مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: ۵۵ درصد بزرگسالان در کشور فعالیت بدنی ناکافی دارند و ۶۵ درصد افراد جامعه دارای چاقی یا اضافه وزن هستند.

 ۶۵ درصد ایرانیان "چاقی یا اضافه وزن" دارند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، دکتر افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در جلسه هم‌اندیشی «برنامه توسعه فعالیت بدنی» در کشور اظهار کرد: فعالیت فیزیکی ناکافی یعنی نداشتن حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در طول هفته که متاسفانه ۵۵ درصد افراد جامعه فاقد این فعالیت هستند که این  وضعیت در خانم ها به مراتب شدیدتر از آقایان است. یعنی ۶۵ درصد از خانم ها و ۴۵ درصد از آقایان فعالیت کافی بدنی ندارند.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ درصد از جمعیت بزرگسال کشور چاق هستند و افزایش وزن و چاقی با هم در ۶۵ درصد کل جمعیت کشور شایع است، افزود: ریشه عدم فعالیت بدنی به کودکی و نوجوانی برمی گردد و متاسفانه حدود ۲۰ درصد از کودکان و نوجوانان کشور هم، فعالیت فیزیکی ناکافی دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، عوامل این معضل را عمدتا در حوزه های غیر مرتبط با حوزه سلامت اعم از آموزش کم یا ناصحیح، شهرسازی و توسعه شهری، خدمات اجتماعی، ورزش های همگانی و سطح زندگی در شهرها و روستاها دانست و گفت: ۳۰ تا ۴۰ سال پیش ۷۰ درصد مردم در روستاها زندگی می کردند ولی هم اکنون ۲۵ درصد جمعیت کشور روستانشین هستند و جوان های روستایی هم به شهرها مهاجرت کرده اند. بنابراین آمار عدم فعالیت بدنی در شهر و روستا چندان تفاوتی با هم ندارد.

وی اهمیت همکاری های بین بخشی، سیاستگذاری، برنامه ریزی، ایجاد یک برنامه و تعهد ملی جهت کاهش آسیب ها از این ناحیه را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: باید ضمن ارزیابی وضعیت موجود، راهبردها و فعالیت های این حوزه را با وضعیت دنیا مقایسه کنیم و با استفاده از برنامه موجود در سازمان بهداشت جهانی در این زمینه، فاصله های موجود را برطرف کنیم.

استوار با اشاره به اینکه فعالیت بدنی کم یکی از عوامل چهار بیماری عمده غیر واگیر یعنی بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، بیماری های مزمن تنفسی و سرطان ها است، گفت: مسلما عدم فعالیت فیزیکی و کم تحرکی منشا این بیماری‌ها است.

وی  بر تدوین سند مشترکی بین دستگاه‌ها با اهداف و وظایف مشخص تاکید کرد و خواستار حداکثر همکاری نهادهای مختلف در اجرای آن شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.