۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 635681

زمستان با امکانات قدیم یک تهدید جدی برای زندگی بود و دور هم بودن و کنار هم نشستن بهترین تدبیر برای اینکه آدم‌ها با روحیه و با ایجاد حس همدلی و یاریگری به نبرد این بحران بروند و مطمئن باشند که می‌توانند از این خوان دشوار تغییرات فصلی به یاری هم بگذرند. 

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، یلدا امروز برای ما که در آپارتمان‌های گرم آن را جشن می‌گیریم واقعاً چیزی بیشتر از یک جشن نیست. زمستان هم این سال‌ها به دلیل تغییرات زیست محیطی چندان زمستان نیست. اما آن‌ها که زمستان‌های سخت را یادشان هست، خوب می‌دانند زمستان چقدر دشوار بود.

جشن یلدا در فرهنگ مردم ما یک ایده بسیار هوشمندانه و خلاقانه برای مواجهه با دشواری‌هاست. زمستان با امکانات قدیم یک تهدید جدی برای زندگی بود و دور هم بودن و کنار هم نشستن بهترین تدبیر برای اینکه آدم‌ها با روحیه و با ایجاد حس همدلی و یاریگری به نبرد این بحران بروند و مطمئن باشند که می‌توانند از این خوان دشوار تغییرات فصلی به یاری هم بگذرند. 

این روزها که زمستان تحریم‌ها و دشمنی‌های کدخدایان عالم در اوج برودت است، یلدا یک تحفه راهبردی از فرهنگ مردم ایران زمین برای ماست. بحمدالله سازمان‌های متولی فرهنگ هم این قصه را حس کرده‌اند و جشن یلدا امسال ضریب خوبی گرفته است. لشکر اجنه از طریق شبکه‌های اجتماعی به جان جامعه ما زده است و با طراحی اتاق فکرهای دشمن در صدد پاره پاره کردن جامعه ایرانی است. گروه‌هایی از اجنه بر تفرقه افکنی با موضوعات مذهبی متمرکز شده‌اند و برخی در بوق اختلافات دیگر می‌دمند و پیاده نظام رسانه‌ای منافقین و فارسی نویسان و فارسی گویان حقوق بگیر سعودی دست اندرکارند. اما میراث ما آن‌قدر غنی است که اگر قدر بدانیم، می‌توانیم با تکیه بر مواریث ملی و مذهبی مان هر نوع تهدید سخت و نرمی را از سر بگذرانیم.

 نگاه کردن به ظرفیت‌های سرزمینی و فرهنگی در مقابله با تهدیدات مهم است. غیر از این، ظرفیت‌های این گونه‌ای می‌تواند محمل بهره‌مندی‌های مختلف در زندگی امروز ما باشد. لحاف و کرسی‌های قدیمی خانه‌های ایرانی هنوز یک ایده بسیار درخشان و کاربردی برای ذخیره انرژی و مصرف بهینه انرژی هستند که از نظر طبی هم مناسب‌ترین فناوری برای حفظ سلامت بدن ما هستند. کاربردی و روز آمد کردن این فناوری می‌تواند درآمد ارزی هم برای ما بیاورد. در کشورهای مختلف همین ایده در حال روزآمد و تجاری شدن است، ولی صنعت ما کمی در قدرشناسی از این مواریث کند است. در این میان باید قدردان امثال دکتر حسین روازاده بود که بسیار بر این دانش‌های بومی ایرانی غیرت می‌ورزند و به دنبال احیا و روزآمد کردن این داشته‌های ارجمند قوم ایرانی هستند. 

درست است که به دلایلی غربیان از ما پیش افتاده‌اند ولی بسیاری از دانش‌های ضمنی مردم ما هنوز هم از یافته‌های نوین علم غربی کارآمدتر است. در حوزه‌های مختلف از این ثروت‌ها و فرصت‌ها هست که باید قدر دانست و برای احیای این دانش‌ها کوشید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.