انتشار جزئیات بودجه دولت برای حمایت از نشر کتاب و مطبوعات و تعویق در برگزاری اختتامیه جشنواره نقد کتاب از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر در این هفته هستند.

انتشار سهم فرهنگ از بودجه سال آینده و تاخیر جشنواره نقد کتاب

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در هفته‌های کم‌خبر حوزه کتاب و نشر به‌سر می‌بریم. گزارش «یک هفته با کتاب» هفته پیش، ۱۶ خبر داشت و این هفته گزارش‌مان ۱۴ خبری است. همچنین ظاهرا هفته‌هایی که می‌گذرند، یک‌درمیان یا چنددرمیان، دربردارنده خبرهای بین‌المللی کتاب و نشر هستند.

گزارش این هفته هم خبر بین‌المللی ندارد و عمده رویدادهای مهم داخلی را شامل می‌شود. اما اعلام جزئیات بودجه سال ۹۸ و سهم فرهنگ و کتاب از آن، یکی از خبرهای مهم این هفته است که به‌عنوان اولین خبر گزارش مرور می‌شود. همچین در ادامه خبری مربوط به کارگروه ساماندهی کاغذ مرور می‌شود و سومین خبر گزارش هم، یک انتصاب و تغییر در نشر شهر و مجموعه باغ کتاب تهران است.

اخباری که در ادامه مرور می‌شوند، مربوط به برگزاری مراسم‌های ادبی، انتشار فراخوان‌ها و معرفی نامزدهای جشنواره‌ها هستند.

در ادامه گزارش مرور اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در هفته‌ای که گذشت، از نظر می‌گذرانیم:

انتشار جزئیات بودجه دولت برای حمایت از نشر کتاب و مطبوعات

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح سه‌شنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۱۳۹۸ را به مجلس ارائه کرد. اما این لایحه در حالی از سوی دولت به مجلس تقدیم شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حمایت از نشر کتاب و مطبوعات با کاهش بودجه در این لایحه مواجه است.

در گزارشی که در این باره منتشر شد، پیش از هر مساله کاهش تقریبی بودجه هزینه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزان تقریبی ۵ درصد نسبت به سال قبل در لایحه امسال قابل توجه است. به عبارت دیگر بودجه کل این وزارتخانه از میزان معادل ۱۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال پیش بینی شده است که در مقابل با بودجه مصوب سال ۹۷ با کاهش ۷۱۸ هزار میلیون ریالی مواجه شده است.

در لایحه سال جاری همچنین مبلغ ۲۳۲۰۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات پیش بینی شده است که این رفم نسبت به سال قبل که رقم ۲۴۵۵۰۰۰ میلیون ریال برای این منظور مصوب شده است با کاهش ۱۳۰۰۰۰ میلیون ریالی همراه شده است.

انتشار آخرین جداول معرف وضعیت واردات کاغذ

روز یکشنبه این هفته آخرین جداول به روز شده کارگروه ساماندهی کاغذ از سوی دبیرخانه این کارگروه منتشر شد.

بنا بر اعلا مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این جداول در قالب جدول وضعیت متقاضیان تایید شده واردات کاغذ، جدول وضعیت واردات کاغذ تایید شده در کارگروه ساماندهی و فهرست متقاضیان واردات کاغذ در نوبت طرح در کارگروه ساماندهی منتشر شده است.

تغییر مدیریتی در نشر شهر و باغ کتاب

طبق خبری که سه‌شنبه این هفته منتشر شد، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اعطای حکمی، محسن جلالی فراهانی را به عنوان مدیرعامل جدید موسسه نشر شهر و باغ کتاب تهران منصوب کرد.

تعویق در برگزاری اختتامیه جشنواره نقد کتاب

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن اسلامی اردکانی دبیر پانزدهمین جشنواره نقد کتاب روز شنبه این هفته، از تعویق برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره به علت مشکلات مالی خبر داد.

دیدار مدیرعامل خانه کتاب و مدیر فرهنگسرای رسانه

علی‌محمد اسماعیلی رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی روز شنبه اول دی با حضور در موسسه خانه کتاب با نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل این مجموعه دیدار و گفتگو کرد که در این دیدار بر فعالیت‌های مشترک در زمینه کتاب و کتابخوانی تاکید شد.

معرفی دبیران علمی جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب

طبق خبری که سه‌شنبه این هفته منتشر شد، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری دبیران علمی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب را منصوب کرد. وی طی حکمی محمدمهدی سیار را به عنوان دبیر علمی بخش شعر و ساسان ناطق را به عنوان دبیر علمی بخش داستان معرفی کرد.

معرفی پنج نامزد نهایی جایزه دکتر مجتبایی

پنج رساله راه‌پیدا کرده به مرحله نهایی داوری هشتمین دوره جایزه دکتر فتح‌الله مجتبایی توسط دبیرخانه این جایزه معرفی شدند که بناست روز ۲۵ دی در مراسم اختتامیه این جایزه معرفی شوند.

رونمایی از مستند کارنامه مرتضی سرهنگی

آیین رونمایی از مستند پرتره «متولد آذر» به کارگردانی سیدرضا حسینی با محوریت زندگی و کارنامه مرتضی سرهنگی از چهره‌های شاخص ادبیات انقلاب و دفاع مقدس، عصر یکشنبه ۲ دی‌ در حوزه هنری برگزار شد.

برگزاری نشست هم‌اندیشی دبیران استانی انجمن‌های ادبی کشور

دومین نشست هم‌اندیشی دبیران استانی انجمن‌های ادبی کشور به دعوت کارگروه اجرای آئین‌نامه امور انجمن‌های ادبی و به همت بنیاد شعر و ادبیات داستانی، دیروز چهارشنبه آغاز شده و طبق یک برنامه دو روزه، امروز هم ادامه خواهد داشت.

برگزاری نشست استانداردسازی کتاب کودک

نشست «استانداردسازی کتاب کودک» هم این‌هفته با حضور مهدی حجوانی، حمیدرضا شاه‌آبادی، سیدعلی کاشفی خوانساری، هادی خورشاهیان، اعظم بزرگی، فاطمه مرتضائیان، فرناز محمدی و اعظم بزرگی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

برگزاری یک تودیع و معارفه در نهاد کتابخانه‌ها

مراسم تودیع و معارفه ذیحساب و مدیرکل امورمالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز یکشنبه ۲ دی با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل این نهاد برگزار شد.

انتشار فراخوان دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۹

فراخوان دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا منتشر شد و بر اساس فراخوان این مسابقه، هر تصویرگر می‌تواند در نهایت ۱ و یا ۲ کتاب چاپ‌شده (حداکثر ۱۰ تصویر) را در مسابقه شرکت دهد.

به این ترتیب، جمع‌آوری آثار تصویرگری ناشران ایرانی به منظور بررسی و انتخاب ۱۵ تصویرگر برتر و معرفی به دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۹ از سوی امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد. با پایان زمان اعلام‌ شده این آثار داوری شده و از میان کارهای دریافت شده، آثار ۱۵ تصویرگر برتر (متعلق به یک یا دو کتاب) انتخاب و برای رقابت با آثار تصویرگران سایر کشورهای جهان به دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ارسال می‌شود.

انتشار فراخوان پنجمین دوره مسابقه ملی افسانه‌ها

این هفته همچنین فراخوان پنجمین دوره مسابقه ملی افسانه‌ها با محوریت گونه‌های فانتزی، علمی‌تخیلی و وحشت منتشر شد.

انتشار فراخوان دومین جایزه ادبی ارغوان

فراخوان دومین جایزه ادبی ارغوان هم با موضوع «شب»، اولین روز این هفته، منتشر شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.