یادمان نرفته که در ۳ سال اخیر دولت حتی پرداخت بدهی به کشاورزان بابت خرید تضمینی را هم با انتشار اوراق و الزام بانکها به خرید آن جبران کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، براساس گزارش های ابتدایی بودجه دولت در سال آینده از محل مالیات و فروش نفت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت که حدود ۳۱۲ هزار میلیارد تومان آن یعنی ۷۰درصد آن را به پرداخت حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان اختصاص خواهد داد؛ یعنی حدود ۵ میلیون کارمند و بازنشسته حقوق بگیر از دولت جمعا بیش از درآمد نفت و ۷۰درصد درآمد نفت بعلاوه مالیات صرف آنها می شود.

دوم اینکه دولت برنامه دارد براساس قانون برنامه ششم توسعه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کند که اگر چه در ظاهر برای تهاتر بدهی های دولت است ولی در اصل یک استقراض شیک و اطو کشیده است! یادمان نرفته که  در ۳ سال اخیر دولت حتی پرداخت بدهی به کشاورزان بابت خرید تضمینی را هم با انتشار اوراق و الزام بانکها به خرید آن جبران کرده است.

این حجم از اوراق سازی بدهی های دولت چهره خطرناک بودجه است زیرا دولت مجبور است در سررسید تعیین شده اصل و سود اوراق را پرداخت نماید، چون نمی تواند اصل را بپردازد، آن را ترمیم کرده و یا با انتشار اوراق جدید پوشش می دهد. این بدهی انباشته شده به زودی یقه اقتصاد را خواهد گرفت. در اقتصاد از این پدیده به بازی پانزی یاد می شود چرا که بدهی را با انتشار اوراق جدید جبران می کنند.

این روش فقط به تاخیر انداختن بحران است که البته مردم از طریق سنگین تر شدن مالیات های پرداختی در آینده باید جور آن را بکشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.