اردن در سال ۲۰۱۸ سالی پر فراز و نشیبی پشت سر گذاشت و شاهد حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی بود.

اردن در سال ۲۰۱۸؛ از اعتراضات مردمی تا حوادث تروریستی

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، حوادث داغ اردن در سال ۲۰۱۸ با اعتراضات مردمی در فوریه آغاز شد و تظاهرات در اعتراض به قانون مالیات بر درآمد، بهای سوخت و افزایش قیمت نان به سرعت گسترش یافت و معترضان خواستار انحلال دولت و پارلمان شدند.

با وجود گسترش اعتراضات در سراسر کشور اما پارلمان موفق به سلب اعتماد از دولت «هانی الملقی» نخست‌وزیر سابق نشد و اعطای رأی اعتماد مجدد به دولت الملقی باعث شد مردم اردن نمایندگان را به عدم توجه به خواسته‌های ملت و ترجیح دادن منافع شخصی خود متهم کنند؛ اگرچه دولت الملقی برخی وزرای خود را تغییر داد اما دولت وی دوام چندانی نداشت و تصویب قانون مالیات بر درآمد باعث انفجار اوضاع و گسترش خشم مردمی در شهرهای مختلف شد و در نهایت الملقی را به استعفا واداشت.

به گزارش خبرگزاری  آناتولی، پنجم ژوئن «عبدالله دوم» شاه اردن طی فرمانی «عمر الرزاز» وزیر آموزش و پرورش در دولت الملقی را به عنوان نخست‌وزیر جدید تعیین کرد.

وعده‌های الرزاز برای پس گرفتن قانون مالیات بر درآمد از پارلمان، آرامش را به کشور بازگرداند و الرزاز پس از ادای سوگند قانونی همانگونه که وعده داده بود تصویب این طرح را به تعلیق درآورد.

ماه آگوست نیز ماهی خونین برای اردن بود و یکی از گشتی‌های امنیتی در شهر الفحیص واقع در غرب امان هدف انفجار تروریستی قرار گرفت و در نتیجه آن یک نیروی امنیتی کشته و شش نفر نیز زخمی شدند.

حوادث الفحیص به السلط واقع در غرب امان و از توابع استان البلقاء گسترش یافت. نیروهای امنیتی در تعقیب و بازداشت تعدادی از تروریست‌ها بودند که در جریان آن تروریست‌ها ساختمان محل اختفای خود را منفجر کرده و علاوه بر قتل سه تروریست، پنج تن از نیروهای امنیتی نیز کشته شدند.

اکتبر (مهر ماه) گذشته اردن با حادثه جاری شدن سیل در منطقه بحر المیت مواجه شد و در نتیجه آن ۲۱ نفر که اغلب آنها از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در اردوی منطقه بودند، کشته و ۳۵ نفر نیز زخمی شدند. مردم و نمایندگان پارلمان، دولت الرزاز را مسئول این حادثه دانسته و به دنبال آن دو وزیر آموزش و گردشگری مجبور به استعفا شدند.

پس از این حادثه در نوامبر گذشته نیز بار دیگر جاری شدن سیل در مرکز و جنوب اردن باعث کشته شدن ۱۳ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد.

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۸ اعتراضات مردمی در اردن به صورت پراکنده همچنان ادامه دارد و دولت اردن نیز دسامبر گذشته قانون اصلاح شده مالیات بر درآمد را تصویب کرد که به دنبال آن هزاران نفر به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را اعلام کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.