مسئله قهرمان سازی بسیار مهم است. بعد از اینکه اثری خلق می‌شود، دارید قهرمانی را می‌سازید، ما باید تلاش کنیم که ارتباط این قهرمان‌ها با مخاطب استمرار پیدا کند و برای ادامه و استمرار آن ها، نیاز است که این کاراکترها را وارد زندگی بچه‌ها کنیم؛ البته نباید انتظار داشت که با یکی دو شخصیت به نتیجه مطلوب برسیم اما باید از یک جایی شروع کنیم.

نوجوان ایرانی، قهرمان ایرانی می‌خواهد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، کمپانی «هنرپویا» تاکنون با عرضه انیمیشن‌های سینمایی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در ایران و بیش از ۱۰ کشور جهان توانسته است،ضمن نمایش توانمندی هنرمندان جوان و خلاق ایرانی، رکوردهای فروش‌ و میزان مخاطب‌ را در تاریخ سینمای انیمیشن ایران جابه جا کند. «فرزندان خود را آسوده خاطر به سینما بیاورید» شعاری است که این کمپانی تا امروز برای عرضه محصولاتش برگزیده است. آخرین ساخته این مجموعه هنری با عنوان «انقراض» در آغاز راه است و پیش‌بینی می‌شود که با سرعت گرفتن روند ساخت به اکران نوروزی سال جدید برسد. تاکنون بیش از ۳۰ درصد از پروژه «انقراض» که موضوعی محیط زیستی دارد و در فضای ایران امروز روایت می‌شود، پیش رفته است. برخلاف پروژه‌های قبلی، بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه تصویر شهر نیز هیچ نقشی در سرمایه‌گذاری این انیمیشن ندارند و قرار است پای یک سرمایه‌گذار جدید به آخرین پروژه این گروه باز شود. در گفت‌وگو با حامد جعفری، تهیه کننده انیمیشن «انقراض» جویای جزئیات بیشتری درباره این اثر سینمایی شدیم که مشروح آن را می‌خوانید.

چه شد که در جدیدترین پروژه سراغ ساخت انیمیشنی با موضوع محیط زیست رفتید؟

مجموعه هنرپویا در کنار دورنما و ماموریتی که برای خودش طراحی کرده، بر اساس سوژه هایی که به آن پیشنهاد می‌شود کار تولید آثار را پیش می‌برد. بعد از دو انیمیشنی که سابقه تاریخی داشت، خواستیم کاری در فضای امروز ایران انجام دهیم. از میان سوژه‌هایی که به ما پیشنهاد شد، ایده انقراض، ظرفیت‌های خوبی برای انیمیشن سازی داشت و ماجرایش مربوط به محیط زیست بود. شعار مجموعه ما این است که فرزندانتان را آسوده خاطر به سینما ببرید، بنابراین تلاش داریم تا محتوای فیلم‌ها دارای محتوای سالم و جذاب باشد. در حال حاضر نمی‌توانم جزئیاتی از فیلمنامه بگویم چون در مرحله آغاز کار هستیم.

■ فکر می‌کنید که کار به اکران نوروزی برسد؟

موضوع اکران برای ما بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم که در بهترین زمان ممکن آن را اکران کنیم؛ البته سرعتمان برای تولید کار نباید لطمه‌ای به کیفیت آن وارد کند. امیدواریم کار در زمان خودش به نتیجه برسد. هنوز کار به مرحله پس‌تولید نرسیده است، ولی مسئله اکران، ظرفیت مهمی برای ما به شمار می‌رود. برخلاف باور کسانی که می‌گفتند کار کودک و نوجوان در اکران نوروزی موفق نمی‌شود، فیلشاه یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ ساز در اکران نوروزی بود. 

■ انیمیشن انقراض در زمان حال می‌گذرد و حتماً جذابیت‌های بیشتر و ملموس تری برای مخاطب دارد، درباره فضای این کار و جذابیت‌های آن توضیح می‌دهید و اینکه همکاری مجدد شما با آقای محمدیان در مقام کارگردان اثر، باعث تکرار در این کار جدید نخواهد شد؟

مجموعه هنر پویا، شورای ایده و طرح دارد، وقتی فیلمنامه انقراض نوشته شد روی آن اصلاحاتی انجام دادیم. معمولاً کار در مراحل مختلف تکمیل و بازبینی می‌شود تا جنبه‌های سرگرم کننده و جذاب را داشته باشد. در عرصه انیمیشن سازی، کمپانی مولف است و سایر عوامل فیلم، نقشه و طرحی که کمپانی برایشان تعریف کرده را انجام می‌دهند. منشأ اتفاقات توسط کمپانی ریل گذاری می‌شود نه اشخاص، طبیعتاً نباید منتظر این باشیم که تیم تولید تغییر کنند تا کار بهبود پیدا کند زیرا سازوکار در این حوزه متفاوت است. 

■ برای شخصیت‌ها و کاراکترهای انقراض هم مانند فیلشاه، برنامه‌ای برای تولید محصولات فرهنگی دارید؟

همان طور که در فیلشاه تولید محصولات فرهنگی را دنبال کردیم در انقراض هم آن را پیگیری خواهیم کرد چون بحث محصولات جانبی برای ما بسیار اهمیت دارد و از همین الان، مدیرتبلیغات این موضوع را دنبال می‌کند.

■ این سؤال را کردم چون شخصیت‌های دیزلی لند بین بچه‌های ما محبوبیت پیدا کرده‌اند و باید شخصیت‌های کارتونی جذابی بسازیم تا فضای رقابتی ایجاد شود و بچه‌ها از سر میل و اختیار به آن‌ها گرایش پیدا کنند.

مسئله قهرمان سازی بسیار مهم است. بعد از اینکه اثری خلق می‌شود، دارید قهرمانی را می‌سازید، ما باید تلاش کنیم که ارتباط این قهرمان‌ها با مخاطب استمرار پیدا کند و برای ادامه و استمرار آن ها، نیاز است که این کاراکترها را وارد زندگی بچه‌ها کنیم؛ البته نباید انتظار داشت که با یکی دو شخصیت به نتیجه مطلوب برسیم اما باید از یک جایی شروع کنیم. ما تلاش می‌کنیم که قهرمان‌های داخلی، جایشان را در بازار محصولات فرهنگی باز کنند. این اتفاق هم برای دوستانی که قرار است به عرصه تولیدات انیمیشن ورود پیدا کنند، اهمیت دارد و هم برای مدیران و سیاست گذاران این عرصه تا روی این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. 

■ گویا انیمیشن «انقراض» قرار نیست در جشنواره فیلم فجر حضور یابد، دلیلش را توضیح می‌دهید؟ 

دلیل حضور نداشتن ما در جشنواره فیلم فجر امسال این است که سال گذشته حرکتی غیراخلاقی و غیرقانونی در مورد فیلشاه اتفاق افتاد و این انیمیشن با وجود اینکه در بخش مسابقه جشنواره حضور داشت اما داوری نشد، موضوع قابل پیگرد قانونی بود، ولی چون اکران برای ما اهمیت داشت، حواشی را رها کردیم و به مأموریت اصلی خودمان پرداختیم. وقتی دبیر جشنواره سی و ششم درخواست کردند که فیلشاه در بخش مسابقه حضور داشته باشد اما به قول و قرارهایشان عمل نکردند، طبیعی است که چون اطمینان کافی را به جشنواره نداریم، کارمان در جشنواره امسال حضور پیدا نکند؛ البته موفقیتی که مورد نظرمان بود را به دست آوردیم، اینکه جشنواره به انیمیشن توجه بیشتری داشته باشد اما به نظر می‌رسد که تندیس ویژه برای بخش انیمیشن در جشنواره فیلم فجر، اقدام شتابزده‌ای باشد چون تعداد انیمیشن‌های تولیدی در سال، تعداد قابل توجهی نیست. در همه دنیا این طور است که کارهای انیمیشن در حوزه‌های مختلف در کنار آثار رئال رقابت می‌کنند و علاوه بر این، جایزه‌ای ویژه بخش انیمیشن در نظر گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد که مدیران جشنواره فیلم فجر با قراردادن جایزه ویژه بخش انیمیشن، می‌خواهند فشار رسانه‌ای را نسبت به خودشان کم کنند اما در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. تا زمانی که نسبت به مدیران جشنواره فیلم فجر اطمینان پیدا نکنیم، کارمان را به جشنواره نخواهیم داد.

■ پس معتقدید که قرار دادن جایزه بخش انیمیشن، بیشتر اقدامی رسانه‌ای است تا اقدامی اساسی؟

همین طور است. می‌توانستند موارد مشابه را واکاوی کرده و زمینه را فراهم کنند تا ریل درستی در جشنواره شکل بگیرد اما به نظر می‌رسد این اتفاق بنا نیست رخ بدهد. 

■ آیا سرمایه گذار جدیدی به پروژه انقراض اضافه خواهد شد؟ 

بله، سرمایه گذار جدیدی برای انقراض وجود دارد که برای ما سرمایه‌گذاری استراتژیک محسوب می‌شود و برخلاف سرمایه‌گذاری‌های قبلی، یک همکاری استراتژیک است. ان‌شاءالله بزودی در یک نشست خبری از جزییات آن خواهیم گفت. ببینید به همان نسبت که به قدرت مالی مجموعه هنر پویا اضافه می‌شود، هزینه‌ها افزایش می‌یابد، وقتی اعلام می‌کنیم سرمایه گذار استراتژیک یعنی در حوزه‌های دیگر هم قرار است کار را تکمیل کند و به کمک ما بیاید تا الگوی موفقی در کارمان شکل بگیرد.

■ برای انقراض هم پیش‌بینی پخش بین‌المللی دارید؟ 

ما پخش بین‌المللی را در شاهزاده روم تجربه کردیم و این تجربه را در فیلشاه توسعه دادیم. مهم‌ترین نکته در تولید انیمیشن، وجود الگوهای موفق و مقرون به صرفه سرمایه‌گذاری در این حوزه است. دوستانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، امید به موفقیت داشته باشند. قبل از شاهزاده روم، کمتر این شرایط وجود داشت و تصور می‌شد که شاید انیمیشن سینمایی، در اکران توفیق پیدا نکند اما شاهزاده روم ثابت کرد که این حرف غلط است و فیلشاه این فرضیه غلط را رد کرد. انیمیشن سینمایی باید پارامترهای سینما را داشته باشد، نه اینکه یک کار تلویزیونی از پرده سینما پخش شود بلکه باید متناسب با نیاز وسلیقه مخاطب کودک و نوجوان ساخته شود. به نظر می‌رسد کارهایی که با این دقت ساخته شوند، می‌توانند الگوی موفقی باشند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.