رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: چک‌های داروخانه‌داران در حال برگشت‌خوردن است و قدرت خرید داروخانه‌ها کاهش پیدا کرده است.

مشکل اصلی داروخانه‌ها نقدینگی است/دارو هست، توان خرید نیست
به گزارش قدس آنلاین ، علی‌رضا شهریاری ، در خصوص آخرین وضعیت داروخانه‌های استان و مسائل و مشکلات آنان، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت داروخانه‌ها مناسب نیست و اکثر شرکت‌های بیمه مانند بنیاد شهید و جانبازان، خدمات درمانی و تأمین اجتماعی ماه‌هاست پرداختی به داروخانه‌ها انجام نداده‌اند. با این وجود ما به عنوان مسئول از داروخانه‌ها خواستیم این شرایط را تحمل کنند تا به مردم فشار نیاید.
شهریاری تصریح کرد: از مسئولان انتظار داریم و بارها به آن‌ها گفته‌ایم هرچه سریع‌تر مشکل نقدینگی داروخانه‌ها را حل کنند. چک‌های داروخانه‌داران در حال برگشت‌خوردن است و قدرت خرید داروخانه‌ها کاهش پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های توزیع دارو پیش‌تر داروها را با شرایط بازپرداخت طولانی‌مدت به داروخانه‌ها می‌فروختند، اما هم‌اکنون زمان بازپرداخت‌ها را کوتاه کرده‌اند و داروها را با بازپرداخت‌های یک تا حداکثر سه‌ماهه به داروخانه‌ها می‌فروشند که این مسئله مشکلات زیادی را برای همه داروخانه‌ها ایجاد کرده است.
رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان کرد: پیگیر حل مشکلات داروخانه‌ها هستیم و قرار شده است دیدارهایی به مسئولان استانی و کشوری در این زمینه داشته باشیم تا مشکل را حل کنیم. 
وی افزود: داروخانه‌داران هشدار داده‌اند که اگر مشکلات ما حل نشود در مقابل تأمین اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌ای تجمع می‌کنیم؛ ما دیگر نمی‌توانیم همکاران خود را مهار کنیم؛ چک‌ها برگشت خورده و قدرت خرید وجود ندارد.
شهریاری با بیان این‌که «دارو هست، اما داروخانه‌ها قدرت خرید از شرکت‌های دارویی ندارند»، عنوان کرد: شرکت‌های دارویی نیز می‌گویند به دلیل این‌که چک‌ها برگشت خورده است، نمی‌توانم دارو بفروشیم.
وی با اشاره به وضعیت موجودی دارو در داروخانه‌ها، گفت: با توجه به این‌که شرکت‌های تولیدی برای واردات مواد اولیه و تولید دارو تلاش می‌کنند، وضعیت موجودی دارو در داروخانه‌ها نسبت به دو ماه گذشته بهتر شده است. مواد اولیه تولید دارو می‌رسد و دارو تولید می‌شود در این شرایط اگر نقدینگی داروخانه‌ها تأمین شود و گردش مالی داروخانه‌ها انجام شود، مشکلات حل خواهد شد.
رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی تأکید کرد: در حال حاضر مشکل اصلی داروخانه‌ها نقدینگی -هم برای داروخانه‌ها، هم شرکت‌های تولیدی و هم شرکت‌های توزیعی- است. 
وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای اختصاص 500 میلیون دلار برای رفع این مشکلات، بیان کرد: با این وجود این دستور هنوز تبدیل به ریال نشده است. انتظار داریم بانک مرکزی هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهد و دستور رهبری تحقق پیدا کند که نقدینگی افزایش یافته و چرخ داروخانه‌ها به گردش بیفتد و مشکلات اساسی این حوزه برطرف شود.
شهریاری تصریح کرد: شرکت‌های بیمه می‌گویند پول نداریم و ما هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. به ما گفته بودند تا پایان ماه صبر کنید پول پرداخت می‌شود، اما این اتفاق نیفتاده است.
وی با اشاره به معوقات داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه‌ای، ادامه داد: بیمه خدمات درمانی حق اسفند 96 داروخانه‌ها را پرداخت نکرده و حتی بدهی بهمن 96، 100 داروخانه نیز پرداخت نشده و حدود 6 ماه در نیز پرداخت‌ها عقب هستند. تأمین اجتماعی نیز تا اردیبهشت را پرداخت کرده، اما خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان و آذر پرداخت نشده است. پرداختی بیمه دی نیز که مربوط به بیمه جانبازان است و هیچ فرانشیزی به داروخانه‌ها پرداخت نمی‌کند نیز 7 ماه عقب است.
رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی تصریح کرد: اگر شرایط به همین منوال پیش رود برای مردم مشکل دارویی به وجود می‌آید و اگر دارو نباشد بیماران باید به دنبال دارو از این داروخانه به آن داروخانه بچرخند.
وی اضافه کرد: اگر شرایط این‌گونه ادامه پیدا کند داروخانه‌ها نمی‌توانند ادامه خدمات دهند؛ به مسئولان توصیه می‌کنم به داد داروخانه‌ها برسند.  
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.