البرز - کم توجهی به حوزه خدمات شهری طی سالیان اخیر باعث خروج شهر از نظم و انضباط اجتماعی شده است و این در حالی است که دستگاههای خدمات رسان که در این زمینه نقش دارند هنوز به یک هماهنگی و تعامل مناسب برای اجرای وظایف شان نرسیده اند.

داستان قدیمی حفاری معابر شهری و مصائب شهروندان کرجی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، یکی از وظایف شهرداری ها بررسی و مطالعه ساختار معابر شهری واجرای پروژه های عمرانی از جمله بهسازی و ترمیم و جدول گذاری خیابان ها و محلات است.

اما متاسفانه  دربرخی از پارکها و معابر سطح شهرکرج این فرایند به شکلی ناقص و نیمه تمام صورت می گیرد و به دنبال خود تبعاتی را برای شهروندان ایجاد می کند.

موضوع تعویض جداول معابر شهری و ترمیم انهار با هدف هدایت آبهای سطحی والبته انجام حفاری های مختلف از سوی دستگاه های مختلف در محلات از جمله اقداماتی است که گاها به شکل ناقص اجرا و مشکلاتی را برای سکنه و مردم ایجاد می کند.

 شهرداری کرج وبرخی دستگاه های خدمات رسان برای انجام این مهم در بسیاری از معابر  سطح شهر اقدام به عملیات عمرانی کرده اند  اما در ادامه برخی ازکوچه های سطح شهر بدون انجام بخش پایانی یعنی ترمیم و آسفالت رها شده است که چهره شهر را نازیبا نموده و شهروندان را با مشکل تردد مواجه نموده است.
 
این در حالی است که شهرداری کرج ودیگر دستگاه ها باید با یک برنامه ریزی مناسب و هماهنگی میان خود تمهیداتی را بیاندیشد که فرایند تخریب، بهسازی ودرنهایت آسفالت معابر و کوچه ها به شکل کامل اجرا شود و مشکل قبلی به شکل وشمایل جدید بروز وظهور نکند.

برای نمونه اخیرا شهرداری منطقه ۹ پس از تماس مکرر شهروندان محله کوی ولیعصر اقدام به جدول گذاری  این محله می کند  و پس از انجام عملیات جدول گذاری اداره آبفای استان البرز نیز اقدام به لوله گذاری انشعاب فاضلاب شهری منازل می کند.

پس ازپایان یافتن عملیات عمرانی مذکور سطح خیابان های این محله  به شدت تخریب شده و حال پس از یک بارندگی شاهد ایجاد گل و لای  وجمع شدن آب های سطحی و ایجاد مشکل برای تردد شهروندان ساکن در این خیابان هستیم.

در این ارتباط برخی از شهروندان این محله  خواستار پیگیری شهرداری کرج در خصوص حل این مشکل شده اند.

مهدی خوانین زاده معاونت عمران و ترافیک منطقه ۹ در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در این زمینه اظهار کرد: این کوچه لوله فاضلاب نداشته و اهالی محله پس از تماس های مکرر خواستارانشعاب فاضلاب شدند، این در حالی است که شهرداری در دوره قبل مجوز ایجاد انشعاب فاضلاب با این محله را نمی داد.

وی  با اشاره به اینکه شهرداری منطقه با پیگیرهای صورت گرفته مجوز انشعاب فاضلاب را از شهرداری گرفته است، افزود: سازمان آب و فاضلاب هم برای حفاری اعتباری به شهرداری پرداخت نمی کند ولی مرمت و آسفالت پس از انجام عملیات حفاری بر عهده خود آبفای شهری می باشد.

معاون عمران و ترافیک منطقه ۹ در ادامه گفت: پس ازجدول گذاری آبفای شهری نیز درخواست کرد همزمان اقدام به نصب انشعاب فاضلاب کند و این در حالی است که شهرداری منطقه وظایف خودرا در قبال جدول گذاری انجام داده است.

خوانین زاده با اشاره به اینکه بخش هایی که تخریب شده نشست کرده و مشکل ساز شده است، افزود: تا چند روزآینده شهرداری منطقه حفاری هارا را پر می کند ولی  ترمیم و آسفالت بر عهده شهرداری نیست وآب و فاضلاب در این زمینه مسئول است.

این مسئول خاطرنشان کرد: به شهروندان گوشزدکردیم اگر در پایان سال اقدام به جدول گذاری کنیم چون وضعیت کارخانه آسفالت شهرداری خوب نیست نمی توانیم کوچه را آسفالت کنیم چراکه تنها روزی ۱۵ تن قیر سهمیه داریم.

وی در ادامه گفت: لکه گیری داخل خیابانها را تا هفته آینده انجام می دهیم  اما روکش کلی خیابان به سال آینده موکول می شود و حفاری هایی که آبفای شهری انجام داده برعهده شهرداری نیست و بایستی مرمت شود.

عسگر نصیری معاون فنی عمرانی شهرداری کرج نیز در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه چرا شهرداری کرج در اجرای عملیات عمرانی سطح شهر وقتی بامشکلاتی همچو عدم وجود قیر مواجه است عملیات جدول گذاری را در پایان سال انجام می دهد، اظهار کرد: شهرداری موظف است پس ازپایان عملیات جدول گذاری لکه گیری را انجام دهد.

وی با بیان اینکه قیر ازمبلغ یک میلیون تومان به ۵ میلیون رسیده است، گفت: در حال حاضر برای کل شهرعملیات آسفالت و مرمت را مقطعی انجام می دهیم و درخیابان های اصلی فقط قسمت تخریب را آسفالت می کنیم  چراکه به علت گرانی قیر باید موارد فنی را کنترل کینم  وکار به اینصورت بسیار مشکل ساز شده است.

معاون فنی عمرانی شهرداری کرج در ادامه افزود: عملیات آب و فاضلاب به شهرداری ربطی ندارد و این ارگان باید پیگیری کند وهرارگانی که کاری را انجام می دهد باید آسفالت را نیز انجام دهد.

 این مسئول با بیان اینکه شخصا در این زمینه از اداره آب و فاضلاب شهری پیگیر خواهم شد، گفت: متاسفانه شرکتهای حفاری و ارگان ها عملیات های عمرانی خود را به موقع انجام نمی دهند و پس از انجام عملیات  مکرر خیابانهای سطح شهر را نازیبا کرده اند.

وی در پایان گفت: عدم تعامل ارگان ها با شهرداری مشکلاتی را در محلات ایجاد کرده است و این در حالی است که شهروندان در مشکلات شهری تنها از شهرداری توقع دارند.

بیشتر حفاری ها توسط دستگاه های خدمات رسان مخصوصا ادارات آبفا صورت میگیرد که ترمیم آن همواره بار مالی زیادی را برای نهاد عمومی شهرداری به دنبال دارد.

این درحالی است که میتوان با یک هم افزایی و هماهنگی بیشتر فرایند اجرای کار و ترمیم وبهسازی معابر را به شکلی درست و به موقع انجام داد و از مشکلات و مصائب مردم در این خصوص کاست.

به طور قطع دستگاه های خدمات رسان باید در قالب یک همکاری وهماهنگی منطقی با شهرداری ها فعالیت های عمرانی وتوسعه ای خود در معابر شهری را انجام دهند و درنهایت کار به شکلی انجام شود که مردم را به واسطه یک خدمت دچار مشکل مضاعف نکند.

پاسکاری مردم از این ارگان وبه آن ارگان ومحول کردن مشکل به دیگران راه حل این موضوع نیست و در این میان معاونت عمرانی فرمانداری کرج و حتی استان باید با برگزاری نشست های مشترک میان ارگان های خدمات رسان و شهرداری ها برای یکبار این مناقشه را حل و فصل کنند وبا تقسیم وظایف، مردم را از این عدم هماهنگی نجات دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.