روزنامه «گاردین» به نقل از منابع آگاه از احتمال احیای کرسی سوریه در اتحادیه عرب و ازسرگیری روابط کشورهای عربی با دمشق در سال آینده میلادی خبر داده است.

گاردین: اتحادیه عرب احتمالا در سال ۲۰۱۹ کرسی سوریه را بازمی‌گرداند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، روزنامه «گاردین» روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته است که اتحادیه عرب احتمالا به زودی کرسی سوریه را به دولت این کشور باز می‌گرداند، هرچند که آمریکا عربستان سعودی و مصر را برای جلوگیری از این کار تحت فشار قرار داده است.

بنا بر این گزارش، منابع مطلع می‌گویند احتمال می‌رود که در سال آینده میلادی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بار دیگر به نشست اتحادیه عرب دعوت شده و جایگاه سوریه در این اتحادیه را بازیابد. هشت سال پیش با شکل‌گیری ناآرامی‌ها در سوریه، اتحادیه عرب کرسی سوریه را از دولت این کشور سلب کرد.

گاردین به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته که میان ۲۲ عضو این اتحادیه، اجماعی برای بازگرداندن کرسی سوریه در حال شکل‌گیری است، گرچه آمریکا بر ریاض و قاهره فشار می‌آورد تا از درخواست برای رأی‌گیری در این مورد خودداری کنند.

بنا بر این گزارش، پذیرفتن سوریه به اتحادیه عرب، از دید عربستان‌ سعودی و امارات متحده عربی راهبردی جدید برای دور کردن نظام سوریه از ایران از طریق اعطای کمک‌های مالی و مشارکت در بازسازی سوریه است. برآورد شده که برای بازسازی سوریه دستکم ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه لازم است.

اوایل ماه جاری، درخواست رسانه‌های مصری و کشورهای حوزه خلیج فارس برای بازگرداندن کرسی سوریه مورد حمایت پارلمان عرب، که البته تصمیماتش غیرالزام‌آور است، قرار گرفت. شایعات منتشر شده در خصوص بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت امارات متحده عربی در دمشق هم گمانه‌زنی‌ها در این مورد را افزایش داده است. به نظر برخی ناظران، این سفارت به عنوان کانالی مخفی برای ایجاد رابطه دیپلماتیک با سعودی‌ها خواهد بود.

به گفته یک منبع مطلع، اخیرا دیده شده که افرادی از جمله نظافتچی‌ها، طراحان داخلی و پیمانکاران دیگر، وارد این ساختمان شده‌اند. سفارت امارات در دمشق از سال ۲۰۱۱، با شکل‌گیری بحران در سوریه، تعطیل شد. سیم‌های خاردار و موانع بتونی نیز اخیرا از مقابل این ساختمان برداشته شده‌اند.

گاردین در گزارش خود از سفر اخیر «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان به دمشق، دیدار وزرای خارجه بحرین و سوریه و همچنین بازگشایی مرز اردن با سوریه به عنوان دیگر نشانه‌هایی یاد کرده که از احتمال عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه در ماه‌های آینده خبر می‌دهند.

با این وجود، این روزنامه نوشته کشورهای غربی احتمالا همچنان به موضع‌گیری علیه دولت سوریه ادامه خواهند داد. یک دیپلمات اروپایی در این مورد به گاردین گفته است: «قطعا این سوال همواره مطرح است که انزوای بین‌المللی چقدر طول می‌کشد و به چه نحو شروع به شکستن می‌کند. احتمالا این امر از داخل این منطقه آغاز می‌شود.»

وی افزود: «با این وجود، موضع ما محکم پابرجاست. الان هیچ روند حل و فصل واقعی و معتبری در سوریه در جریان نیست. بنابراین، اساسا هیچ مشوقی برای آشتی با این رژیم وجود ندارد.»

به نوشته گاردین، یکی از اعضای معارضین سوری با انتقاد از تصمیم کشورهای عربی برای از سرگیری روابط با سوریه، گفته است: «برادران عرب ما، مثل برادر رفتار نمی‌کنند.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.