۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 636408

راهی بیابید تا نماینده مردم بداند که این رأی اتفاق معنایش آن نیست که اکنون دیگر قادر است هر کاری بکند و پاسخگو نباشد، بلکه برعکس شاید بسیاری از رفتارهای پیشین هم دیگر در شأن او نباشد.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، شاید برای شما هم پیش آمده که از تصویب یا عدم تصویب برخی قوانین در مجلس یا شیوه برخورد قوه مقننه و خانه ملت با موضوعی مهم و ملی یا بی‌اهمیت و واهی، متحیر شده‌اید. با آنکه آدم فراموشکاری هستم، اما اگر بنا باشد فهرستی فی‌البداهه از این موارد بنویسم، انبوهی از موارد متنوعی را قادرم ردیف کنم، بویژه در یک دهه اخیر، کمیت این نمونه‌ها افزایش تأسفباری یافته و اگر به فکر علاج نباشیم، دچار آسیب‌های فراوانی خواهیم شد.

پس از اتفاقات اخیر حتی آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان انتقاداتی را یادآوری کرد. از جمله اینکه؛ «وضعیت مجلس خوب نیست... افرادی که به مجلس می‌روند ابتدایی‌ترین مسائل مجلس را نمی‌دانند، فردی را در مجلس دیدم که فکر می‌کرد شخصیت حقوقی یعنی شخصیت حقوق بگیر و...) باری بی‌تردید ایشان بسیاری از نواقص را نیز ناگفته گذاشته است. مسئولان شورای نگهبان معتقدند با مکانیسم‌های موجود، بیشتر از این نمی‌توان در گزینش نمایندگان دقیق شد.

اما خلاصه چه باید کرد؟ ادامه این وضعیت صدای همه را درآورده است، مگر نوشتن قانون و تشخیص سود و زیان و عواقب آن بر مردم کار ساده‌ای است؟ دیده‌اید گاه در شهری یک معلم، یک مدیر شهری، یک ورزشکار، یک هنرمند و امثالهم به واسطه تنها شهرت بیشتر نماینده مردم شده‌اند. خیلی هم پیش آمده که تنها به خاطر دعواهای اسفبار سیاسی، یک لیست گذشته از اینکه متعلق به چه جناحی بوده، رأی آورده است. هنر آدم این است، گاه مردم در همان حد شناختی که از یک ورزشکار و هنرمند و خلاصه یک همشهری مشهور خود داشته‌اند را نیز نداشته و به سبب توصیه یک جریان سیاسی افرادی ناشناخته را راهی مجلس کرده‌اند.

در اینجا ما چند مشکل بزرگ داریم. اول آنکه معلوم نیست سطح علمی این نامزدها که خلاصه تعدادی از همان‌ها نمایندگان نهایی خواهند شد، چه میزان است؟ تعیین حداقل مدرک کارشناسی ارشد برای این مقوله اصولاً گزینه ثمربخشی نیست. مشکل دیگر شناخت این نمایندگان از قانون و قانون گذاری است.

نکته بعدی که شاید از تمام این‌ها مهم‌تر باشد، همین گزینش حداقلی این هاست که یکی از چهره‌های شورای نگهبان هم به آن اشاره کرده است. حالا تصور کنید فردی از این منافذ بازار وارد می‌شود و بعد بلافاصله مصونیت قضایی می‌گیرد و حالا فکر کنید تفاوت سطح اجتماعی این افراد، قبل و پس از ورود به مجلس تا چه اندازه است.

مرادم از شرح بیشتر این بخش و تأکید بر آن، یادآوری این مهم بود که حتماً باید چاره‌جویی کرد. اگر مکانیسم قبل از ورود توان اجرای نقش مؤثر بیشتر از این را ندارد، لااقل برای پس از ورود این بزرگواران فکری بکنید. راهی بیابید تا این‌ها در مواجهه با اصحاب زر و زور و تزویر کنترل شوند.

راهی بیابید تا نماینده مردم بداند که این رأی اتفاق معنایش آن نیست که اکنون دیگر قادر است هر کاری بکند و پاسخگو نباشد، بلکه برعکس شاید بسیاری از رفتارهای پیشین هم دیگر در شأن او نباشد. کاری کنید تا معنای مسئولیت سنگینی خدمت به مردم که برخی فقط حرفش را می‌زنند، درک هم  بکنند. انتخابات بعدی مجلس به فاصله زمانی کوتاهی پیش روی ماست. کاری کنید مردم دستشان برای رأی دادن نلرزد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.