نخست‌وزیر عراق به خبر منتشر شده مبنی بر درخواست واشنگتن از بغداد برای اعزام نیروهای عراقی به سوریه پس از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور، واکنش نشان داد.

نخست‌وزیر عراق: از آمریکا برای مبارزه با داعش در سوریه دستور نمی‌گیریم

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، (دوشنبه 24 دسامبر) تاکید کرد که دولتش برای ورود نیروهای امنیتی به منظور مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه به خاک این کشور، از طرف آمریکایی دستور نمی‌گیرد.

وی طی کنفرانس خبری هفتگی دولت عراق، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دولت عراق در تصمیم‌گیری در تمامی سطوح از جمله تصمیمات امنیتی، کاملا مستقل است و تصمیم وارد شدن نیروهای امنیتی برای مقابله با داعش در سوریه نیز بر اساس توافق با دوستان و همکاری با کشورهای همسایه اتخاذ می‌شود.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی افزود که واشنگتن در امور امنیتی مربوط به عراق دخالت نمی‌کند و دولت عراق نیز از طرف آمریکایی برای ورود یا عدم ورود به سوریه برای مبارزه با داعش، دستور نمی‌گیرد. آمریکا رسما به دولت عراق، عقب‌نشینی نیروهایش از خاک سوریه را ابلاغ کرد و دولت عراق نیز برای مقابله با پیامدهای این مسئله، اقدامات احتیاطی لازم را در نظر گرفته است.

 «اسکای نیوز» دیروز، با انتشار خبری نوشت که آمریکا از عراق خواسته تا پس از عقب‌نشینی نظامیانش از سوریه، نیروهای خود را وارد عمق 70 کیلومتری این کشور کند.

برخی منابع رسانه‌ای نیز ادعا می‌کنند که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق این درخواست را طرح کرده است.

اما فرماندهی عملیات مشترک عراق، پیش از این موضع‌گیری نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که هیچ اطلاعی از درخواست آمریکا مبنی بر جایگزین شدن نیروهای عراقی در سوریه، پس از عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور، ندارد.

سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»؛ اظهار داشت: تا به این لحظه ما هیچ اطلاعی از درخواست آمریکا مبنی بر حضور نیروهای عراقی در خاک سوریه پس از عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور، نداریم.

وی افزود: نیروهای مشترک عراقی حضور خود در نوار مرزی میان سوریه و عراق را تقویت کرده‌اند و تجهیزات لازم برای هدف قرار دادن عناصر داعش در این منطقه مستقر شده‌اند. نیروی هوایی عراق نیز آماده هرگونه عملیات علیه داعش و فرماندهان آن است.

از سوی دیگر، «حنین القدو» نماینده ائتلاف «البناء» نیز با تاکید بر ضرورت توافق میان بغداد و دمشق برای مقابله با گروه‌های تروریستی، گفت که آمریکا حق ندارد که از عراق بخواهد نیروهای خود را جایگزین نیروهای آمریکایی در سوریه کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.