قزوین- تب گرانی این بار در قزوین به لبنیات رسیده و این محصول نیز همچون دیگر محصولات در حال خداحافظی با سفره مردم این استان است.

"شیرتوشیر" بازار لبنیات؛ "تَب گرانی" در قزوین به لبنیات رسید

به گزارش قدس خبرنگار قدس آنلاین، این روزها بازار گرانی حسابی گرم شده است و این گرانی را در هر کالا و اجناسی می توان به خوبی لمس کرد؛ در گذر از بازار گرانی، افزایش قیمت ها دامن لبنیات را هم گرفته و لبنیات افزایش قیمت هایی را به خود دیده است که ممکن است افزایش این قیمت ها را نه مصرف کننده و نه تولید کننده بپسندند چراکه به هر میزان که قیمت ها افزایش یابد به همان میزان سهم مردم از خرید لبنیات کمتر می شود.

در این بازار گرانی و وضعیت اقتصادی مردم، برخی از تولیدکنندگان بازارگرمی کرده و قیمت های لبنیات را بیش از قیمت های مصوب ارائه می دهند تا شاید سهمی از این گرانی سودی ببرند و البته نقش دستگاه های اجرایی و زیربط در این بین دوچندان می شود.

اما باید دید که آیا این افزایش قیمت به نفع تولیدکنندگان و دامداران است؟ علت افزایش قیمت شیر و در نتیجه آن مواد لبنی با فعالان صنعت تولید مواد لبنی چیست؟ به عبارت دیگر علت افزایش قیمت ها، آن هم برای محصولات پرمصرفی که در سبک خانوارها محسوب می شود به چه علت و برای چیست و آیا این علت ها را می توان به افزایش نرخ ارز و دلار ارتباط داد؟ سوالی که می تواند ذهن بسیاری از افراد جامعه باشد.

علت افزایش قیمت لبنیات و فرآورده های آن هرچه که باشد مسلما بر وضعیت خرید مردم و مصرف کننده تاثیرگذار است و حال باید دید این علت ها در کجا و چرا تعریف می شود.

سیامک بابایی فر رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: برخی از شرکتهای تولیدی در ماه گذشته قیمت انواع لبنیات خود همچون لبنیات پرمصرف شیر، ماست و پنیر را بدون هماهنگی با سازمان حمایت و تنظیم بازار افزایش داده بودند و براین اساس طی آذرماه سالجاری، جلسهای در تنظیم بازار کشور تشکیل شده بود که در آن جلسه قیمت شیرخام مشخص و اعلام شد و فروش شیرخام از دامداری ها به واحدها برابر ۲۰۰۰ تومان با چربی ۳/۰۲درصد است.

وی افزود: برمبنای قیمت شیرخام اعلام شده با تعرفه ۲۰۰۰ تومان، قیمت مصوب برای ۱۴ قلم از کالاهای لبنی پرمصرف از سوی تنظیم بازار اعلام شد که براساس آن، تمام واحدهای صنعتی و تولیدی با برندهای مختلف موظف هستند که کنترل قیمت این ۱۴ قلم کالای پرمصرف را رعایت کنند؛  ۱۴ قلم شامل شیربطری کم چرب ۱.۵ درصد با قیمت ۴ هزار و ۱۰۰ تومان، انواع و اقسام شیرهای بطری، نایلونی و استریل، ماست های دبه ای و لیوانی و پنیرهای تتراپک و uf است که این اقلام قیمت های مشخص و مصوبی دارد و مصوب تنظیم بازار کشور است.

 بابائی فر عنوان می کند: قیمت لبنیات در هر واحد تولیدی کشور از این قیمت ها تخطی کند به عنوان تخلف محسوب می شود و برخوردقانونی با آن واحد صورت می گیرد.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین می گوید: زمانی که قیمت گذاری لبنیات از سوی مراجعی همچون سازمان حمایت و تنظیم بازار کشور مصوب و نسبت به آن تصمیم گیری می شود قطعا حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده نیز در آن درنظرگرفته می شود تا حق مصرف کننده تضییع نشود؛ وقتی قیمت شیرخام باتوجه به شرایط موجود، تعیین و قیمت لبنیات باتوجه به این موضوع قیمت گذاری می شود، رعایت این موارد به نفع مصرف کننده است و اگر این تنظیم بازار کشور وارد نشود به ضرر مصرف کننده خواهد بود.

وی مطرح می کند: برخی از قیمت های لبنیات نسبت به گذشته تغییر یافته و قیمت های جدید در سایت ۱۲۴ از سوی سازمان حمایت بارگزاری شده است و مردم برای آگاهی از قیمت ۱۴ قلم لبنیات پرمصرف می توانند به این سایت مراجعه کنند.

بابایی فر در خصوص پیش بینی وضعیت قیمت های لبنیات می گوید: باتوجه به کاهش قیمت ارز قیمت برخی از اقلام همچون آهن آلات کاهش یافته است و قطعا با این کاهش قیمت ها، باید تا چند روز آینده شاهد کاهش قیمت سایر کالاها از جمله لبنیات باشیم؛ در حال حاضر با مصوبات قیمت های لبنیات و فرآورده های آن از سوی تنظیم بازار کشور، همه به رعایت این قیمت ها موظف هستند و با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت لبنیات هم باید کاهش بیابد.

وی در خصوص ارائه گزارشات تخلف ادامه می دهد: مردم می توانند با شماره ۱۲۴ تماس گرفته و گزارش های خود را اعلام کنند؛ بسیاری از واحدهای لبنی کشور در استان قزوین موجود نیست و بسیاری از مردم در فروشگاه ها خرید می کنند.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین عنوان می کند: اکیپ های نظارتی در قالب گشت مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی در سطح شهر فعالیت می کنند.

طبق این گزارش، در این بازار گرانی و وضعیت اقتصادی باید توجه داشت که برخی وجدان ها خفته و به دور از دلسوزی به مصرف کننده و مردم تنها به فکر سودو منفعت خود هستند و برخی از سودجویان وجدان را قربانی حرص و طمع می کنند تا شاید سودی از این افزایش تعرفه گذاری داشته باشند.

اخیرا و در چند روز گذشته، یکی از واحدهای فروشگاه لبنیات در قزوین تخلفی را انجام داده بود که به واحد تعزیرات حکومتی معرفی شد.

محمدحسین بابایی یکی از فعالان تولید لبنیات استان قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص افزایش قیمت لبنیات چنین می گوید: از مردادماه سالجاری شاهد افزایش ۱۰ الی ۲۰ درصدی قیمت لبنیات بوده ایم.

بابایی  افزود: قیمت شیرخام در حال حاضر برابر ۲۳۰۰ تومان، ماست ۳۰۰۰ تومان، پنیرسفید۱۸۰۰۰تومان، خامه ۲۲۰۰۰ تومان، کره ۳۵۰۰۰تومان، پنیرلیقوان ۳۰۰۰۰ تومان، روغن حیوانی ۵۵۰۰۰ تومان و دوغ نیم لیتری ۶۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

به گزارش قدس آنلاین، لبنیات این روزها هم در کنار سایر کالاها در صدر گرانی ها قرار دارد که جای تامل دارد اما نباید فراموش کرد که این گرانی ها به جایی برسد که به سلامت مردم ضرری برسد چراکه ارزش و خاصیت شیر، ماست، پنیر و خامه بر سلامتی انسان بر کسی پوشیده نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.