خراسان شمالی-اصولا دانش‌آموزان به ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه‌های غذایی شامل شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه‌جات و گروه نان و غلات مصرف کنند و تعادل و تنوع غذایی در این سنین مهم است.

امسال نیز پای "شیر" به مدارس خراسان شمالی باز نشد

قدس انلاین-گروه استان ها-سمانه محمدزاده ثانی: تغذیه، یکی از مسائلی است که کمک شایانی در یادگیری بهتر به دانش آموزان می کند؛ البته تغذیه در منزل و همین طور میان وعده هایی که در مدرسه صرف می شوند هر دو در یک سو عمل می کنند و نمی توان از تغذیه میان وعده هایی که در زنگ های تفریح استفاده می شود، چشم پوشی کرد، زیرا این تغذیه نیز بسیار اهمیت دارد .

سال‌ هایی که کودک در مدرسه ی ابتدایی می ‌گذراند، از نظر تغذیه دوره مهمی است، زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد، اگرچه سرعت رشد او کمتر از سال‌ های اول زندگی است، ولی باید توجه داشت که هر مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اصولا دانش‌آموزان به ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه‌های غذایی شامل شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه‌جات و گروه نان و غلات مصرف کنند و تعادل و تنوع غذایی در این سنین مهم است.

به دنبال نخوردن غذا در طی خواب شب، اگر دانش‌آموز صبحانه نخورد، به دلیل پایین افتادن قند خون، توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری مطالب در مدرسه نخواهد داشت.

دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم‌دقت، خسته و بی‌حوصله‌اند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های غذایی دیگر جبران کنند؛ بنابراین مادران باید هر روز صبح، صبحانه کودک خود را قبل از این‌که به مدرسه برود، آماده کنند.

تهیه میان‌وعده‌های مناسب و مغذی نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا ساعات نزدیک ظهر، کودک ممکن است گرسنه شود و این گرسنگی، نشستن سر کلاس را برای او غیر قابل تحمل‌ می‌کند؛ تمام این موارد، ضرورت توجه به تغذیه صحیح دانش آموزان در مدارس را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

حال موضوع توزیع شیر رایگان در مدارس کشور که چند سالی، به جهت کاهش سوء تغذیه دانش‌آموزان و اصلاح الگوی مصرف انجام می‌شد، اکنون دو سالی است که از تغذیه رایگان در مدارس خبری نیست.

ضمن اینکه برخی مدارس کشور که در مناطق محروم‌تر واقع هستند نیازمند دریافت شیر رایگان بیشتر و همچنین تغذیه رایگان هستند.

مریم ایزدی یکی از مدیران مدارس روستایی خراسان شمالی طی تماس تلفنی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، از توزیع نشدن شیر و تغذیه رایگان در مدارس این استان گلایه کرده و خواستار توجه ویژه به دانش آموزان بخصوص مناطق محروم شد؛ متاسفانه بعضی از دانش آموزان روستایی و مناطق محروم این خطه از سوءتغذیه رنج می برند که تغذیه رایگان می توانست مرهمی بر این زخم باشد.

وی تغذیه رایگان و توزیع شیر در مدارس روستایی را یک ضرورت حیاتی عنوان کرد و اظهار داشت:متاسفانه بیشتر روستاییان و حتی ساکنان مناطق شهری این شهرستان از درآمد پایینی برخوردار هستند که گاه دانش آموزان بدون خوردن صبحانه وارد مدرسه می شوند و هیچ گونه خوراکی نیز به همراه نمی آورند؛ تقریبا هر روز شاهد از هوش رفتن تعدادی از دانش آموزان این مدرسه در زنگ های تفریح هستیم که به دلیل عدم تغذیه در کف مدرسه یا کلاس بی هوش می شوند.

ایزدی گفت: هر هفته یا دو هفته یک بار مبلغی از سوی معلمان مدرسه جمع آوری شده و برای این دانش آموزان کیک، آبمیوه و یا شیر تهیه می کنیم؛ بطوری که در زنگ های تفریح ساعتی را که دانش آموزان از این تغذیه اطلاع دارند به محض خوردن زنگ تفریح جلوی در دفتر مدیر جمع می شوند.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه دانش آموزان مناطق محروم به شدت نیازمند توجه مسئولان هستند، خواستار توجه به تغذیه دانش آموزان مناطق محروم شد؛ دادن یک کیک یا کلوچه به همراه یک لیوان شیر در قالب تغذیه رایگان برای این دانش آموزان بسیار مفید بود که متاسفانه این طرح نیز اکنون با مشکل مواجه شده است؛ دانش آموزان مناطق محروم و روستایی که از بیشتر خدمات دولتی محروم هستند چه گناهی کرده اند که اکنون از این کمک نیز بی بهره مانده اند.

کریمی یکی دیگر از معلمان استان نیز خواستار توجه به طرح تغذیه رایگان و شیر در مدارس شد و افزود: دانش آموزان روستایی به علت مشکلات اقتصادی خانواده ها به خوردن صبحانه توجهی ندارند که این امر مانع یادگیری آنان می شود که دادن یک کلوچه به همراه یک لیوان شیر برای این قشر بسیار موثر است؛ کمبود کلسیم و آهن یکی از مشکلاتی است که بیشتر دانش آموزان با آن درگیر هستند.

کریمی با اشاره به روند افزایش قیمت کالاهای اساسی، اظهار کرد: این امر موجب سوءتغذیه دانش آموزان خواهد شد که هم اکنون باید راهکاری عملی برای این امر جست و جو کرد.

وی گفت: دادن یک میان‌وعده رایگان به دانش‌آموزان روستایی از سال‌ها قبل اجرا می شد که بهبود شاخص‌های تحصیلی مانند افزایش حضور دانش‌آموز در مدارس، کاهش موارد ترک تحصیل و افت تحصیلی، بهبود تمرکز، حافظه و یادگیری و نیز مواردی از ارتقای سلامت تغذیه‌ای دانش‌آموزان از جمله مزایای این طرح بود؛ طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزان با هدف کمک غذایی برای جبران کمبودها، ایجاد تساوی برای یادگیری و کمک به افزایش قدرت یادگیری یا رفع گرسنگی در آنان بوده است.

یعقوب افشین کارشناس مسئول شیر اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ در ۱۵ دی ماه توزیع شیر در مدارس استان آغاز شد.

وی افزود: در سال ۹۵ برای توزیع شیر رایگان برای استفاده از ظرفیت های داخلی، با ۴ شرکت، (سه شرکت از استان خراسان شمالی و یک شرکت نیز با استان گلستان) قرارداد بسته شد که شیر پاستوریزه و استریل خریداری و توزیع شود؛ در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ بیش از ۳میلیون و ۷۰۰لیوان شیر پاستوریزه و استریلیزه در قالب ۴۴ نوبت در بین دانش آموزان توزیع شد.

کارشناس مسئول شیر اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: سال تحصیلی ۹۶-۹۵،  ۱۷۶ هزار و ۸۸۷ نفر دانش آموز و فرهنگی در مدارس خراسان شمالی شیر رایگان دریافت کردند.

افشین با بیان اینکه متاسفانه خراسان شمالی در محرومیت غذایی درجه دو قرار داشته گفت: سال گذشته در جواب پیگیری ها از مسئولان کشوری نیز گفته شده بود که این استان در محرومیت غذایی درجه دو بوده و امکان توزیع شیر هنوز وجود ندارد؛ پیگیری هایی برای اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس استان انجام شده و اکنون نیز ادامه دارد و تلاش داریم تا این طرح در مدارس استان در مقطع ابتدایی اجرایی شود.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.