شکست واشنگتن در اتهام‌پراکنی علیه ایران در قطعنامه آتش‌بس یمن، خشم هماهنگ‌کننده سیاسی هیأت آمریکا در سازمان ملل را به همراه داشت.

عصبانیت آمریکا از شکست در اتهام‌پراکنی علیه ایران در قطعنامه یمن

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، شکست آمریکا در اتهام‌پراکنی علیه ایران در قطعنامه شورای امنیت برای تأیید آتش‌بس یمن، عصبانیت هیأت واشنگتن در سازمان ملل را به همراه داشته است.

«رادنی هانتر»، هماهنگ‌کننده هیأت آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت برای تأیید قطعنامه شماره ۲۴۵۰ گفت: «امیدواریم که در روزهای آینده موشک‌ها یا اقدامات سوء ایرانی‌ها وعده صلح را تخریب نکنند و ما را به جایی که قبلاً بودیم بازنگردانند.»

هانتر با اشاره مفاد ضدایرانی حذف شده از قطعنامه مذکور گفت: «اما اگر این اتفاق بیفتد، این شورا ممکن است بابت این مورد حذف شده تأسف بخورد.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه شب قطعنامه شماره ۲۴۵۰ را که برای تأیید آتش‌بس میان گروه‌های یمنی صادر شده به تصویب رساند. 

۱۵ کشور عضو شورای امنیت پنجشنبه بعد از جدال‌های چند روزه بر سر دو قطعنامه رقیب جهت تأیید آتش‌بس یمن سرانجام پیش‌نویس تهیه شده توسط انگلیس را به تصویب رساندند. 

قطعنامه‌ای که به تصویب رسید با آنچه مد نظر آمریکا بود تفاوت داشت.

در روزهای گذشته، انگلیس و آمریکا دو پیش‌نویس رقیب در شورای امنیت توزیع کردند.

روسیه با پیش‌نویس آمریکا به دلیل آنکه اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کرد، مخالف بود و به همین دلیل اعضا بعد از چندین روز مذاکره، سرانجام پنجشنبه شب تصمیم گرفتند پیش‌نویس انگلیس را به رأی بگذارند تا بدین ترتیب، تلاش‌های واشنگتن برای گنجاندن اتهامات ضدایرانی در این قطعنامه ناکام بماند.

روسیه در ماه فوریه هم قطعنامه مورد حمایت آمریکا درباره یمن که به دنبال اتهام‌پراکنی علیه ایران بود را وتو کرد. قطعنامه‌های شورای امنیت برای تصویب نیازمند ۹ رأی موافق و عدم وتوی روسیه، چین، آمریکا فرانسه و انگلیس هستند. 

گروه‌های یمنی بعد از یک هفته گفت‌وگو زیر نظر سازمان ملل، پنجشنبه دو هفته گذشته در استکهلم سوئد اعلام کردند به توافقی برای آتش‌بس در شهر بندری الحدیده دست پیدا کرده‌اند؛ این توافق از بامداد سه‌شنبه اجرایی شد. 

قطعنامه‌ای  که جمعه به تصویب رسید «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل اجازه می‌دهد تیمی را برای تسهیل اجرای توافق استکهلم و نظارت بر آن مستقر کند.

این قطعنامه به علاوه توافق استکهلم را تأیید کرده و از گوترش می‌خواهد در اسرع وقت پیشنهاداتی را برای حمایت کامل سازمان ملل از این آتش‌بس ارائه کند.

این قطعنامه به وضعیت سخت انسانی در یمن هم اشاره کرده و از تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد یک روند سیاسی فراگیر حمایت می‌کند.

یمن از سال ۱۳۹۴ هدف حمله نظامی عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی متحد ریاض در قالب «ائتلاف عربی» قرار گرفته است؛ این ائتلاف از حمایت سیاسی، تسلیحاتی و لجستیک آمریکا، انلگیس و فرانسه برخوردار است. 

طبق گزارش‌های قبلی سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) از زمان حمله عربستان در مارس ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله ۲۲۰۰ کودک در یمن کشته شده‌اند اما روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست ۲۰۱۸ نوشت که آمار کشته‌ها از ۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند.

۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند.

از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.