در سال ۱۳۹۳ خبر تولید انحصاری بذر پنبه رقم ورامین توسط شرکت کشت وصنعت انابد در رسانه‌ها منتشر شد. به این ترتیب این امتیاز طی انعقاد قراردادی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور و نمایندگان سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی، به شرکت کشت و صنعت انابد واگذار شد.

تولید مرغوب‌ترین رقم پنبه توسط شرکت کشت و صنعت انابد آستان قدس

 به گزارش قدس آنلاین، این شرکت توانست یک سال بعد، علاوه بر رقم ورامین، تولید انحصاری رقم خورشید را نیز از آنِ خود کند؛ ارقامی که به نوبه خود علاوه بر اینکه از بهترین ارقام محصول به لحاظ تناژ تولید به حساب می‌آیند، با شرایط مختلف آب و هوایی منطقه انابد و اقلیم‌های مشابه در سراسر کشور نیز سازگاری کامل دارد. برداشت این محصول در سال جاری فرصتی دست داد تا گفت و گویی با مهندس احمد هراتی؛ مدیر عامل شرکت کشت و صنعت انابد در خصوص تولید این محصول و اقدامات صورت گرفته در این راستا داشته باشیم.

** چه مساحتی به کشت پنبه اختصاص داده و چه مقدار پنبه و بذر پنبه از این اراضی برداشت شده است؟
طی سال ۱۳۹۷، مساحت ۳۸۴ هکتار به کشت این محصول در مزرعه انابد شهرستان بردسکن اختصاص داده شده است که از این سطح میزان هزار و ۲۰۰ تن پنبه و ۶۵۰ تن بذر پنبه توسط شرکت کشت و صنعت انابد طی سال ۱۳۹۷ تولید شده است.

** در کشت امسال از چه ارقامی استفاده شده است؟
در کشت اراضی پنبه شرکت، از ارقام ورامین و خورشید در طبقه بذری نوکلئوس و سوپر الیت استفاده شده است و تولید بذور مذکور در کشور به صورت انحصاری در دست شرکت کشت و صنعت انابد است.

** این شرکت با چه هدف و رویکردی تولید انحصاری هریک از این ارقام را به دست آورده است؟
این شرکت به منظور اصلاح بذور داخلی، در دسترس قرار دادن بذور اصلاح شده برای کشت در منطقه به کشاورزان پنبه‌کار و همچنین سایر نقاط کشور و افزایش تولید در واحد سطح محصول، رقم‌های ورامین و خورشید را به صورت انحصاری در کشور تولید و عرضه می‌کند.

** این ارقام چه مزایایی داشته که باعث شده شرکت کشت و صنعت انابد تولید انحصاری این بذور را در اختیار بگیرد؟
رقم ورامین از گذشته رقم غالب پنبه استان و حتی کشور بوده که با انجام عملیات اصلاحی و خالص‌سازی، عملکرد آن افزایش یافته است. از طرفی به دلیل وش مرغوب و طول الیاف مناسب پنبه تولیدی حاصل از این رقم، تجار و کارخانجات ریسندگی، بیشترین تمایل را برای خرید این محصول دارند. رقم خورشید نیز نیاز آبی کمتری دارد که این امر با توجه به اجرایی شدن کنتورهای هوشمند، اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند. از سوی دیگر این رقم دوره رشد ۱۰۰ روزه داشته و در مقایسه با رقم پنبه ورامین ۳۰ روز آبیاری کمتری نیاز دارد و زمان رسیدگی آن قبل از سرمای پاییزه است. همچنین به دلیل تک شاخه بودن پنبه رقم خورشید، این محصول با دستگاه‌های وش‌چین به راحتی برداشت می‌شود و به همین دلیل کشاورزان تمایل به کشت این رقم دارند. به این ترتیب با توجه به مزایای ذکر شده، شرکت کشت و صنعت انابد، تولید انحصاری بذر رقم‌های ورامین و خورشید را در اختیار گرفته است.

** برای افزایش تولید این محصول چه اقداماتی انجام شده است؟
برای افزایش راندمان تولید امسال، اقدامات متنوعی انجام شده است که از جمله این موارد می‌توان به تغذیه مناسب، به کارگیری مشاوران متخصص و مجرب، استفاده از بذور مناسب و اصلاح شده، کاشت به روش کف‌کار در اراضی دارای آب و خاک شور و تغییر سیستم آبیاری از غرقابی به قطره‌ای و به تبع آن، افزایش درصد سبز و تراکم محصول اشاره کرد. علاوه بر این، عملیات زراعی به موقع شامل مراحل کاشت، وجین، سم‌پاشی و کوددهی انجام شده است.

** آبیاری این اراضی به چه روشی انجام می‌شود؟ این روش چه مزایایی دارد و به چه دلیل از آن استفاده شده است؟
با توجه به بحران آب حاکم بر کشور و لزوم و اهمیت صرفه‌جویی و مدیریت منابع آبی، ۳۵ درصد از اراضی اختصاص داده شده شرکت کشت و صنعت انابد به کشت پنبه، با استفاده از سیستم تحت فشار تیپ و مابقی به روش ردیفی آبیاری می‌شود. سیستم آبیاری تیپ مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به یکنواخت سبز شدن محصول، کاهش بذر مصرفی در زمان کشت و رسیدن به تراکم مطلوب با حداقل هزینه‌ها، مدیریت آبیاری بر اساس نیاز گیاه و مقابله با تنش‌های محیطی در مواقع خاص اشاره کرد. صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌ها یکی دیگر از مزایای این روش آبیاری به شمار می‌رود، چرا که در این روش توسط مخزن‌های کودی، کود و مواد غذایی مورد نیاز گیاه به صورت منظم و یکنواخت به محل جذب گیاه ارسال می‌شود و حدود ۴۰ درصد راندمان آبیاری افزایش می‌یابد.

** گستره و شیوه فروش این محصول چگونه است؟
وش و بذر پنبه تولیدی این شرکت به استان‌های مختلفی ارسال می‌شود که از آن جمله می‌توان شهرهای استان خراسان رضوی و استان‌های مجاور همچون خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، کرمان و فارس را نام برد.

** آیا برنامه‌ای برای توسعه کشت پنبه برای سال آینده یا جاری در دستور کار دارید؟
با توجه به محدودیت بهره‌برداری از منابع آبی، سطح کشت این محصول در اراضی شرکت همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. علاوه بر این، در راستای تولید بذر با استفاده از ارقام مذکور با مشارکت بخش خصوصی و مردم از طریق شناسایی کشاورزان برتر شهرستان‌های هم‌جوار، قرارداد با افراد مزبور به صورت پیمان‌کاری منعقد شده است.
  منبع: زاهدی/آستان
 انتهای پیام/   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.