دیدار روسای جمهور روسیه و بلاروس برای حل اختلافات فی‌مابین که روز سه‌شنبه برگزار شده بود؛ بی‌نتیجه پایان یافته است.

ملاقات بی‌نتیجه پوتین و لوکاشنکو

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس، در حالی روز سه‌شنبه با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد که نمی‌خواست کوله‌باری از مشکلات مربوط به بخش انرژی و به‌هم‌پیوستن با روسیه را به سال جدید میلادی منتقل کند.

به گزارش شبکه «بل ست»، به نظر نمی‌رسد دو طرف پس از چهار ساعت مذاکره،  به توافقی رسیده باشند. در آینده‌ی نزدیک، به احتمال زیاد آنها در قالب کارگروه‌هایی بحث‌هایشان را در مورد مشکلات ازجمله بی‌نتیجه ماندن قیمت‌گذاری گاز ادامه خواهند داد.

بنابر گزارش فوق، هنگامی که نمایندگان بلاروس در راه مسکو بودند، معاون اول نخست وزیر روسیه، «آنتون سیلوانوف» خاطرنشان کرد اخیرا بلاروس اعتماد متحد خود را از دست داده است. 

روسیه از قاچاق کالاهای تحریمی توسط بلاروس و همچنین ادعای نقض تبعیت از مقررات معاهده‌ی اتحاد در ۱۹۹۹ که در زمان ریاست جمهوری بوریس یلتسین امضا شده بود، ناخشنود است.

تحلیلگر مسائل بلاروس «والری کاربالویچ» در این‌باره می‌گوید: «در سال ۱۹۹۹ لوکاشنکو در رویای به دست گرفتن سکان هدایت کشور متحد روسیه و بلاروس بود. اما اندکی بعد پوتین به قدرت رسید».

این گزارش می‌افزاید: به این ترتیب درهای کرملین به روی لوکاشنکو بسته شد. در همین حال، فرآیند پیوستن بلاروس به یک سیاست واحد مالیاتی، پولی، گمرکی و اقتصادی روند خود را از دست داد.

 به گفته این شبکه، در روز سه‌شنبه، تلاشی دیگر برای رسیدن به توافقی، پشت درهای بسته صورت گرفت. به عقیده‌ی کاربالویچ حتی اگر دو طرف کوتاه آمده باشند، باز هم داده‌ها و ستانده‌های این دو، فاقد برابری بوده است.

وی توضیح می‌دهد: «مذاکره بر سر برقراری کشور متحد ممکن است سال‌ها طول کشیده ولی به جایی نرسد».

بلاروس با استفاده از چنین راهبردی برای مدتی طولانی به دنبال کشور واحد بوده است. اما برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته ولادیمیر پوتین شروع به اصرار بر تعمیق به هم پیوستن دو کشور کرده و حمایت بیشتر از بلاروس را بر خود لازم دانسته است. با این حال به نظر می رسد لوکاشنکا این اقدام را حمله‌ای به حاکمیت بلاروس تعبیر می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.