مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در حادثه زاهدان با اشاره به آخرین بررسی پرونده آتش‌سوزی دبستان غیردولتی "اسوه" گفت: با توجه به اینکه فاصله مدرسه تا اداره ۵۰۰ متر است چرا برای منطقه اهمیت نداشت که در نزدیکی آنها یک مدرسه جدید ایجاد شده است.

 کوتاهی‌های صورت گرفته درحادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان بررسی شد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، محمد خرم درباره آخرین جزئیات پرونده آتش‌سوزی مدرسه غیردولتی "اسوه حسنه" زاهدان و کوتاهی صورت گرفته در این رابطه اظهار کرد: در این مسئله کوتاهی آموزش و پرورش مشهود است و مهمترین قسمت آنجا بود که مدرسه "اسوه" بدون اخذ مجوز مکان خود را جابجا کرده است. یعنی بدون موافقت منطقه و ناحیه مدرسه محل خود را تغییر داده و به دلیل بازداشت سرپرست مدرسه نتوانستم با او صحبت کنم که مشخص شود آیا برای جابجایی به صورت شفاهی اجازه کسب کرده است و چه کسی به او این اجازه را داده است؟ البته هیچ مستندی مبنی براینکه مدرسه برای تغییر مکان خود اجازه کتبی داشته باشد وجود ندارد.

ممکن است مدرسه مجوز شفاهی گرفته باشد

وی افزود: این امکان وجود دارد که فردی به صورت شفاهی به سرپرست مدرسه گفته باشد می تواند مکان مدرسه را جابجا کند و ما مجوز را برای شما دریافت می‌کنیم البته آموزش‌وپرورش ناحیه دو زاهدان می‌گوید که این فرد بدون هماهنگی اقدام به جابجایی مدرسه کرده است.

مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در حادثه زاهدان با تاکید بر اینکه اگر مکان مدرسه جابجا نمی‌شد ممکن بود این اتفاق هم  نیفتد، در پاسخ به این پرسش که نظارت را کدام بخش از آموزش‌وپرورش باید انجام می داد اما کوتاهی کرده است، گفت: سازمان نوسازی و سازمان مدارس غیردولتی در این ماجرا مسئول هستند تغییر فضای مدرسه به موافقت نوسازی نیاز دارد از سوی دیگر اداره کل آموزش و پرورش ناحیه و منطقه نیز باید با این موضوع موافقت می‌کردند.

نامه آموزش‌وپرورش منطقه به سازمان نوسازی

وی بیان کرد:‌ آموزش و پرورش منطقه به سازمان نوسازی نامه زده است و نظر این سازمان را نسبت به درخواست سرپرست مدرسه برای جابجایی مکان خواسته است. سازمان نوسازی مدعی است به موسس مدرسه گفته مدارک ناقص است و باید آنها را کامل کند تا مجوز صادر شود؛ به هر صورت موسس مدرسه نباید بدون کسب مجوز اقدام به جابجایی فضا می‌کرد حتی اگر فردی به صورت شفاهی به او این اجازه را داده باشد.

چرا آموزش‌وپرورش منطقه متوجه نشد؟

خرم با اشاره به اینکه مدرسه غیردولتی "اسوه" در شهر زاهدان جزو مدارس موفق بود، افزود: هم اکنون این سوال مطرح است چرا باید موسس این خطا را انجام دهد؟  یکی از بحث‌های ما این است، موسس فضای مدرسه را جابجا کرده است و آموزش و پرورش منطقه نیز مدعی است او بدون کسب اجازه این کار را انجام داده اما با توجه به اینکه فاصله مدرسه تا اداره 500 متر است چرا برای منطقه اهمیت نداشت که در نزدیکی آنها یک مدرسه جدید ایجاد شده است. مدرسه اسوه حدود 7 یا 8 سال سابقه فعالیت داشت وقتی تابلوی آن از یک نقطه به نقطه دیگر و نزدیکی منطقه نصب می‌شود چرا مسئولان نسبت به آن حساس نشدند.

مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در حادثه زاهدان درباره بازدید از تمام مدارس غیردولتی عنوان کرد: اداره کل بازرسی آموزش و پرورش موظف است مدارس دولتی و غیردولتی را در تمام ابعاد مورد بازرسی قرار دهد و فقط بحث فیزیکی ساختمان نیست بلکه مباحث آموزشی و تربیتی نیز مدنظر است. در زاهدان در ناحیه‌ای که این اتفاق افتاد 169 مدرسه غیردولتی و 500 مدرسه دولتی وجود دارد که رئیس منطقه بیش از 470 مدرسه را بازدید کرده و سوال ما این است که این مدرسه در نزدیکی منطقه بوده چرا نسبت به جابجایی آن حساس نشدند.

خرم بیان کرد: کوتاهی هایی در این حادثه صورت گرفته است از جمله جابجایی مدرسه بدون کسب مجوز. ساختمان قبلی مدرسه نسبت به فضای جدید وضعیت بسیار مناسبتری داشت اما به دلیل افزایش هزینه‌ اجاره و اینکه مدرسه توان پرداخت آن را نداشته است اقدام به جابجایی فضا کرد.

گزارش نهایی امروز به وزیر می‌رسد

وی گفت: گزارش نهایی پرونده را امروز به وزیر آموزش و پرورش ارائه می‌کنم و از چند نفر از مسئولان آموزش و پرورش که در این رابطه کوتاهی کرده‌اند نام برده‌ایم که باید با آنها برخورد شود.

خرم با اشاره به اینکه شهر زاهدان گازکشی نشده است و تعداد زیادی از مدارس از چراغ نفتی استفاده می‌کنند، عنوان کرد: بیش از 90 درصد مدارس زاهدان به این روش گرم می‌شوند البته تأکید ما این است که از بخاری برقی استفاده شود و باید با وزیر نیرو صحبت کنیم تا به سرعت مدارسی که بخاری نفتی دارند را تبدیل به بخاری برقی کنیم اما مشکلی که داریم این است برخی مدارس به دلیل کمبود اعتبار هنوز انشعاب برق ندارند و همه باید کمک کنند تا بتوانیم مدارس سیستان و بلوچستان را از محرومیت خارج کنیم.

وی در پایان گفت:‌ تمام دستگاه‌ها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و از سازمان هلال احمر که پذیرفت مدارس ابتدایی زاهدان را تجهیز کند،‌تشکر می‌کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.