محمد باقر نوبخت با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختاری برای کاهش مصارف بودجه گفت: کمک‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی که پیشتر ۲۳ هزار میلیارد تومان بود به ۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی نشده است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب (سه شنبه، ۴ دی) با موضوع بررسی دخل و خرج کشور در بودجه ۹۸ با حضور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

در ابتدای برنامه نوبخت با اشاره به لایحه بودجه ۹۸ اظهار کرد: ما معتقد هستیم که در حال حاضر فشار سنگینی بر سبد کالای خانوارها ایجاد شده است و به طریق مختلف باید این مشکلات  جبران شود لذا مقرر شده است سال آینده با افزایش حقوق، کاهش قدرت خرید کارمندان دولت را تعدیل کنیم.

وی با بیان اینکه مقرر شد ۲۵ قلم کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان با هزینه ۱۴ میلیارد دلاربرای نیازهای معیشتی مردم جبران شود، تصریح کرد: موضع ما اینگونه نیست که کار فوق العاده‌ای برای مردم و همکاران خود در دولت انجام دادیم بلکه مقدورات ما برای انجام این کارها به این صورت بوده است.

نوبخت با اشاره کنترل تورم بیان کرد: ما غیر از آنچه برای مصرف خانوارها مساعدتی لحاظ کنیم، باید نظارت خود را در این زمینه بیشتر کنیم، از طرفی ایجاد نقدینگی از دلایل به وجود آمدن تورم است که دولت باید بتواند بدهی‌های خود را به نظام بانکی پرداخت کند. از سوی دیگر موظف هستیم برای بنگاه‌های اقتصادی از طریق تبصره ۱۸ بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان منابع برای تخصیص این امر لحاظ کردیم بتوانیم به صورت وام‌های ارزان قیمت یا بلاعوض به واحدهای تولید کمک کنیم که فشار هزینه کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: دولت در تلاش است که انتظارات تورمی را که سومین مولفه تورم در اقتصاد ایران به حساب می‌آید، مورد توجه قرار دهد و یکی از اهداف ما در بودجه سال آینده مهار تورم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تاخیر در تقدیم لایحه بودجه به مجلس یادآور شد: بنده ۱۵ آذرماه سال جاری بعد از برگزاری نشست خبری لایحه بودجه را با پیوست‌های خود به صورت غیررسمی خدمت رئیس مجلس تقدیم کردیم اما با توجه به محدودیت‌ها، منابع بودجه‌ای را به گونه‌ای طراحی کردیم که اگر این منابع تسهیل نشود حداقل بتوانیم یک دوازدهم به صورت ماهیانه از ۳۴ درصد ارز واریز شده به صندوق توسعه، برداشت کنیم به طوری که حداقل واریزی را به صندوق توسعه ملی داشته باشیم که این موضوع در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه هم مطرح شده است. با توجه به اینکه سال آینده، سال ویژه‌ای را شاهد هستیم لذا باید کاری کنیم که در این شرایط سخت، فشاری بر کارمندان دولت به وجود نیاید.

نوبخت ادامه داد:تاکیدات مقام معظم رهبری این بود که نگاه دولت به بودجه ۲ ساله باشد و به گونه‌ای عمل کنیم که واریزی بیشتری به صندوق توسعه ملی داشته باشیم و بتوانیم از این طریق ذخیره‌ای برای سال‌های آینده داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: بودجه سال ۹۸  بر اساس شرایط تحریمی دیده شده است، بر این اساس ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه منابع نفتی امسال، در بودجه سال آینده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه لحاظ شده است.

نوبخت افزود: درآمدهای نفتی بودجه امسال ۲۷ میلیارد دلار بود که سال آینده با ۲۸ درصد کاهش، ۲۱ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سال آینده ۲۷ هزار میلیارد تومان در بودجه دستگاه‌های اجرایی صرفه جویی خواهد شد، گفت: ما برای یک برنامه دو ساله و به منظور اصلاح بودجه دولت، ۱۰ اصلاح ساختاری به عنوان نقشه راه لحاظ کردیم.

*یارانه پنهان به ۹۳۴ هزار میلیارد تومان رسید

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: رئیس جمهور امروز در مجلس شورای اسلامی به سازمان برنامه و بودجه ماموریت دادند که اسامی دستگاه و نهادهایی که از معافیت‌های ۵۰ هزار میلیارد تومانی برخوردار می‌شوند را اعلام کند این درحالی است که ۹۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در کشور وجود دارد.

*۳.۵ برابر شدن کمک های دولت به صندوق های بازنشستگی در دولت روحانی

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختاری برای کاهش مصارف بودجه گفت: کمک‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی که پیشتر ۲۳ هزار میلیارد تومان بود، ۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نوبخت افزود: بودجه عمومی کشور ۴۷۸ هزار میلیارد تومان و دولت مکلف شده است تا ۵ درصد آن را صرف تقویت بنیه دفاعی کشور کند و در صورت تأمین منابع درآمدی جدید بدون شک به این بودجه اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه امسال برای ایجاد ۱ میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برنامه ریزی شده بود که این تعداد سال آینده به ۱ میلیون و ۷۷ هزار افزایش خواهد یافت.

نوبخت افزود: برای حفظ اشتغال موجود نیاز به برداشت ۱ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی داشتیم که مقام معظم رهبری با آن موافقت کردند.

وی تصریح کرد: در تبصره ۱۴ بودجه سال آینده برای سیاست کاهش فقر مطلق ۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

*افزایش قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه ۹۸ پیش بینی نشده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در بودجه پیش‌بینی‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی صورت نگرفته است لذا حتی یک ریال آن مربوط به افزایش حامل‌های انرژی نیست گفت: به طور متوسط قیمت هر لیتر بنزین ۵۲ تا ۵۴ سنت است و ما در حد ۱۲ سنت عمل می‌کنیم، حامل‌های انرژی از اموال ملت است و توسط قاچاقچیان با لوله کشی و یا از طریق زیر آب به کشورهای همسایه می‌رود و در آنجا گران‌تر به فروش می‌رسد لذا این حرف مردم درست است که می‌گویند اگر قرار است با قیمت منطقه‌ای بنزین ما را حساب کنید حقوق هم باید به همان صورت حساب شود پس این حرف مردم درست است و باید بپذیریم.

*۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم

وی با اشاره به اینکه الان در بودجه حتی یک ریال از بابت مابه التفاوت‌ها به حامل‌های انرژی نداده‌ایم گرچه می‌توانیم هزاران میلیارد تومان درآمد کسب کنیم، خاطرنشان کرد: ۹۳۴ هزار میلیارد یارانه پنهان و ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم که می‌شود هزار هزار میلیارد تومان و این عدد، عددی قابل توجه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ما هر آنچه را که خیر مردم باشد، تصمیم‌گیری می‌کنیم و با شفافیت تصمیمات را مطرح می‌کنیم، گفت: دولت به دنبال افزایش قیمت، درآمد و پول بیشتر نیست، ما نمی‌خواهیم از جیب مردم درآمدها را بالا ببریم به طوری که یک بسته جبرانی و حمایتی را داشتیم و حتی یک ریال از بودجه در آن استفاده نکردیم.

نوبخت با اشاره به اینکه ارز پتروشیمی را قبلا ۴۲۰۰ تومان حساب می‌کردیم، اما الان آن‌ها ارز خود را در سامانه نیما با ارز ۷ یا ۸ هزار تومان عرضه می‌کنند لذا لزومی ندارد که بخواهیم خوراک آن‌ها را با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بدهیم، این مابه‌التفاوت را از بودجه نمی‌دهیم ۲۰۰ هزار تومان به همکاران و حتی برای خانوارها می‌دهیم و این ناشی از مابه‌التفاوت است.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای مالیاتی ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که رشد ۱۱ درصد را نشان می‌دهد، افزود: وقتی می‌گوییم وابستگی به نفت را قطع کنیم به این معناست که تنها چیزی که برایمان می‌ماند افزایش مالیات‌هاست، در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر افزایش مالیات‌ها اشاره شده است.

*سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی در سال آینده به ۵ درصد می رسد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم، ادامه داد: همیشه باید نرخ تورم را به اضافه رشد اقتصادی در نظر بگیریم که در نهایت به کوشش مالیاتی منجر می‌شود، دولت رعایت حال تولیدکنندگان خود را می‌کند و ما حاضر نمی‌شویم به قیمت بالا بردن درآمدها، مالیات را افزایش دهیم، در سال جاری سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی پنج و شش دهم درصد است این رقم در سال آینده به ۵ درصد خواهد بود.

نوبخت با اشاره به اینکه ما باید رعایت حال تولیدکنندگان را در شرایط رکود داشته باشیم، گفت: الان چند سال است که سازمان امور مالیاتی به دنبال قوی و به روز کردن نرم افزارهای خود است، لذا ما به دنبال شناسایی کسانی هستیم که از دادن مالیات فرار می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه منابع محدود است و همه تقاضای به حقی دارند، گفت: بخشی از منابع ما نفت و بخش دیگر مالیات است، به هیچ وجه دولت راضی نمی‌شود به افراد زحمتکشی که اقدام به تولید و تجارت می‌کنند بیشتر از حد معین فشار وارد کند، اما به اندازه نرخ تورم می‌توان عمل کرد.

*پارسال ۲۹ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک ها تسویه شد 

نوبخت با اشاره به اینکه ما در شرایط رکود تورمی هستیم، تصریح کرد: دولت سال گذشته ۲۹ هزار میلیارد تومان از بدهی‌هایش به بانک‌ها را تسویه کرد، تلاشمان این است که با وجود همه مشکلات پرداخت بدون تأخیر و به موقع صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید حجم نقدینگی و حجم پول را کاهش دهیم، ادامه داد: باید اموال و دارایی‌های دولت را مولدزایی کنیم لذا این مسئله یکی از روش‌هایی است که از طریق آن می‌توان نقدینگی را جمع کرد و جلوی رشد فزاینده را گرفت، بنابراین فروش اموال مازاد یکی از روش‌های اصلاح ساختارهاست.

*تاکنون کسری بودجه را از طریق استقراض از بانک مرکزی تامین نکرده ایم

رئیس سازمان برنامه بودجه افزود: آیا از سال ۹۲ تا الان یک ریال کسری بودجه را از طریق استقراض از بانک مرکزی تأمین کرده‌ایم؟ در حوزه پولی و ارزی مشکلاتی داریم، ولی در حوزه مالی آیا یک روز شد که با همه سختی‌ها بنده بگویم ببخشید امکان پرداخت حقوق برای ما نیست؟

نوبخت با اشاره به نگاه دولت در بودجه سال ۹۸ برای تحقق برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: تبصره‌های ۱۴، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ لایحه بودجه سال آینده برای تحقق بخش‌هایی از برنامه ششم توسعه تدوین شده است. باید در نظر داشت که برنامه ششم توسعه برای شرایط غیرتحریمی تنظیم شد در حالی که در شرایط تحریمی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سقف معافیت مالیاتی در سال آینده معادل امسال و برابر با ۲۷ میلیون تومان در سال است.

نوبخت بیان کرد: از همه فشارها و مشکلاتی که ناشی از مسائل اقتصادی برای مردم است عذرخواه هستم، ولی هیچ یک به دلیل بی توجهی کارگزاران مردم در دولت نیست لذا همه تلاش ما بر این است که از تجربه و تلاش خود در این روزهای سخت برای مردم استفاده کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.