اردیبهشت ۸۶ بود که پس از حدود دو سال مجسمه‌ساز ایرانی ساکن ترکیه استاد اسفندیاری سفارش شهرداری مشهد را برای المان میدان جانباز آماده کرد.

آیا مسئولان حال و روز این روزهای میدان جانباز را دیده‌اند؟

مجسمه‌هایی که نماد ایثار و از خودگذشتگی شهیدان هشت سال دفاع مقدس بودند. درهمان مراسم رونمایی از المان میدان جانباز بود که گفته شد برای آماده سازی این مجسمه‌ها ۲۰ تن بتن استفاده شد تا از استحکام بالایی در برابر گرما و سرما برخوردار باشد و جالب اینکه میزان ماندگاری مجسمه‌ها ۵۰ سال اعلام شد. نکته‌ای که با ترک خوردن و شکسته شدن دست یکی از مجسمه‌ها به هنگام کشیده شدن پرده رونمایی در همان روز افتتاح به نظر می‌رسید در حد شعار و ارائه آمار باقی بماند.

با این تفاسیر آنچه در حال حاضر پس از ۱۱سال که یک پنجم عمری است برای ماندگاری مجسمه‌های میدان جانباز در نظر گرفته شده، شاهد آن هستیم بیانگر این موضوع است که شاید ماندگاری مجسمه‌های میدان جانباز به ۲۰ سال هم نرسد چه برسد به ۵۰ سال!

 اثری فراموش شده

یکی از شهروندان که خود از جانبازان جنگ تحمیلی است، با گلایه از شرایطی که مجسمه‌های میدان جانباز مشهد پیدا کرده، گفت: روزی که مراسم رونمایی از این مجسمه‌ها برگزار شد، دقیقاً یادم هست من با یکی دو نفر از دوستانم در میدان جانباز حاضر شدیم و خوشحال بودیم که به یادبود فداکاری دوستان و همرزمانمان قرار است نماد ایثار آن‌ها در یکی از میادین شهر نصب شود، اما با دیدن این المان واقعاً به نظرمان رسید می‌شد بهتر از اینکه هست طرح‌های بهتری برای نماد ایثارگری جانبازان در نظر گرفت، با این حال از این حرکت شهرداری خوشحال بودیم.

که در همان مراسم گفتند این مجسمه‌ها قرار است ۵۰ سال عمر کنند که وقتی دست مجسمه ترک برداشت با خودمان گفتیم ۱۵ سال هم برای این مجسمه‌ها عمر خیلی زیادی است! اکنون هم شرایط همان شده که ما فکرش را می‌کردیم.

وی خاطرنشان می‌کند: از دور شاید چیزی به چشم نیاید، اما اگر از نزدیک به مجسمه‌ها نگاه کنید، آثار خوردگی و فرسودگی بخصوص در قسمت دست مجسمه‌ها به وضوح دیده می‌شود که برای بیشتر نشدن و از بین نرفتن این آثار باید مسئولان شهر فکری بردارند، وگرنه عمر آن‌ها به همان ۱۵ سال که پیش بینی کرده بودیم هم ممکن است نرسد.

 تخریب زود هنگام نماد

شهروند دیگری نیز با بیان اینکه قطعاً نگهداری یک اثر خیلی سخت‌تر از ایجاد آن است، می‌گوید: دوستانی که زحمت کشیدند و مجسمه‌هایی به یاد ایثار و از خودگذشتگی جانبازان در میدان جانباز ایجاد کردند، قطعاً برای نگهداری و طول عمر بیشتر آن‌ها نیز باید برنامه‌ریزی می‌کردند؛ چون بابت این اثر هزینه و وقت زیادی تلف شده است و به نوعی سرمایه‌های شهری ما هستند؛ بماند که جنبه معنوی اینچنین آثاری حکم می‌کند بیشتر و بهتر به آن‌ها رسیدگی شود.

وی تأکید می‌کند: مجسمه‌هایی که گفته شده تا ۵۰ سال دوام دارند، هنوز ۱۰ سالی از عمر آن‌ها نگذشته، رو به خرابی می‌روند و قطعاً از همان ابتدا با دغدغه و در نظر گرفتن شرایط محیطی ساخته نشده‌اند، اکنون هم تا دیر نشده باید برای جلوگیری از تخریب بیشتر این اثر فرهنگی فکری برداشته شود.

در هر صورت ترمیم ادواری المان‌های دائم امری ضروری است که در هر دوره باید صورت پذیرد و امید است اکنون نوبت به ترمیم اساسی المان دائم میدان جانباز رسیده باشد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.