مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: جمعیت قرقاول در زیستگاه‌های خراسان رضوی کمتر از ۲۰۰ قطعه است و روند افزایش ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش ۴ درصدی قرقاول در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سرشماری گونه درمعرض خطر انقراض "قرقاول" در این استان به روش مشاهده و ترانسکت خطی به عنوان شیوه‌ای نوین به همت چند گروه حرفه‌ای از کارشناسان و متخصصان محیط زیست انجام شده است.

وی افزود: حسب نتایج بدست آمده جمعیت قرقاول در زیستگاه‌های خراسان رضوی کمتر از ۲۰۰ قطعه است و روند افزایش ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: زیستگاه‌های قرقاول ایرانی درخراسان رضوی در شهرستان‌های سرخس و درگز شامل جنگل جهانبانی، جنگل قاسم‌خان، حاشیه رودخانه تجن، زمین‌های کشاورزی اطراف شهرستان سرخس، تفرجگاه چهلمیر پارک ملی تندوره و زمین‌های کشاورزی محور لطف‌آباد، نوخندان، چاپشلو و زنگلانلو درشهرستان درگز است.

همتی از اجرای طرح احیاء و تکثیر گونه قرقاول دراستان خبر داد و اظهار داشت: برنامه ریزی‌های لازم برای تقویت زیر ساخت‌های زیستگاهی این گونه در مناطق با تمرکز بر ارتقاء دانش و آگاهی‌های زیست محیطی بومیان منطقه دردستور قرارگرفته است تا شاهد احیاء مجدد زیستگاه و افزیش جمعیت این گونه ارزشمند دراستان باشیم.

وی تصریح کرد: گونه قرقاول ایرانی جزء خالص‌ترین نژادهای قرقاول، از نظر ذخیره ژنتیکی جهانی از ارزش ملی و بین المللی خاصی برخوردار است که طبق قوانین و مقررات شکار در کشور هر گونه شکار و زنده گیری قرقاول در زیستگاه‌های کشور از سال ۱۳۴۷ ممنوع و شکار آن حتی در زیستگاه‌های مستعد و پرجمعیت نیز در ده سال اخیر صادر نشده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: هم اکنون چهار زیرگونه قرقاول ایرانی شامل قرقاول ارسباران، تالسی، مازندرانی و سرخسی وجود داردکه قرقاول سرخس یا شرقی بطور خاص در شهرستان‌های سرخس و درگز خراسان رضوی زیست می‌کند.
منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.