معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گفت: پروژه های آبخیزداری باعث ورود رواناب به زمین و تغذیه سفره های آب زیرزمینی می شوند و در نتیجه میزان آبدهی قنوات و چاه های پایین دست افزایش پیدا می کند.

تثبیت حقابه کشاورزان با احداث پروژه های آبخیزداری/26میلیارد سهم خراسان رضوی ازصندوق توسعه ملی برای آبخیزداری

به گزارش قدس آنلاین، محمود روشندل در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد: بهترین روش برای کنترل روان آبها و جلوگیری از تبدیل آنها به سیلاب، احداث پروژه های آبخیزداری است.  

وی افزود: بندهای خاکی و سیمانی ملاتی و گابیون ها، باعث کنترل و ورود روان آبها به زمین و تغذیه سفره های آب زیرزمینی می شوند و در نتیجه میزان آبدهی قنوات و چاه های پایین دست افزایش پیدا می کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی اظهار کرد: در هر منطقه ای که این پروژه ها اجرا شده ، موجبات خشنودی و رضایت کشاورزان و روستاییان همان منطقه را فراهم آورده است . میزان آبدهی قنوات و چاه ها افزایش یافته و باعث افزایش برداشت محصولات کشاورزی شده اند.

وی ادامه داد: با آموزش و اجرای طرح های بیولوژیکی و بیومکانیکی، تغذیه سفره های زیرزمینی و استحصال آب از مناطق پایین دست و افزایش پوشش گیاهی مناطق تضمین می شود. این موارد باعث آبادانی روستا و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها می گردد.

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ مورد بند خاکی در سطح استان اجرا کرده ایم ، با عملکردی که این پروژه‌ها داشته هر سال ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق شده است. این در حالی است که با اجرای پروژه‌های در دست اقدام سال جاری ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به این مقدار اضافه خواهد شد.

وی اظهار داشت: در سال جاری با توجه به اهمیت این موضوع، مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور در نظر گرفته شد که ۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آن به خراسان رضوی اختصاص یافته که تاکنون بیش از ۵۰ درصد آن محقق شده است.

محمود روشندل گفت: در خراسان رضوی ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار زمین و عرصه وجود دارد که ۸ میلیون هکتار از آن قابل اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری است .از این مقدار تاکنون مطالعات  ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار انجام شده است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن در ۲۵ حوزه آبی در دست اجراست و ۱۶۰ هزار هکتار از این یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار به اتمام رسیده و کاملاً بهره برداری شده است.

وی بیان کرد: پروژه های آبخیزداری در مناطق بالادست سد دوستی، صرفا برای جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش املاح پشت سد اجرا می شود اما به دلیل اهمیت میزان حجم آب ذخیره شده در پشت سد دوستی برای تامین آب شرب مشهد، هیچ برنامه ای برای مهار رواناب ها و تغذیه سفره های آب زیرزمینی در بالادست سد دوستی نداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.