وحید شقاقی شهری گفت: فشار مالیاتی دولت بر بنگاه های خرد و کوچک منجر به افزایش بیکاری، تعطیلی واحدهای تولیدی و تعمیق رکود اقتصادی می شود؛ در حالی که انتظار می رود دولت دهک های پردرآمد را نشان بگیرد و از آنها برای اخذ مالیات استفاده کند.

بیکاری، رکود و  تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی،  ره‌آورد بودجه ۹۸

وحید شقاقی شهری اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین درخصوص ویژگی‌های غیر مطلوب بودجه ۹۸، گفت: بودجه ۹۸ بیانگر تکرار عدم شفافیت در نظام مالیاتی، یارانه ای و درکل اقتصاد کشور است؛ تا هنگامی که دولت جسارت برخورد با کسانی که بر منابع و منافع ملی چنبره زده و سایه های اقتصادی کشور به شمار می روند را نداشته باشد، نمی توان از بهبود اقتصاد و شرایط خوب اقتصاد کشور در سال آینده یا سالهای آتی سخن گفت.

وی با انتقاد به عدم اصلاح نظام مالیاتی در بودجه ۹۸، افزود: در تمام دنیا از رقمی به بعد بر میزان ثروت و دارایی افراد مالیات بسته می شود، این در حالی است که در سال ۹۶ فردی ۲۳ میلیارد تومان سود بانکی اخذ کرد بدون اینکه ریالی مالیات بپردازد، در حالی که من شهروند عادی برای خرید یک مداد باید مالیات بر ارزش افزوده آن را به دولت پرداخت کنم.

این استاد اقتصاد اظهار داشت: متاسفانه در کشور مالیات‌هایی از قبیل مالیات بر درآمد، مالیات بر مصرف، مالیات بر واردات کالاهای لوکس و بسیاری از پایه های مالیاتی که باید از قشر مرفه گرفته شود خبری نیست؛ دولت توان ایجاد بانکهای اطلاعاتی و شفافیت اقتصادی را ندارد لذا مالیاتی که در بودجه ۹۸ دیده شده با آنچه که دولت می تواند محقق کند فاصله رقمی بسیار بزرگی دارد.

وحید شقاقی شهری گفت: هر چند دولت برای سال آینده رقم ۱۵۳ هزار میلیارد تومان را به دریافت مالیات اختصاص داده اما تحقق این رقم به هیچ وجه امکان ندارد؛ بخشی از این رقم که محقق می شود، متاسفانه از کسانی گرفته می شود که طبقه فقیر جامعه، نیروی کار، کارگران و کارمندان محسوب می شوند خواهد بود؛ متاسفانه فشار مالیاتی دولت بربنگاه های خرد و کسب و کارهای کوچک گذاشته شده، درحالی که بنگاه های کوچک رقمی برای ادامه حیات وتوانی بر ادامه کار ندارند؛ لذا قادر به پرداخت مالیات نخواهند بود.

وی با اشاره به تعطیلی واحدهای تولیدی با افزایش فشار مالیاتی، تصریح نمود: فشار مالیاتی دولت بر بنگاه‌های خرد و کوچک منجر به افزایش بیکاری، تعطیلی واحدهای تولیدی و تعمیق رکود اقتصادی می شود؛ در حالی که انتظار می رود دولت دهک های پردرآمد را نشان بگیرد و از آنها برای اخذ مالیات استفاده کند.

این استاد اقتصاد بیان داشت: به هر حال دولت باید تکلیف خود را با آخرین نفس های تولید کنندگان مشخص کند چرا که امکان دریافت چنین مالیات هایی وجود ندارد و بنگاه های اقتصادی کشور را بیش از پیش با مشکل مواجه می کند. انتظار می رفت دولت با تکمیل بانک های اطلاعاتی به شفافیت در اقتصاد کمک کرده و پایه های جدید اطلاعاتی که ثروتمندان را هدف بگیرد تصویب کند.

وحید شقاقی شهری اقتصاددان با اشاره به درآمدزایی ناشی از اصلاح نظام مالیاتی، گفت: یقینا در صورت شفافیت اقتصادی و مالی دولت می توانست به همین میزان یا بیشتر ازرقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از دهک‌های پر درآمد مالیات اخذ کند؛ متاسفانه نظام مالیانی کشور به هیچ وجه از دهک های پردرآمد مالیات نمی گیرد، حتی  اصلا پایه مالیاتی برای آنها تعریف نشده است.

وی افزود: با اینکه کارشناسان اقتصادی سالهاست بر نظام مالیاتی و ارتباط آن با دهک‌های پردرآمد در توسعه و رشد اقتصاد سخن می گویند اما دولت در شرایطی که خود از آن تحریم و جنگی یاد می کند تمایلی به اصلاح نظام مالیاتی و یارانه ای ندارد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر افزایش شکاف طبقاتی در جامعه، اظهار داشت: بی شک عدم اصلاح  نظام مالیاتی به منزله افزایش شکاف طبقاتی است؛ در حالی که دولت در شرایط تحریم نباید از تولید کننده واقعی مالیاتی اخذ کند بلکه لازم است نرخ مالیاتی آن را نیز کاهش دهد؛ بهبود اقتصاد کشور نیازمند حضور مدیرانی جسور و شجاع است؛ اقتصاد به معنای جرات و جسارت در انجام بهترین تصمیم به نفع عموم مردم جامعه است، موضوعی که دولتهای ما چندان اهمیتی بدان نمی دهند.  

وحید شقاقی شهری در پایان با اشاره به اینکه بودجه ۹۸ بسیار غیر منعطف و ناکارآمد است، گفت: آنچه درباره بودجه ۹۸ می‌توان گفت آن است که بودجه شباهت زیادی به سالهای گذشته دارد، بسیارغیر منعطف است و به هیچ وجه امکان مقابله با تحریم در این بودجه دیده نشده است؛ تا زمانی که نظام مالیاتی و یارانه ای کشور به نفع طبقه متوسط و محروم اصلاح نشود، امکان ایجاد بازتوزیع ثروت وجود ندارد؛ لذا می توان گفت درآمدهای بودجه ۹۸ بسیار غیر واقعی  و موهوم بسته شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.