همدان- کامران گردان با تأکید بر اینکه ارائه خدمات مناسب به شهروندان امری ضروری است، گفت: می‌بایست آسیب‌شناسی امور شهری به‌ویژه در حوزه خدمات شهری انجام شود تا با رفع نواقص موجود، شاهد قفل شدن شهر نباشیم.

آسیب‌شناسی امور شهری و رفع نواقص برای جلوگیری از قفل‌شدن شهر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان در صحن این شورا با تأیید اینکه عملیات برفروبی توسط شهرداری همدان در روز برفی (پنجشنبه) هفته گذشته به کُندی انجام شد، اظهار کرد: انتظار می‌رفت همچون سال‌های گذشته و بر اساس طرح مدریت بحران، مدیریت نقطه گذاری مکان های استقرار خوردوهای خدمات شهری انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه از ساعات اولیه بارش‌های همان روز، در سطح شهر حضور داشتم؛ افزود: در مجموع شهرداری به وظایف خود عمل کرده است؛ اما در روند کارها، کُندی صورت گرفت که همین امر موجب نارضایتی شهروندان شد؛ البته کندی کار موجب نمی‌شود که تمامی عملکرد شهرداری را زیر سؤال ببریم، هرچند شهرداری مدیریت بحران را به خوبی پیش نبرد.

گردان با تأکید بر اینکه نیروهای شهرداری باید با آمادگی کامل عمل می‌کردند تا به محض نشست برف بر روی زمین برای پاکسازی ورود کنند، بیان کرد: متأسفانه ترافیک موجود، مانع انجام سریع کارها شد؛ به طوری که برخی از خودروهای شهروندان در خیابان‌ها بمانند.

رئیس شورای شهر همدان افزود: زمانی که ترافیک روان تر شد، خودروهای مجموعه شهرداری برای خدمات رسانی رسیدند و در ساعات پایانی شب، برف بیشتر معابر جمع آوری شده بود.

گردان با بیان اینکه عملکرد مناسب در ساعت های اولیه وقوع اتفاق ضرورت دارد، گفت: تردد خودروی شهرداری در سطح شهر نشان می دهد که امور خدمات رسانی مناسب در سطح شهر در حال انجام است و امنیت خاطر را برای شهروندان ایجاد می کند؛ اما متأسفانه در نخستین بارش برف در همدان، مدیریت شهرداری ضعیف بود.

وی با توجه به اینکه تعداد دوربین های پایش در سطح شهر کم نیست، معتقد است: باید یک نیروی بالادست خدمات شهری در مرکز کنترل ترافیک شهرداری همدان مستقر می‌شد و وضعیت را رصد می‌کرد تا با بهره‌گیری مناسب از این امکانات، وضعیت پیش آمده را مدیریت کنیم.

* برنامه مدون از شهرداری درخواست شود

نرگس نورا... زاده رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز با بیان اینکه کارها با همه ایراداتی که به آن وارد است، انجام شده و موضوع مربوط به گذشته است، پیشنهاد داد: کمیسیون خدمات شهری شورا از شهرداری برنامه مدون مدیریت شهر در مواقع بارش برف درخواست کند.

 نورا... زاده با بیان اینکه شاهد نخستین بارش برف امسال در همدان بودیم و قطعا تکرار خواهد شد، گفت: اگر با برنامه ریزی پیش رویم، به طور قطع این اتفاق تکرار نخواهد شد؛ اما در غیر اینصورت تکرار آن دور از ذهن نیست.

* شهر گران اداره می‌شود

حسین قراباغی رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورا هم با بیان اینکه هر ساله در بودجه شهرداری اعتبار لازم برای امور خدمات شهری را لحاظ می کنیم، گفت: مهمترین وظیفه شهرداری ارائه خدمات به شهروندان است.

 قراباغی با تأکید بر اینکه شهر گران اداره می شود، افزود: هر ساله چند میلیارد تومان در حوزه خدمات شهری هزینه می‌شود؛ به طور مثال در بحث رفت‌ و روب و جمع آوری زباله، سالانه چندین میلیارد تومان هزینه می کنیم که در سایر بخش ها نیز وضع به همین منوال است و هزینه های آنها به صورت جداگانه دیده می‌شود.

به گفته وی؛ پرداخت اجاره ماشین‌آلات برف‌روبی به‌ویژه در ایام قبل از آغاز بارندگی‌ها به این منظور انجام میشود تا مواقع بارش برف با مشکل مواجه نشویم و از طرفی با وجود تکنولوژی و دستگاه‌های جدید در امر برف روبی و خدمات شهر، این مسائل پیش پا افتاده است.

قراباغی با تأکید بر اینکه شهروندان شاهدان عینی عملکرد مدیریت شهری هستند، گفت: مردم با پرداخت عوارض شهرداری، انتظار دریافت خدمات مناسب دارند.

وی با بیان اینکه کار بخش خصوصی دقیق تر انجام می‌شود، معتقد است: اگر بودجه‌ای که امسال برای برف‌روبی در نظر گرفته ایم را به بخش خصوصی اختصاص می‌دادیم چنین مشکلی پیش نمی‌آمد و در صورت بروز مشکل، پاسخگو بودند.

* از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم

علی فتحی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت خدمات موتوری و تیغه های برف روب، گفت: متاسفانه دو روز پیش از بارش برف تمام خودروهای سازمان خدمات موتوری برای معاینه فنی فرستاده شده بودند و تیغه های خودروهای برف‌روب آماده نشده بود که علت کندی کار در ۳ تا ۴ ساعت اولیه بارش برف، همین موضوع بود.

 فتحی با تأکید بر اینکه آماده نبودن تیغه ها موجب شد در ساعت‌های اولیه بارش زمین گیر شویم؛ اعلام کرد: به خاطر وقفه ایجاد شده در ارائه خدمات به شهروندان از آنها عذرخواهی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در نخستین بارش برف امسال شهر همدان به نسبت سالهای گذشته در مدت ۲ ساعت به اندازه ۲۴ ساعت بارش برف صورت گرفت؛ ادامه داد: شهرداری تلاش خود را برای مدیریت شرایط به کار گرفت؛ اما متاسفانه دیر وارد عمل شد و این مهم، انتقادات مردم را برانگیخت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا با اشاره به اینکه به هر حال در این اتفاق شهروندان هم تا حدودی مقصر بودند، گفت: نامناسب بودن لاستیک‌های اکثر خودروهای حاضر در خیابان‌ها و از طرفی حضور بالای خودروهای تک‌نشین‌ موجب راهبندان شده بود.

فتحی با بیان اینکه ما همواره از حقوق تاکسی‌داران حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: تاکسی ها متاسفانه در ۲ تا ۳ ساعت اولیه بارش برف در شهر همدان حضور نداشتند، هرچند به تاکسی‌دارها هم حق می‌دهیم؛ زیرا کوچکترین تصادف، هزینه مالی بسیاری روی دست رانندگان می‌گذاشت.

وی با بیان اینکه در روز پنجشنبه وضعیت آب‌وهوایی شهر همدان به اشتباه گزارش شده بود، گفت: عملکرد هواشناسی همیشه نسبت به وضعیت آب و هوا، صحیح بوده است؛ اما روز پنجشنبه وضعیت همدان بارانی اعلام شد؛ در حالی که برف بارید.

* همه در مواقع بحران کنار هم باشیم

 رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا هم با بیان اینکه یکی از دلایل کُندی خدمات‌رسانی در حادثه پلاسکو ازدحام شهروندان بود؛ گفت: نوع برخورد و نگرش مردمی در این مواقع ضروری است.

سلماسی با بیان اینکه در همان زمان در سطح شهر تردد می‌کردم، افزود: در کنار ارائه خدمات که وظیفه شهرداری است، همکاری و همیاری شهروندان به تسریع روند خدمات‌رسانی کمک شایانی خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در مواقع بحران همه باید کنار هم باشیم، نه روبروی هم؛ زیرا در صورت اتحاد و همبستگی، موفق خواهیم بود.

* شهرداری باید سریعتر وارد عمل می‌شد

در ادامه جواد گیاه‌شناس سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا با بیان اینکه در این اتفاق حقی از مردم ضایع شده است، گفت: شهرداری باید پیش از اتفاق، تمهیداتی را در این زمینه می‌اندیشید و سریعتر وارد عمل میشد.

گیاه‌شناس با بیان اینکه در زمان بارش به هر حال تردد در شهر وجود داشت، افزود: خوشبختانه هوا گرم شد و بخش زیادی از مسائل را حل کرد.

وی با بیان اینکه باید با طرح کردن مسائل، تمهیداتی برای آن اندیشیده شود، اعلام کرد: از جانب خودم از شهروندان عذرخواهی می‌کنم.

* ضرورت حضور شهردار و معاونانش برای پاسخگویی در صحن

مریم روانبخش، رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورا با بیان اینکه آماده نبودن ماشین‌آلات برفروبی قابل توجیه نیست، گفت: می‌بایست شهردار و معاونانش در جلسه صحن شورا برای پاسخگویی حاضر می‌شدند.

* تجلیل از پژوهشگران برتر مدیریت شهری

در ادامه نشست صحن شورا، به مناسبت هفته پژوهش از پژوهشگران برتر شهرداری و مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان تجلیل شد و همچنین شاهد رونمایی از سایت جدید مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا و فراخوان «محورهای پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی» این مرکز علمی بودیم.

سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا در این زمینه گفت: رویکرد پژوهشی باید سرفصل برنامه و فعالیتهای مجموعه مدیریت شهری قرار گیرد، زیرا موفقیت و توسعه کشور در همه ابعاد نیازمند نگاه علمی- پژوهشی است.

گیاه شناس ابراز امیدواری کرد در این مرکز پژوهشی با تعریف اولویت‌های جدید، بسترهای مناسب‌تری را در زمینه مطالعات علمی و کاربردی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.