیت پیگیری نشد اما در حال حاضر مجبوریم تولید داخل را گسترش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی تولید در داخل باشد باز هم نیاز به حمل و نقل داریم  افزود:رانندگان باید نیاز بنگاههای تولیدی را برآورده کنند بنابراین همچنان تقاضای بار در کشور وجود دارد ضمن اینکه در شرایط تحریم می توانیم با همسایگانمان مراودات را افزایش دهیم که وزارت راه باید به افزایش راههای مواصلاتی توجه بیشتری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصویر من این است که با تغییر شرایط نباید روحیه رانندگان تغییر کند. این وضعیت، موقتی است. در حال حاضر دولت بدنبال ایجاد حرکت جهشی در بخش ساختمان است که توجه بیشتری به نوسازی بافت فرسوده می‌شود و این موضوع در قانون آمده است. بنابراین بخش ساختمان ارتباطی به تحریم ندارد و این خودش اشتغال ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر توجه به سواحل مکران است. در کشور ما آب، معضل اساسی است اما سواحل وسیعی داریم که امکانات زیادی دارند. این سواحل، آب، گاز، امکانات زیربنایی و زمینه سرمایه‌گذاری دارند. چاره‌ای جز این نداریم که سکنی به سمت سواحل مکران منتقل شود. در سالهای آینده به دلیل وجود مسئله آب شاهد جابجایی های بزرگ در کشور خواهیم بود. این موضوع از موضوعات اصلی کشور است که در صورت اجرا، اشتغال زیادی را ایجاد خواهد کرد. می توانیم از سرمایه گذاری داخلی علاوه بر خارجی استفاده کنیم. پس تحریم باعث قفل شدن کارها نمی شود.

لاریجانی با بیان اینکه کشور، نیرو و امکانات و ثروت زیادی دارد که اگر به هم وصل شوند امکان پیشبرد تفکر غربی‌ها در خصوص تحریم ها وجود نخواهد داشت، ادامه داد: معاون قبلی رئیس جمهور عجیب و غریب آمریکا پس از آن که ترامپ او را اخراج کرد در اظهارنظری عجیب گفت آمریکا به گونه‌ای رفتار می کند که طرف مقابل جا بخورد. وی می گفت ما بنای جنگ در کره شمالی نداشتیم اما طوری رفتار کردیم که آنها فکر کردند می خواهیم علیه آنها جنگ آغاز کنیم.

وی گفت: معتقدم آمریکایی ها از رفتار خود با ایران پشیمان می شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه در کشور ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و شرایط تولید داخل باعث ایجاد کار برای صنف رانندگان می‌شود، تصریح کرد: اگر بخش مسکن و تولید فعال شود که در لایحه بودجه 98 به آن توجه ویژه ای شده است، کار برای شما نیز راه خواهد افتاد.

لاریجانی افزود: یکی از موضوعاتی که به رهبر معظم انقلاب گفتم که لایحه بودجه باید تجدیدنظر شود همین موضوع اشتغال بود که در شرایط تحریم باید توجه بیشتری به آن شود. بنابراین نباید برای شما نگرانی بوجود بیاید. گاهی از سوی رانندگان گفته می‌شود که ایران به سمت ریلی شدن حرکت می‌کند و در این شرایط کار ما رانندگان جاده با رکود مواجه می شود، اما من معتقدم حرف دقیقی نیست. ریل و جاده مکمل هم هستند. وقتی زنجیره حمل و نقل ریلی ما کامل شود حجم بار ترانزیت افزایش می یابد که بخش زیادی از آن برعهده رانندگان است.

وی افزود: نکته دیگر شفاف سازی فعالیت‌های حمل و نقل است. در گزارشی ادعا شده بود که برخی کامیون‌داران 7 تا 8 روز در بنادر معطل می‌شوند تا بار بگیرند اما برخی در همان روز بار دریافت می کنند. این دغلبازی است، فساد است، شفاف سازی نیست و انگیزه رانندگان را کاهش می‌دهند. اگر باری وجود ندارد باید برای همه به صورت علی السویه بار نباشد اما اگر یکی احساس می کند دیگری توی خط می زند و دزدکی بار می‌برد ولی برخی دیگر باید 7 تا 8 روز بمانند تا بار بگیرند، این کار را خراب می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آقای اسلامی محکم پای این موضوع بایستید. آقای حسن نیا بازرسی خاص بگذارید. اسم دارم که چه کسی در کجا این کار را می‌کند. آقای حسن‌نیا اگر نام این فرد را می‌دانید پیگیری کنید و اگر نمی‌دانید من گزارش را به شما بدهم؛ این کار خیانت است.

لاریجانی یادآور شد: یکی دیگر از موضوعاتی که به شفاف سازی در حمل و نقل کمک می کند استفاده از تکنولوژی آی تی(فناوری اطلاعات و ارتباطات) است. اگر خدمات اینترنتی شود همه می‌دانند بار در کجا است و چه کسی از آن استفاده می کند. لاجرم کشور در حال حرکت به این سمت است. شرکت های کامیون‌دار هم نگران نباشند که اینترنتی شدن خدمات حمل و نقل آنها را قال می گذارد. شما هم باید با این حرکت همسو شوید چرا که آی تی، شفاف سازی ایجاد می کند.

لاریجانی تاکید کرد: نباید هیچ خودرویی بدون برگ نوبت وارد انبار یا بندر شود. این روش عادلانه‌ای است. ما در بندرعباس و بوشهر بیشترین مراجعات از نظر حمل و نقل جاده ای را داریم که باید پایانه های مناسب داشته باشد اما در بندرعباس دو پایانه داریم که 70 کیلومتر با هم فاصله دارند و رانندگان گاهی باید به این پایانه یا پایانه دیگر مراجعه کنند و کار را برای آنها سخت می کنند. همچنین امکانات رفاهی رانندگان در پایانه‌ها مناسب نیست. اگر این موارد اصلاح شود رانندگان هم به اعصاب خود مسلط می شوند و تصادف هم نمی کنند. اینها اقدامات کوچکی نیست. وزیر راه با اولویت این مشکلات را رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: رانندگان فرزندان همین سرزمین هستند. در زمان جنگ به داد جنگ رسیدند. یاد همه هست گاهی باید لشگر را از جنوب به غرب می‌بردیم، بیشترین زحمت را ترابری مردمی می کشید نه ترابری نیروهای مسلح. شما رانندگان در ایام جنگ شهید داده اید. ما این زحمت شما را فراموش نمی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، موضوع دیگر صنف رانندگان را فرسودگی ناوگان و بالابودن متوسط سن ناوگان جاده ای عنوان و اظهار کرد: این ناوگان باید تغییر کند. صنف نیز به طرح نوسازی ناوگان که از سوی دولت ارائه شده انتقاداتی وارد می داند.

لاریجانی گفت: آقای اسلامی، غربی ها با تحریم می‌خواهند در قطعات کامیون برای ما مشکل ایجاد کنند اما امکان تهیه آنها از مجاری مختلف وجود دارد. ما در گذشته شرایط سخت تر از این را تجربه کرده ایم. بنابراین قطعات و لاستیک باید از طرق مختلف برای رانندگان آماده شود.

وی تاکید کرد: اگر می خواهید به سرعت به موضوع رسیدگی شود طرحی در زمینه تهیه لاستیک و قطعات کامیون در دولت آماده کنید تا در شورای هماهنگی سران قوا مطرح و به آن رسیدگی شود ضمن اینکه می‌توانید در قانون بودجه نیز آن را بیاورید. همچنین بیمه رانندگان را در لایحه بودجه 98 وارد کنید تا هفته آینده در مجلس پیش از تقدیم لایحه، وارد شود. چرا که این طرح بار مالی دارد و دولت باید حتما لایحه بود ولی ما در مجلس از آن حمایت می کنیم.

رئیس مجلس درباره تقاضای تعدادی از رانندگان مبنی بر تبدیل شدن شغل رانندگی به مشاغل سخت و زیان آور گفت: این موضوع را قبلا در قانون برنامه وارد کردیم ولی بعدا ایراد گرفته شد و در مجمع تشخیص مصلحت آن را حذف کردند اما قابل تجدید است و دولت آن را یا در لایحه بودجه 98 بیاورد و یا اینکه در قالب قانون مجزا بررسی می کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه تیم جدید وزارت راه مشفقانه به دنبال حل مشکلات رانندگان است، افزود: برای حل مشکلات خود پیشنهاد بدهید. ما همه در یک کشتی هستیم. تیم جدید وزارت راه هم می خواهد مشکلات شما را حل کند. از روش‌های دیگر استفاده نکنید. شما کاری را شروع می کنید ولی دیگران از آن سواستفاده می کنند. این به ضرر کشور است.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث قاچاق است. قاچاق زخمی مزمن برای کشور است. چه قاچاق بنزین و گازوئیل و چه قاچاق کالاهای دیگر؛ برخی اوقات کامیون شما رانندگان را مصادره می‌کنند که این به شما ضربه می‌خورد اما اگر یک شرط را اجرا کنید ما موضوع مصادره کامیونها را اصلاح می کنیم.

رئیس مجلس گفت: شرط ما این است که اگر تشکل های رانندگان و صنف کامیون‌داران جلوی قاچاق را بگیرند در مقابل ما هم موضوع مصادره کامیونها را برطرف می کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: تشکل های صنفی رانندگان، خودشان نظارت کنند و نگذارند قاچاق بشود. اگر این کار انجام شود ما هر کاری بخواهید برایتان می کنیم. هم به صلاح شماست و هم به صلاح کشور است و آن هم در این شرایط سخت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.