رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: امروز اگر ‌قیمت‌ها در بازار ارز و طلا همچنان کاهش پیدا می‌کند، به علت عوامل غیر اقتصادی و اعمال قدرت‌های غیر اقتصادی بر اقتصاد کشور است.

کاهش روند نزولی قیمت طلا و ارز ناشی از عوامل غیر اقتصادی است
به گزارش قدس آنلاین ، شهرام مرصعی ، در خصوص روند کاهشی نرخ طلا و ارز در روزهای اخیر اظهار کرد: در اقتصاد قانونی به نام «هزینه فرصت» وجود دارد؛ بر اساس این قانون، با روند کاهش ارزش دلار، باید دید چه اتفاقی در سطح کلان کشور روی داده است. در حال حاضر ما روابط دیپلماتیک، بین المللی و... که با برخی از کشورها داشتیم را متوقف کرده‌ایم. بنابراین می‌توان نرخ طلا و دلار را در دست گرفت و آن را کاهش و یا افزایش داد اما این امر نیازمند  برنامه و استراتژی است.
اقتصاد انقباضی رکود سنگین را به دنبال داشت
وی ادامه داد: در واقع برای آن روزی که کنترل این نرخ‌ها از دست رها می‌شود، اگر چشم‌انداز و پیش فرض‌های گذشته نباشد، با مشکلاتی در بازار طلا و دلار مواجه خواهیم شد. در حقیقت زمانی دولت آقای روحانی، سیاست‌های اقتصاد انقباضی را پیش گرفت، باید در نظر گرفته می‌شد که با رکود سنگینی مواجه خواهیم شد.
 
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی تصریح کرد: اگر سیاست‌هایی همچون سیاستی که در سال گذشته و ابتدای سال جاری اجرایی شد، به علت عدم توانایی و قدرت دولت و یا تغییر سیاست‌ها، دیگر قابل اجرایی شدن نباشند و یا نتوان آن‌ها را ادامه داد، آن روز برای تورم سرکوب شده، چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ در حالی که ما برای این چنین اتفاقاتی برنامه‌ریزی درستی نداریم.
تورم سرکوب شده بار دیگر رها می‌شود؟
مرصعی عنوان کرد: با توجه به نبود برنامه‌ریزی مطلوب، کنترل این تورم سرکوب شده شکسته شده و یا به عبارتی دیگر تورم رها می‌شود؛ درنهایت شاهد این چنین نرخ‌های گزافی در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری بودیم به طوریکه این قیمت‌ها برای هیچ بخشی قابل پیش‌بینی نبود.
وی خاطرنشان کرد: امروز هم اگر ‌قیمت‌ها در بازار ارز و طلا همچنان کاهش پیدا می‌کند، به علت عوامل غیر اقتصادی و اعمال قدرت‌های غیر اقتصادی بر اقتصاد کشور است. حال این پرسش مطرح‌ می‌شود تا چه زمانی می‌توان این روند کاهشی را حفظ کرد؛ این امر بستگی به آن دارد که دولت تا چه زمانی می‌تواند روابط خود را با دنیا محدود نگه دارد.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: به نظر می‌رسد تا زمانی که نتوانیم نفت خود را آزادانه معامله کرده و تولیدات خود را آزادانه صادر کنیم و از طرفی دیگر خود را به استانداردهای موجود در سطح جهان نزدیک کنیم، اگر این اعمال قدرت شکسته شود، طلا و ارز سیر صعودی طی خواهند کرد.
مرصعی با تاکید بر اینکه دولت تاکنون مدیریتی بر نرخ ارز و طلا نداشته است، عنوان کرد: در واقع این اقداماتی که صورت گرفته، در راستای حوزه مدیریتی نیست بلکه سیستم اعمال قدرت دولت به صورتی است که همه چیز را فریز کرده است؛ حوزه‌هایی همچون واردات، صادرات، مراودات و... با مشکلات بسیاری مواجه هستند. شعارها همیشه بیان می‌شوند اما چگونگی اجرایی شدن آن هیچگاه مطرح نمی‌شود.
وی در خصوص ممنوعیت واردات طلا در 40 سال گذشته تاکنون، تصریح کرد: در 4 دهه پیش دولت اصرار ورزید که باید واردات طلا ممنوع باشد در حالیکه بیشتر فعالان این حوزه با آن مخالفت داشتند و این درحالیست که امروز به ناچار این ممنوعیت را برداشتند اما برنامه‌ای برای آزاد شدن واردات طلا به کشور نداریم؛ اینکه تنها بگوییم که واردات طلا آزاد شده و برای آن نیز هیچ برنامه‌ای نداشته باشیم، مشکل‌گشا نخواهد بود.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی ادامه داد: امروز نیزحتی اگر فردی بخواهد با مجوزهای خود، طلا وارد کند، چگونه می‌تواند آن را وارد کشور کند چراکه با توجه به تحریم‌های آمریکا، به پروازهای خارجی اجازه داده نمی‌شود که طلا را  وارد ایران کنیم. همچنین اگر این امر را با پرواز داخلی انجام دهد، در مرز کشوری که می‌خواهد طلا را وارد کند، به او اجازه داده نخواهد شد که چنین به چنین اقدامی زند.
مرصعی عنوان کرد: در وضعیت فوق بحرانی، سیاست‌ها به کلی تغییر می‌کنند و تا زمانی که نتایج آن سیاست‌ها ظاهر نشده، ما شعارهای واهی می‌دهیم؛ درحالیکه هیچ امیدی نیست که بتوان این آشفتگی را کنترل کنیم.
وی در خصوص شوک ناگهانی در بازار طلا و ارز در روزهای پایانی سال جاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیستم دولتی به شدت قیمت‌ها و حرکتهای اقتصادی را تحت کنترل خود نگه داشته است تا از تنش‌های همچون افزایش ناگهانی نرخ ارز و طلا جلوگیری کند. مسائل موجود در کشور به حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی وابسته است.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی افزود: بنابراین نمی‌‎توان پیش‌بینی کرد که در فشارهای موجود در حوزه اجتماعی کشور چه اتفاقاتی در خصوص نرخ‌ها در بازار طلا و ارز خواهد افتاد چراکه تنها بخشی از آنها به عوامل اقتصادی بستگی دارد.
مرصعی اضافه کرد: بنابراین اگر با تنش‌های اجتماعی گسترده‌ای مواجه شویم، سخت است که این چنین سیاست‌هایی که در حال اجرا هستند را ادامه دهیم. همچنین حتی اگر با تنش‌های اجتماعی روبه‌رو نشویم، این سیاست‌ها تنها تا مدتی بیشتر به قوت خود باقی نخواهد ماند. درنتیجه با پیش فرضهای موجود در جامعه، شاید باری دیگر با شوک افزایش نرخ در بازار طلا و ارز مواجه خواهیم شد.
وی تاکید کرد: بیشتر مشکلات کنونی در سطح کشور، در حوزه سیاست خارجی ماست؛ اگر ما این روند سیاست‌ خارجی را ادامه دهیم، شاهد شوک ناگهانی در نرخ طلا و ارز خواهیم بود اما اگر این روند تغییر یابد و سیاست خارجی خود را اصلاح کنیم، ممکن است از این چنین شوک‌هایی در کشور جلوگیری کنیم.
سیاست‌های ارزی بانک مرکزی تنها برای کاهش فشار بحران است
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص سیاست‌های ارزی اخیر بانک مرکزی عنوان کرد: دو نوع سیاست‌گذاری در بانک مرکزی داریم؛ اولین آن حل بحران‌های به وجود آمده و دیگری برنامه‌ریزی برای اقدامات آینده خود است. در حال حاضر در شرایطی نیستیم که بتوانیم نگاهی بلند مدت به شرایط داشته باشیم چراکه ناچاریم مقطعی عمل کنیم زیرا اقتصاد کشور در وضعیتی بحران قرار گرفته است.
مرصعی افزود: درنتیجه سیاست‌های بانک مرکزی  در جهت کاهش فشار بحران موجود در سطح کشور  است و سیاست‌های آن در راستای حل مساله قرار ندارد زیرا با این چنین سیاست‌هایی که بانک مرکزی پیش گرفته، مشکلی حل نخواهد شد. البته ممکن است که در کوتاه مدت آثار این سیاست‌ها مثبت باشد اما در بلندمدت به نظر نمی‌رسد نتایخ مطلوبی را به همراه داشته باشد. 
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.