همدان – کامران گردان گفت: موفقیت ۸۰ درصدی روند اجرایی و داوری جشنواره شهروندان برگزیده همدان بر اساس اهداف و سیاست‌های پیش‌بینی شده، محقق شد که با توجه به دریافت بازرخوردهای موجود، رضایت نسبی شهروندان را هم به دنبال داشت.

موفقیت ۸۰ درصدی جشنواره شهروندان برگزیده همدان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان در صحن شورا با محوریت تجلیل از عوامل اجرایی جشنواره شهروندان برگزیده ابراز امیدواری کرد با بهره‌گیری از تجارب و رفع برخی از نواقص و کاستی‌ها، در سال های آینده جشنواره با شکوه‌تر و کیفی‌تری برگزار شود.

وی افزود: جشنواره شهروندان برگزیده پس از یک وقفه ۱۰ ساله مورد توجه و پیگیری شورای پنجم و مدیران شهری قرار گرفت که مقرر شد مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا و شهرداری همدان متولی برگزاری جشنواره در سال ۹۷ باشند.

گردان همچنین با اشاره به آغاز فعالیت کمیته داوری جشنواره شهروندان برگزیده، اظهار کرد: نیمه اردیبهشت‌ماه امسال جشنواره وارد مرحله داوری و بررسی پرونده‌ها شد که حدود هزار نفر از شهروندان به صورت خوداظهاری و معرفی، مورد بررسی اولیه قرار گرفتند و پس از چندین مرحله داوری به حدود ۱۸۰ نفر رسیدیم و در نهایت ۶۸ نفر، برگزیده شدند.

وی افزود: تیم جشنواره برای انتخاب نخبگان شهری با نظم، درایت و دقت نظر بالایی امور را در دست گرفت که در نهایت هم تمامی مستندات مراحل اجرایی و داوری به صورت شاخص، جمع‌آوری شده است.

رئیس شورای شهر همدان در ادامه گفت: انتخاب ترکیب کمیته داوری و اجرایی جشنواره هم از استانداردهای بالا تبعیت کرده و اعضای این کمیته‌ها از افراد متخصص، فعال و دلسوز در حوزه مدیریت شهری، صاحب علم و تجربه در برگزاری دوره‌های قبلی جشنواره و همچنین افراد دارای ارتباط فعال با نخبگان و سرآمدان شهر و با سطح شناخت بالا از آحاد مردم در اقشار مختلف جامعه شهری بودند.

به گفته گردان،موفقیت ۸۰ درصدی روند اجرایی و داوری جشنواره شهروندان برگزیده همدان بر اساس اهداف و سیاست‌های پیش‌بینی شده، محقق شد که با توجه به دریافت بازرخوردهای موجود، رضایت نسبی شهروندان را هم به دنبال داشت.

وی گفت : در طول مدت برگزاری جشنواره از ابتدا تا انتها همواره دغدغه انجام بهترین انتخاب‌ها وجود داشت و سعی شد تمام تصمیم گیری ها بر اساس نزدیکترین ارتباط با شاخص‌های ۱۶گانه کمی و ۱۷گانه کیفی و منطبق با آن شاخص ها، صورت پذیرد.

وی اظهار کرد: برای اطلاع تمامی شهروندان از جشنواره شهروندان برگزیده علاوه بر سه کانال مختلف برای ثبت نام افراد در این جشنواره (حضوری، خوداظهاری و معرفی)، تبلیغات تا حد ممکن و در حد وسع متولیان برگزارکننده جشنواره در سطح شهر به شیوه‌های مختلف و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های مدیریت شهری انجام شد.

پایانی خوب برای رویدادی فرهنگی و اجتماعی شهر

حمید بادامی‌نجات نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان که مسئولیت جشنواره شهروندان برگزیده را برعهده داشت، نیز گفت: آبان‌ماه سال ۱۳۹۶ بود که جشنواره شهروندان برگزیده همدان با تشکیل دبیرخانه و تعیین کمیته‌های این جشنواره، رنگ و بوی واقعی به خود گرفت و بهمن‌ماه ۹۶ هم با انتشار پوستر فراخوان جشنواره، تمام شهروندان همدانی به یک چالش شهری دعوت شدند که تا پایان اسفندماه ۹۶ برای ثبت‌نام مهلت داشتند و در نهایت تحویل مدارک و تشکیل پرونده‌ها تا آخرین روزهای فروردین‌ماه ۹۷ ادامه داشت.

بادامی‌نجات افزود: جشنواره امسال پس از یک وقفه ۱۰ ساله برگزار شد و طبق نظر مساعد اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر همدان مقرر شده است که برگزاری آن در سالیان آتی نیز تکرار شود و در نتیجه می‌توان بسیاری از مفاخر و افراد برگزیده را مدنظر قرار داد.

وی گفت: این جشنواره یک فرآیند و رویدادی فرهنگی و اجتماعی برای شهر همدان است که تمامی همکاران شورا و شهرداری سعی کردند با توجه به سیاست گذاری ها و اهداف نسبت به برگزاری جشنواره اقدام کنند و پایان خوبی برای آن رقم بزنند.

بادامی‌نجات معتقد است: اگر از ظرفیت موجود به خوبی استفاده شود، مدیریت شهری می‌تواند از توانمندی‌های نخبگان شهری، شهروندان عامل به وظایف شهروندی و... استفاده کند که هم موجب ارتباط بیشتر و هم افزایش اعتماد عمومی به مدیریت شهری خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه سعی شد در جشنواره بر اساس اهداف و تعهدات تعریف شده، حرکت کنیم که تا حدود زیادی، نزدیک به ۸۰ درصد محقق شد، گفت: هر جشنواره و رویداد اجتماعی و فرهنگی، هنری و ورزشی؛ فرصت‌ها، تهدیدها و چالش های خاص خود را دارد و جشنواره شهروندان برگزیده نیز از این امر مستثنی نیست که باید با بررسی ها و استفاده از پیشنهادات نسبت به استفاده بهتر از ظرفیت این جشنواره برای سال‌های آینده قدم برداشت.

نایب رئیس شورای شهر همدان در ادامه اظهار کرد: اقدام مشابهی با این کیفیت تنوع اقشار، دقت در تعیین شاخص‌ها و بررسی موردی دقیق و کارشناسی پرونده‌ها تا به حال در سطح کشور صورت نگرفته است و سطح نمونه‌های انجام شده توسط ارگانهایی از جمله نیروی انتظامی و شهرداری با برنامه‌های جشنواره شهروندان برگزیده همدان قابل قیاس نیست.

بادامی‌نجات معتقد است: کمیته داوران تمام تلاش خود را انجام داد تا فرد اصلح در این جشنواره از قلم نیفتد و تمامی اقشار مختلف جامعه شهری از جمله پاکبان، رانندگان شهری، نیروهای خدماتی تا کارگر، استاد دانشگاه، پزشک و... و نیز تمامی نواحی ۱۲گانه شانس و فرصت برابر برای نامزد شدن در جشنواره داشته باشند و هرگز خود را محصور و محدود به افراد یا نواحی خاصی در شهر نکردند.

وی در ادامه بیان کرد: مقرر شده بود که پس از پایان این رویداد فرهنگی اجتماعی شهر، بررسی روند اجرای جشنواره در دستور کار قرار گیرد که طی چندین نشست، گزارشی در ۷ حوزه بررسی کلی، فرصت‌ها، چالش‌ها، قوت‌ها، ضعف‌ها، پیشنهادات و اقدامات اجرایی سال آینده مورد کارشناسی قرار گرفت.

نایب رئیس شورای شهر همدان؛ ایجاد یک رویداد اجتماعی فرهنگی برای افزایش الگوهای شهروندی، ارائه شاخص‌های رفتار شهروندی، بهره گیری از ظرفیت تمامی رسانه‌ها اعم صدا و سیما، نشریات، خبرگزاری‌ها و  فضای مجازی، بکارگیری ظرفیت برگزیدگان در برنامه‌های مدیریت شهری به‌ویژه شورای اجتماعی محلات، آموزش شهروندی، کارگروه‌های مشورتی و...، شناسایی نخبگان و شهروندان شاخص و همچنین گردهمایی سالانه تمامی شهروندان همدانی در کنار یکدیگر در حوزه های مختلف شهری، استانی، ملی و بین المللی برای همگرایی و هم افزایی بیشتر از مهمترین فرصتهای شاخص در این جشنواره است.

بادامی نجات ادامه داد: نگاه بدبینانه و عدم اعتماد برخی افراد به جشنواره که این رویداد یک تبلیغ سیاسی است، انتقاد به شاخص های جشنواره به ویژه شاخص های کیفی به منظور ایراد در اثبات و اندازه‌گیری آنها، تعداد بالای برگزیدگان، تدوین شیوه نامه یا دستورالعمل اجرایی کامل، پایین بودن تعداد ثبت‌نام‌کنندگان نسبت به جمعیت شهری همدان و زمان نامناسب برای تبلیغات فراخوان جشنواره از چالش های موجود در این جشنواره بود.

وی همچنین گفت: حضور تیم منسجم در دبیرخانه جشنواره، حضور اقشار در سنین مختلف از کودک تا مسن و رده‌های مدیریتی ملی تا شهری در اختتامیه (بیش از هزار نفر)، مستندسازی و تدوین گزارش عملکرد مناسب برای بهره‌گیری در دوره‌های بعدی از جمله قوت‌های این رویداد فرهنگی و اجتماعی است.

نایب رئیس شورای شهر همدان در پایان پیشنهاد داد: تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره در یک مکان مشخص، ایجاد گروه کارشناسی به منظور پیگیری و شناسایی برگزیدگان در دبیرخانه برای طول سال (تا افراد کیفی‌تر و گمنام شناسایی شده و اطلاعات بهتری از آنها جمع‌آوری شود)، ایجاد سایت دائمی جشنواره (شرح خدمات ارائه شده)، برداشت آماری از وضعیت شاخص ها در همدان، انتخاب شهروندان برگزیده از طریق آرای مردمی، توجه ویژه به موضوع خانواده در جشنواره و... از جمله موارد پیشنهادی تیم اجرایی جشنواره شهروندان برگزیده در سال‌های آینده است که در این دوره مغفول ماند.

برخی سیاست‌های شورا در شهرداری جدی گرفته نمی‌شود

اکبر کاوسی‌امید رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان هم در نطق پیش از دستور صحن شورا با بیان اینکه عملیاتی شدن سیاستهای شورا در شهرداری مغفول مانده است، گفت: برخی سیاست‌های شورای شهر همدان در شهرداری جدی گرفته نمی‌شود که انتظار می‌رود این مهم مورد بررسی و تأکید قرار گیرد.

کاوسی‌امید افزود: راه اندازی فرهنگسرای کسب‌وکار، ارتقای متراژ واحدهای تجاری مساجد از ۳۰ متر به ۶۰ متر، صدور پروانه رایگان برای هتل‌های تک ستاره و... از جمله مواردی است که وضعیت آن مشخص نیست؛ در صورتی که باید نتایج مثبت این اقدامات را در سطح شهر شاهد باشیم.

وی در ادامه گفت: جهت‌گیری و سیاست شورا در بحث بودجه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که بتوان با بهره‌گیری از درآمدهای کوششی اعم از عوارض نوسازی، کسب و پیشه، بهای خدمات و... و درآمدهای پایدار از جمله مالیات بر ارزش افزوده؛ هزینه‌های جاری، توسعه و نگهداری شهر را پوشش داد.

کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه شورای شهر با تدوین سیاست ۳ ساله و شهرداری نیز  تنظیم مدل و رویکرد بودجه میتوانند در شهر اثرگذار باشند، افزود: شورای شهر برای توسعه و آبادانی بیشتر شهر درخواست برنامه‌ریزی بهتری از شهرداری دارد.

وی افزود: با توجه به شرح وظایف شهرداری به منظور بهینه کردن فرصت‌ها، تدوین برنامه اختصاصی کوتاه‌مدت و بلندمدت ضرورت دارد که شهرداری می‌بایست در این زمینه با ارائه مدل‌های مختلف، شورا را در تحقق سیاست‌گذاری‌ها همراهی کند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان با بیان اینکه انتظار می‌رود بهای خدمات شهرداری به منظور هزینه‌کرد آن در شهر از تمام شهروندان دریافت شود، عنوان کرد: پیشنهاد شده است که بهای خدمات و عوارض نوسازی به ضمیمه قبض آب به صورت ماهانه به شهروندان همدانی اعلام شود.

کاوسی‌امید افزود: درآمدهای حاصل از صدور پروانه ساختمانی و سایر درآمدها نیز باید به سمت اجرای پروژه‌های عمرانی سوق داده شوند.

وی گفت: کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورا به دنبال این است که درآمدهای پایدار مغفول مانده را شناسایی و به شهرداری معرفی کند که در این بین با همکاری بخش خصوصی، به دنبال احیای هزینه‌ها از جمله قانون ارزش افزوده برخواهیم آمد.

گفتنی است؛ در پایان این نشست، از عوامل اجرایی جشنواره شهروندان برگزیده همدان تجلیل شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.