خراسان شمالی- مهدی مودی گفت: طی سال جاری در محورهای سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد در سطح استان شش هزار و ۹۶۵ سوادآموز جذب آموزش‌های این سازمان شدند.

شناسایی هفت هزار و ۴۹۸ اولیاء بی‌سواد در استان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مهدی مودی معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی در نشست خبری به مناسبت هفته سواد آموزی گفت: طی سال جاری در محورهای سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد در سطح استان شش هزار و ۹۶۵ سوادآموز جذب آموزش‌های این سازمان شدند.

مودی با اشاره به شناسایی هفت هزار و ۴۹۸ اولیاء بیسواد در استان، اظهار کرد: از سال ۹۴ تاکنون در شاخص اولیاء بی‌سواد شش هزار و ۵۲۶ نفر جذب شده‌اند که در این بخش ۸۷.۴ ‌درصد جمعیت موردنظر جذب شده‌اند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی با بیان اینکه ۱۲.۹۶ ‌درصد اولیاء دانش‌آموزان استان بیسواد هستند، یادآور شد: در مجموع براساس آمار ۹۷۲ نفر از اولیا دانش‌آموزان بی‌سواد هستند؛ خراسان‌شمالی در سطح کشور در شاخص سوادآموزان قبول شده به تحت پوشش در دوره انتقال رتبه چهارم و در شاخص سوادآموزان قبول شده به تحت پوشش در دوره سوادآموزی رتبه دهم را کسب کرده است.

وی با اشاره به عملکرد سوادآموزی در خراسان شمالی طی سال جاری گفت: از مجموع سهمیه ۶ هزار و ۹۶۵ نفری سوادآموزی در خراسان شمالی تاکنون ۶ هزار نفر ثبت‌نام در سال جاری انجام‌شده است و تا ۱۵ دی‌ماه تلاش می‌شود تا آمار ۸۶درصدی عملکرد را به بالاترین درصد پوشش عملکردی در سال جاری برسد.

مودی همچنین میزان قبولی در آزمون‌های سوادآموزی را ۶۳ درصد اعلام کرد و افزود: ۳۶درصد مردودی در میان سوادآموزان وجود دارد که باید با فرهنگ‌سازی این آمار نیز در استان ارتقا یابد.

معاون امور سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی با اشاره به آمار بی‌سوادی در خراسان شمالی گفت: بالغ‌بر هفت هزار و ۲۳۵ نفر در خراسان شمالی دارای بی‌سوادی هستند که از این تعداد ۶ هزار نفر آنها را بانوان تشکیل می‌دهد؛ طی سال جاری در محور سوادآموزی سه هزار و ۳۴۲ نفر در بخش انتقال یک هزار و ۵۵۶ نفر و در تحکیم سواد نیز دو هزار و ۱۶۷ نفر از آموزش های این سازمان برخوردار خواهند شد.

مودی با بیان اینکه ۸۸.۲ دهم درصد بیسوادان جذب شده زنان و ۱۱.۸ دهم درصد را مردان شامل می‌شوند، ادامه داد: از این میزان ۶۵.۵ درصد بیسوادان در مناطق روستایی و ۳۴.۵ درصد نیز در مناطق شهری هستند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه امسال ۹۲.۵ درصد بیسوادان استان امسال در قالب برون سپاری موسسات جذب شده اند، افزود: ۷.۵ درصد نیز از طریق فرهنگیان باسواد می‌شوند؛ درصد باسوادی در گروه سنی شش سال به بالاتر براساس سرشماری سال ۹۵ نسبت به پنج سال گذشته ۳.۰۴ درصد افزایش یافته و خراسان‌شمالی رتبه نهم کشوری را کسب کرده است؛ درصد با سوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز براساس سرشماری سال ۹۵ نسبت به پنج سال گذشته ۲.۹۶ ‌درصد ارتقاء یافته است.

وی در واکنش به خبری مبنی بر تعطیلی یکی از واحدهای یادگیری محلی در شهرستان فاروج تصریح کرد: مراکز یادگیری محلی پس از سه سال فعالیت از حالت دولتی به غیردولتی تبدیل وضعیت می‌شوند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این مجموعه نیز تعطیل نشده است

عباس سعیدی سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی نیز با اشاره به ارتقا باسوادی در استان پس از انقلاب گفت: میزان باسوادی در خراسان شمالی از ۴۰ درصد به بیش از ۸۳ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده طی ۴۰ سال اخیر و میزان ارتقا سواد در خراسان شمالی طی سال‌های پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار کرد: در سال ۵۵ آخرین سرشماری انجام‌شده پیش از انقلاب میزان باسوادی در خراسان شمالی ۴۰ درصد بود که در سال ۹۵ این میزان به ۸۳.۳ درصد باسوادی رسیده که نشان از افزایش ۴۳.۳ درصدی باسوادی در استان طی ۴۰ سال اخیر را دارد.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.