گیلان- محسن یوسف پور با اشاره به تهیه طرح کانون‌های بحرانی در مناطق آبخیز استان، گفت: با انجام اقداماتی در این مناطق می‌تواند از وقوع سیلاب‌های ویرانگر در گیلان جلوگیری کرد.

کانون‌های بحرانی در مناطق آبخیز گیلان شناسایی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ، محسن یوسف‌پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اظهار داشت: طرح کانون‌های بحرانی در مناطق آبخیز استان گیلان تهیه شده و در همین راستا انجام یکسری اقدامات در راستای جلوگیری از وقوع سیلاب‌های ویرانگر در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از وجود ۵۲ حوزه آبخیز در این استان خبر داد و عنوان کرد: طبق مطالعات و بررسی‌های کارشناسان متخصص این اداره کل که به صورت مستمر انجام می‌شود در حال حاضر ۶۰ درصد از این حوزه‌های شناسایی شده در ردیف کانون‌های بحرانی گیلان قرار دارند.

یوسف‌پور با بیان اینکه کانون‌های بحرانی شناسایی شده در گیلان به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند تصریح کرد: این مناطق حساس یا به‌شدت سیل‌خیز هستند و یا رسوب‌خیز به‌طوری‌که که جریان آب با شدت بسیار زیادی از این کانون‌ها به سمت اراضی پایین دست حرکت می‌کند.

وی اعمال یکسری فعالیت‌های آبخیزداری در مناطق مرتفع گیلان جهت جلوگیری از جاری شدن سیلاب را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: در حال حاضر دو دسته منطقه بحرانی در گیلان وجود دارد که بخشی از آن‌ها نظیر ماسوله،‌ حوزه‌هایی از تالش و پل رود در شرق گیلان سیل‌خیز هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان جلوگیری از ورود رسوبات به داخل تالاب‌ها را مهم برشمرد و تصریح کرد: نمونه بارز این مسئله در تالاب بین‌المللی انزلی اتفاق افتاده است به این معنی که در طول سالیان دراز و با وقوع سیلاب‌ها حجم زیادی از رسوبات به داخل آن وارد شده است.

یوسف‌پور به مهم‌تری فواید و مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری در گیلان اشاره کرد و ابراز داشت: بالا رفتن راندمان نفوذ منابع آبی به داخل زمین،‌ افزایش میزان ذخیره‌سازی آب،‌ جلوگیری از فرسایش خاک و زمین و ممانعت از بروز سیلاب‌های ویرانگر در گیلان از جمله این فواید ارزشمند هستند.

وی از افزایش میزان اعتبارات تخصیص داده شده به حوزه آبخیزداری گیلان خبر داد و بیان داشت: در سال ۹۶ اعتبارات اجرای طرح‌های آبخیزداری در گیلان افزایش چشمگیری داشت و امسال نیز بودجه خوبی از محل صندوق توسعه ملی به منابع طبیعی و آبخیزداری استان تعلق گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از اجرای طرح آبخیزداری در ۱۹ حوزه استان سخن گفت و تصریح کرد:‌ این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در حال اجرا هستند که منابع آن از محل صندوق توسعه ملی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخصیص داده شد است.

یوسف‌پور بذرکاری و کاشت نهال را از دیگر اقدامات و فعالیت‌های آبخیزداری اعلام کرد و گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از مشارکت و ظرفیت بالای مردم،‌ جنگل‌نشینان و دامداران در راستای کاشت نهال و پاشیدن بذر در مناطق مختلف جنگلی و مراتع استفاده می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه آبخیزداری در فرهنگ کشورمان رسوخ چندانی نداشته و مردم با آن آشنایی کافی ندارند، افزود: دستگاه‌های ذیربط با انجام فعالیت‌های آبخیزداری در تلاش هستند که از سرعت روان‌آب‌ها در مناطق مرتفع بکاهند و از ورود رسوبات به مناطق پایین‌دست جلوگیری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان انجام اقدامات آبخیزداری از روش‌های مکانیکی و بیولوژیکی را متذکر شد و عنوان کرد:‌ اجرا و ساخت سدها و سازه‌هایی در مسیر سیلاب‌ها و یا کاشت نهال و بذر در کانون‌های بحرانی مناطق مرتفع از جمله اقدامات مهم آبخیزداری هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.