«سمیه غزالی» ۳۳ ساله و دیپلم علوم انسانی و ساکن روستای شایع است. او جزو کارآفرینانی است که توانست با تلاش و همت امروز یکی از پرورش دهندگان مرغ و بوقلمون گوشتی باشد.

وام کمیته امداد به کارم توسعه و رونق داد

این بانوی پرتلاش می‌گوید: اولویت اولم دامپروری و اولویت بعدی من پرورش طیور بود. از کودکی به پرورش جوجه و مرغ و خروس و اردک علاقه‌مند بودم و در روستا و خانه‌مان این کار را با چند مرغ و خروس تجربه کرده بودم.

وی می‌افزاید: پشت منزل مسکونی‌مان، حدود ۱۵۰ متر زمین داشتیم که برای شروع احساس کردم، فضای مناسبی برای کار است. درست کردن فضای مرغداری، سالن‌های مناسب برای جوجه‌ریزی، تجهیزات مختلف برای مرغداری، دستگاه تهویه هوا، و... حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه داشت، اما به هر حال کار را شروع کردم.

   بوقلمون‌های پرخرج

این بانوی کارآفرین خاطرنشان می‌سازد: برای گام اول پرورش ۱۵۵ جوجه بوقلمون یک ماهه را در مرغداری کوچکمان شروع کردم، ۵/۳ ماهه که شدند، آن‌ها را فروختیم. بوقلمون‌های گوشتی که وزن‌شان حدود ۱۴ کیلوگرم شده بود. بیشتر از این امکان نگهداری شان را نداشتم در صورتی که بوقلمون‌های ۸ ماهه وزن شان حدود ۳۸ کیلوگرم می‌شود، اما خوراک بوقلمون بسیارهزینه بالایی دارد برای مثال دان مخصوص آن‌ها قبلاً کیلویی ۱۵۰۰ تومان بود اما حالا ۳۰۰۰ تومان است و روزانه هر بوقلمون حدود ۱۸۰ گرم دان مورد مصرفش است. علاوه برآن باید به بوقلمون‌ها سبزیجات و غذای مانده رستوران‌ها را داد.

  جوجه‌هایی که گران می‌شوند

وی درباره قیمت خرید جوجه بوقلمون‌ها می‌گوید: جوجه یک ماهه بوقلمون‌ها را ابتدا ۲۵ هزار تومان و بعدها ۲۹ هزار تومان خریداری کردیم. معمولا جوجه بوقلمون‌ها را از رشت می‌خریم. وی در ادامه با اشاره به اینکه بین جوجه‌ریزی بوقلمون‌ها تا دفعه بعد معمولاً یک فرصت خالی ماندن برای سالن جوجه کشی وجود دارد، می‌افزاید: دراین مدت زمانی فرصت خالی بودن سالن‌ها جوجه یک روزه می‌گیرم و ۳الی ۴ ماهه که شدند آن‌ها را می‌فروشیم. هر جوجه یک روزه را دانه‌ای ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان می‌خرم و بعد ۱۲ هزار تومان می‌فروشم.

  تلفیق اطلاعات سنتی و تخصصی

او درباره مراقبت از جوجه‌ها می‌گوید: تاکنون خوشبختانه هیچ تلفاتی نداشته‌ام. اطلاعات سنتی اولیه داشتم، اما برای این کار به صورت حرفه‌ای نیاز به اطلاعات دقیق و کامل تری بود از این رو با یکی از مهندسان برتر در همین حوزه از طریق جهاد کشاورزی آشنا شدم و مشاوره و کمک‌های زیادی را در این باره به صورت علمی و تخصصی آموزش دیدم. این بانوی کارآفرین توضیح می‌دهد: جوجه‌ها مانند نوزاد نیازبه مراقبت، واکسن، غذای به موقع، تمیزکردن و... دارند. برای مثال جوجه بوقلمون‌ها در ۸ و ۲۵ روزگی و مرغ‌ها در ۱۱ روزگی نیاز به واکسن دارند. واکسن مرغ‌ها باید در پشت گردنشان تزریق شود و قیمت هر واکسن حدود ۵۰۰ تومان است، اما واکسن بوقلمون‌ها دوبار در آبخوری آن‌ها ریخته می‌شود.

   وام اشتغال‌زایی کمیته امداد

وی درخصوص آشنایی با وام اشتغال‌زایی کمیته امداد می‌گوید: از دوستانم شنیدم که وام اشتغال‌زایی روستایی را می‌توان از واحد خودکفایی برای کارآفرینی تقاضا کرد. به آن جا مراجعه کردم و پس از بازدید ابتدا ۱۰ میلیون با اقساط ماهانه ۱۰۰ هزار تومان و سپس ۵ میلیون تومان با اقساط ماهانه ۱۰۴ هزار تومان به من اعطا شد که در حال حاضر قرار است ۵۰ میلیون تومان وام توسعه اشتغال روستایی نیز در مرحله بعد به طرح پرورش طیورمان تعلق بگیرد. غزالی ادامه می‌دهد: من مرغ‌ها و بوقلمون ها را دوست دارم و از کار برای آن‌ها خسته نمی‌شوم. البته با همسرم مرغداری را می‌چرخانیم. همسرم کار اصلیش بنایی است، اما کارهای سنگین مرغداری را او انجام می‌دهد برای مثال کیسه‌های دان را من نمی‌توانم تحویل بگیرم و یا آن را به داخل مرغداری ببرم. باید ظرف آبخوری آن‌ها را عوض کنم، روزی سه بار برای آن‌ها دان بریزم. در بین این کارها باید به آن‌ها سربزنم گاهی با هم دعوا می‌کنند و همدیگررا زخمی می‌کنند باید مرغ زخمی را جدا کنم و بال‌های زخمی را دارو بزنم. آن‌ها گاهی علاوه بر دارو نیازبه ویتامین هم دارند. درباره درآمد این کار هم او اظهار می‌دارد: میزان درآمد را به صورت ماهانه نمی‌توان محاسبه کرد، اما با تلاش و پشتکار می‌توان از این کار هم درآمد داشت و هم در تولید گوشت مرغ و بوقلمون برای مردم کمک کرد و برای مثال گاهی طی یک ماه زمان فروش ۱۵میلیون سود داشتیم.

سمیه غزالی توضیح می‌دهد: پس از شروع کار من خوشبختانه اقوام و سایر مردم روستا به این کار علاقه‌مند شدند و من همه تلاشم را برای کمک برای راه‌اندازی مرغداری برای آن‌ها انجام می‌دهم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.