۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 635695

غم انگیز است ولی باید اعتراف کنیم که متأسفانه قدر داشته‌هایمان را آنگونه که باید نمی‌دانیم واقدامات دیگران در موارد مشابه را تبلیغ می‌کنیم و وقتی همه فرصت‌ها را از دست دادیم تازه به فکر احیای دوباره می‌افتیم.

«کنگ»، یک کتابچه مصوبه و دیگر هیچ!

بی‌تردید بارزترین نمونه این ادعا در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی قابل مشاهده است و هریک از ما موارد متعددی را سراغ داریم که این بخش از داشته‌هایمان به دست فراموشی سپرده شده است.

لذا برای ارائه یک نمونه عینی در ادامه گزارشی کوتاه از موضوعی را بیان می‌کنیم که به نظر می‌رسد اگر در اسرع وقت اقداماتی اساسی برای نجات این محل صورت نگیرد در آینده نه چندان دور شاهد از دست رفتن کامل آن خواهیم بود.

  کنگ تاریخی

صحبت از روستای پلکانی که می‌شود همه به یاد ماسوله می‌افتند چه آن‌ها که ماسوله را دیده‌اند و چه آن‌ها که فقط نامی از آن شنیده‌اند و همین معروفیت یک محل برای برخورداری از تمام فرصت‌ها برای توسعه و آبادانی کافی است.

اما نمونه مشابه آن روستای تاریخی کنگ در خراسان رضوی است که شاید بتوان گفت به لطف دنیای مجازی سال‌های اخیر نامی برای خود دست و پا کرده و در ابتدای راه معروفیت قرار دارد.

به دنبال تکرار مباحث مربوط به سابقه تاریخی وقدمت این محل نیستیم، ولی آنچه مسلم است روستای کنگ تمام بهانه‌های معروف شدن را دارد، ولی یک شرط اساسی دارد و آن اینکه باید باشد تا معروف شود واگر نباشد معروف هم نخواهد شد.

 آلبوم غم انگیز

اگر در چند سال اخیر سری به کنگ زده باشید بی‌شک دلتان می‌گیرد از اینکه عکس‌های قدیم وجدید کوچه‌ها و خانه‌های قدیمی را با هم مقایسه کنید چراکه بسیاری از خانه‌های پیر کنگ در خود فرو رفته و ویران شده‌اند.

پنجره‌هایی که روزگاری نه چندان دور قاب زیبایی برای ساکنان خانه بودند این روزها حتی دیواری برای تکیه کردن ندارند و فقط با خاطرات آن سال‌ها ایستاده‌اند و نه شیشه‌ای دارند و نه رنگی به تنشان مانده.

کوچه‌های کنگ این روزها بوی فراموشی گرفته، دالان‌های رو به آفتاب حسرت اجاقی گرم بردلشان مانده تا دودش فضا را پر کند و کودکانی که در هزارتوی کوچه‌های این روستای قدیمی مشغول بازی باشند.

خلاصه اینکه، هر سال تعدادی از خانه‌های قدیمی کنگ خالی از سکنه و تخریب می‌شوند و البته تعدادی خانه جدید هم در اطراف روستا ساخته شده، اما دیگر نمی‌توان آن‌ها را به عنوان بافت تاریخی روستا محسوب کرد چراکه بخش ارزشمند کنگ در سراشیبی ویران شدن قرار گرفته و باید کاری کرد.

 حرکت از زیر صفر

پس از گشت و گذاری در داخل روستا برای آنکه کمی هم در جریان فعالیت متولیان روستا قرار بگیریم با رئیس شورای اسلامی و دهیار کنگ نیز به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

جواد نیک سیر رئیس شورای اسلامی کنگ در ابتدا ضمن تأیید ضمنی گفته‌های ما در خصوص وضعیت نامطلوب رسیدگی به بافت تاریخی روستا می‌گوید: برای آنکه تصویر منطقی از اوضاع کنگ داشته باشیم بهتر است نگاهی به شرایط کلی روستا از چند سال قبل بیندازیم.

وی می‌افزاید: به طور خلاصه می‌توانم بگویم در چند سال اخیر کارهای بسیاری برای روستا انجام شده، اما موفقیت ما فقط رسیدن به نقطه صفر بوده چراکه امکانات روستا زیر صفر بوده و با دستاوردهای صورت گرفته به صفر رسیده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: اولین و اصلی‌ترین نیازهای هر محلی داشتن زیرساخت‌های اولیه در بخش‌های مختلف است که اگر به پنج سال قبل برگردیم، می‌بینیم کنگ نه گاز داشته و نه جاده آسفالته و نه در بخش حمل ونقل عمومی امکانات ویژه‌ای داشته است.

نیک سیر اظهار می‌دارد: با پیگیری‌های فراوان سرانجام گاز به کنگ رسید اما با توجه به بافت روستا کارشناسان اعلام کردند امکان گازرسانی به بخش مرکزی بافت وجود ندارد، اما با بررسی‌های فنی در سال‌های بعد مقرر شد با ایجاد یک پست امدادی می‌توان به تمام بخش‌های روستا گازرسانی کرد که در حال حاضر در مرحله تحویل محل احداث ایستگاه هستیم ودر حوزه حمل ونقل نیز با اختصاص دو دستگاه اتوبوس جابه جایی اهالی بر اساس سرفاصله زمانی مشخص در طول روز صورت می‌گیرد.

وی می‌گوید: برای انتقال لوله گاز هرچند طرح‌هایی برای تعریض برخی معابر بود، اما به نظر می‌رسید با این اقدام بخشی از هویت کنگ تخریب می‌شود که از ادامه آن طرح جلوگیری کردیم.

رئیس شورای اسلامی کنگ می‌افزاید:در بخش آب آشامیدنی نیز متأسفانه به دلیل اینکه انشعابات داخل روستا در سال ۵۶ صورت گرفته دچار فرسودگی شده وبه دنبال ترک‌های ایجاد شده در لوله، آلودگی وارد سیستم می‌شود که در بخش‌های پایینی روستا استفاده از این آب مشکلاتی برای روستاییان ایجاد می‌کند که برای رفع این مشکل نیز به دنبال بهسازی شبکه هستیم.

  تخریب خانه‌ها و کوچ اهالی

نیک سیر در پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص تعداد جمعیت کنگ و خانه‌های دارای ارزش تاریخی روستا می‌گوید: بر اساس اسناد موجود در سال ۱۳۶۰ تعداد ۱۲۰۰ کارت نفت به تعدادخانوار ساکن در روستا صادر شده که حدود ۵۰۰۰ نفر جمعیت را شامل می‌شده است.

در سال ۹۰ تعداد خانوارهای ساکن در کنگ ۷۹۹ خانوار بوده، اما در سرشماری سال ۹۵ این تعداد به رقم ۴۳۳ خانوار با ۱۴۶۳ نفر جمعیت رسیده است که بیانگر کوچ اهالی با سرعت نسبتاً زیاد می‌باشد.

وی ادامه می‌دهد: به همین نسبت در بخش خانه‌ها نیز متأسفانه آمارهای خوبی نیست چراکه از تعداد ۸۰۰ خانه قدیمی حدود ۳۰۰ خانه تخریب شده و به همین تعداد هم در حال سکونت است واما بیش از ۲۰۰ واحد هم در مرحله‌ای هستند که اگر تعمیر ونگهداری نشوند مخروبه خواهند شد.

  قدم‌های مثبت

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای احیای دوباره روستا می‌گوید: در یک سال اخیر تعدادی از کنگی‌های ساکن در سایر نقاط کشور به روستا بازگشته‌اند وتعدادی کارگاه کوچک تولیدی راه اندازی شده که در اشتغال اهالی وبه طور خاص زنان روستا مؤثر بوده است وهمچنین ایجاد یک واحد بومگردی در کنگ توانسته در تشویق اهالی برای بازگشت تأثیر گذار باشد.

 عوارض ورود به روستا

نیک سیر در پاسخ به سؤال ما درباره هزینه کرد مبالغ دریافتی از مسافران ورودی به روستا می‌گوید: در حال حاضر مبلغ ۳۰۰۰ تومان از هر خودروی ورودی به روستا دریافت می‌شود که براساس قانون درآمد حاصل باید صرف جمع‌آوری زباله و ایجاد تأسیسات بهداشتی بشود که با توجه به هزینه ۱ میلیون و۵۰۰ هزار تومانی ماهانه حمل زباله و به کارگیری ۲ پاکبان و نصب تعدادی سطل زباله درآمد آنچنانی برای ارائه خدمات بیشترحاصل نمی‌شود. با این وصف تعدادی سرویس بهداشتی ایجاد شده است و امیدواریم در سال جاری خدمات بیشتری به مسافران داده شود.

  مأموریت ویژه

سید مصطفی هاشمیان مقدم دهیار روستای کنگ نیز با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به این روستای تاریخی می‌گوید: به طور خلاصه می‌توان گفت: اصلی‌ترین و اولین وظیفه ومأموریت ویژه همه دست اندرکاران در ارتباط با روستای کنگ حفاظت از بافت ارزشمند این روستاست چراکه اگر این بافت منحصر به فرد نباشد دیگر کنگ با روستاهای معمولی هیچ تفاوتی ندارد.

وی می‌افزاید: بر همین مبنا نیز می‌توان نتیجه گرفت راه نجات کنگ از هر نوع تغییراتی استفاده از ظرفیت گردشگری آن به اتکا همان ویژگی ذکر شده می‌باشد که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر آنچنان که باید مورد توجه نبوده است. به عنوان مثال، اوایل دهه ۸۰ تصمیماتی برای بهسازی بافت قدیمی کنگ گرفته می‌شود وچند سال بعد یعنی در سال‌های ۸۷ یا۸۸ تنها ۲ معبر روستا سنگ فرش می‌شود، ولی دیگر کار تعطیل شده واقدام دیگری درجهت حفظ این بخش از روستا صورت نگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۹۲ به استناد یک مصوبه کشوری در باب روستاهای دارای ارزش تاریخی مقرر می‌شود تا طرحی از سوی میراث فرهنگی تهیه و ارائه شود، اما با گذشت چندین سال از این مصوبه هنوز چنین طرحی تهیه نشده است.

  یک کتابچه مصوبه

در کنار بافت روستا جاذبه‌های دیگری نیز در کنگ وجود دارد، اما تبدیل آن‌ها به فرصت برای بهره‌برداری بیشتر از توان دهیاری خارج است و مستلزم ورود جدی دستگاه‌های متولی است. هاشمیان می‌افزاید: با وجود یک کتابچه مصوبات متعدد در ارتباط با کنگ متأسفانه هیچ کدام جنبه اجرایی نداشته وهیچ اتفاقی برای توسعه روستا به صورت بنیادین صورت نگرفته و اقدامات اندکی نیز که صورت گرفته به همت خود اهالی و شورای روستا بوده ودستگاه‌های متولی وارد گود

نشده‌اند. وی، به ضرورت وجود یک برنامه یا طرح جامع برای انجام هر اقدامی در کنگ اشاره کرده و اظهار می‌دارد: برای آنکه تمام اقدامات در یک راستا وبا هدف حفظ هویت تاریخی روستا انجام شود در حال انعقاد قرارداد با مشاوری هستیم تا تمام ظرفیت‌های کنگ را احصا وبهترین روش برای بهسازی واحیای بافت تاریخی نیز مشخص نماید که بزودی قرارداد نهایی خواهد شد.

 سرمایه‌گذاری برای تاریخ

دهیار کنگ از شناسایی زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در این روستا نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: تلاش‌های فراوانی صورت می‌گیرد تا در مرحله اول زیرساخت‌هایی از قبیل آب، برق، گاز و راه در کنگ به حد مطلوب ارتقا یابد تا در کنار آن بتوان از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه همراه با رونق روستا استفاده کرد و در حال حاضر نیز پذیرای سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف هستیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.