۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶
کد خبر: 636334

گره ترافیک و معطلی برخی از معابر و نقاط خاص کلانشهری چون مشهد سال‌هاست که به یک دغدغه جدی رانندگان در این شهر مبدل شده است.

تقاطع فرامرز- جانبازمی‌توانست بهتر نفس بکشد

یکی از جمله نقاطی که در سال‌های اخیر به معبری خسته کننده برای رانندگان و شهروندان مبدل شده بود، مسیر جانباز به آموزگار و به طور خاص تقاطع بولوار فرامرز عباسی بود که پس از بازگشایی بولوار آموزگار به یکباره بار ترافیکی این محور چند برابر شد.

اگر در ماه‌ها وهفته‌های گذشته گذرتان به این مسیر افتاده، بی‌تردید شاهد معطلی چند دقیقه‌ای در این محل بوده‌اید؛ هرچند از همان ابتدای بازگشایی مسیر انتقاداتی نسبت به اجرای ناقص پل روگذر مطرح می‌شد و منتقدان بر این باور هستند که عبور کردن پل از چهارراه فرامرزعباسی می‌توانست بار ترافیکی تقاطع را کاهش دهد، ولی با اجرای ناقص آن تمام بار ترافیکی به جای عبور از این محل درست در نقطه حساس آن یعنی در تقاطع جمع می‌شود.

با این وصف هرچه بود کار انجام شده و دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد. برهمین اساس با افزایش انتقادات شهروندان از وضعیت ترافیکی این محور، موجب شد تا مدیریت ترافیکی شهر به فکر اتخاذ راهکارهایی برای کاهش انتقادات و روان سازی محور باشد.

برهمین اساس و پس از بررسی‌های کارشناسان ترافیکی نسخه قابل اجرا درتقاطع فرامرز -جانباز اصلاح هندسی تقاطع بود که از چند روز گذشته در حال اعمال می‌باشد. بنابراین به منظور بررسی میدانی تأثیر تغییرات صورت گرفته در روزهای اخیر بازدیدهای متعددی از روند عبور و مرورها داشتیم که درادامه می‌خوانید.

 زمان کمتر می‌میرد

توقف‌های طولانی در مسیر غرب به شرق و مسیر برعکس آن در ساعات خاصی از روز از مشخصه‌های این تقاطع بود، اما از زمان اجرای طرح جدید و تغییرات صورت گرفته توقف خودروهای عبوری در مسیر غرب به شرق به کمترین حد ممکن رسیده و در بیشتر اوقات می‌توان گفت هیچ توقفی ندارند، در واقع دیگر وقت رانندگان و شهرندان پشت چراغ قرمز نمی‌میرد و براحتی به مسیر خود ادامه می‌دهند. در مسیر شرق به غرب هم در گذشته شاهد تشکیل زنجیره ترافیکی تا چند صدمتر قبل تقاطع بودیم که خوشبختانه در روزهای اخیر دیگر چنین اتفاقی رخ نداده و تنها در ساعات پرتردد از قبیل ابتدای شب شاهد اندکی کندی حرکت و شاید معطلی یک دقیقه‌ای باشیم.

  اندکی سردرگمی

اما در مسیرهای دیگر یعنی شمال به جنوب و برعکس آن اوضاع کمی متفاوت است، هرچند در گذشته بار ترافیکی بلوار ساجدی به تقاطع فرامرز منتقل می‌شد و با اصلاح هندسی صورت گرفته دیگر خبری از این بار اضافی نیست و تنها رانندگانی که قصد تعیین مسیر به سمت غرب را دارند ملزم به عبور از تقاطع هستند و همین امر سبب کاهش حجم ترافیکی در مسیر شرق به غرب شده است.

با این وصف یکی از عوامل کندی حرکت در برخی مواقع سردرگمی رانندگانی است که قصد وارد شدن به بلوار فرامرز عباسی به شیوه سابق را دارند و چون در وضعیت فعلی ورودی فرامرز از تقاطع مسدود شده و باید با ادامه مسیر از زیر پل تعیین مسیر نمایند وبه تغییرات جدید آشنایی ندارند و این موجب ایجاد اختلال در حرکت خودروها می‌شوند.

یکی از رانندگان که خودش دچار چنین مشکلی شده می‌گوید: اگر در هفته‌های اول اجرای این طرح اطلاع رسانی از طریق نصب چند تابلو بزرگ صورت بگیرد ومهم‌تر از آن چند مأمور راهنمایی در نقاط مختلف تقاطع حاضر بشوند و رانندگان را راهنمایی نمایند که تعیین مسیر درست داشته باشند بی‌شک می‌تواند در بهبود وضعیت کمک شایانی داشته باشد. نکته دیگری هم که به نظر می‌رسد باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود، موضوع عبور ایمن عابران پیاده است؛ چراکه در گذشته به تناسب فرمان چراغ راهنمای تقاطع، عبور پیاده هم مدیرت می‌شد، اما در وضعیت موجود به دلیل تأثیر حداقلی چراغ در مدیریت عبور مرورها عملاً پیاده‌ها زمان خاصی برای عبور از عرض معبر ندارند که شاید بهترین روش همان نصب پل عابر باشد که بی تردید کارشناسان این حوزه فکری برای آن نیز دارند.

 صرفه‌جویی نامحسوس

با این وصف می‌توان گفت تغییرات صورت گرفته در بهبود وضعیت ترافیکی مسیر جانباز مؤثر بوده و امیدواریم نسخه‌های مشابهی هم برای سایر نقاط مشکل‌دار ترافیکی شهر پیچیده شود.

نکته قابل توجهی که شاید به عنوان لایه پنهان مشکلات ترافیکی مطرح است، موضوع هدررفت وقت شهروندان ومصرف بالای سوخت و در نتیجه آلودگی بیشتر هوا می‌باشد که البته تأثیر مستقیمی هم بر سلامت روانی شهروندان دارد که به نظر می‌رسد اصلاحات صورت گرفته در این تقاطع در این بخش‌ها هم سودآوری‌های پنهانی برای همگان دارد؛ چراکه به گفته یکی از مدیران ترافیکی در گذشته با توقف‌های ۱۸۰ ثانیه‌ای می‌شد بار ترافیکی تقاطع را مدیریت کرد، اما این زمان در روزهای اخیر به کمتر از نصف رسیده و بتدریج با آشنایی بیشتر رانندگان کاهش بیشتری خواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.