۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 637209

سالی یکی دو بار  حداقل باید یک کارنامه جامع از خودمان تهیه کنیم و ریز به ریز سرفصل های این کارنامه و نمرات خودمان را مبنای عمل در سال پیش رو قرار دهیم و به ویرایش صفات خودمان اقدام کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، شناخت از مهم‌ترین اجزای هر فعالیت انسانی است و انسان قبل از هر شناخت دیگری باید خودش را بشناسد. یکی از چیزهایی که باید در مورد خودمان بدانیم صفات ماست . به‌طبع هیچ ماست فروشی ماست خودش را ترش نمی داند و انسان هم اگر به نقصی در وجود خودش قائل باشد، دچار بحران می شود و پریشان می شود. این است که عمده ما آدم ها با تکنیک  غفلت از نقص ها و صفات نادرست مان  به آرامش می رسیم. اما این آرامش دیر یا زود در بحران ها می شکند و خود حقیقی ما  از نقابی که برساخته توهم یا غفلت ماست  برهنه می شود.

 پیش‌دستی در شناخت صفات جهل در وجودمان به ما کمک می کند در بزنگاه ها از ضعف‌های وجودی مان ضربه نخوریم. آدمی را می شناختم که بسیار متشخص بود و در عرف رایج جزو مبادی آداب ترین آدم های محیط خودش بود، ولی پس از یک حادثه و سوگ عزیزانش زیر همه چیز زد و زمین تا آسمان رفتارهایش متفاوت شد. این تفاوت یک شبه ایجاد نشده بود بلکه صرفاً ضعف درونی سالیان او در آن واقعه رونمایی شد و حالا او اصلاً کسی دیگر بود؛ کسی که باور کردنش برای بسیاری از کسانی که پیش از این می شناختنش ممکن نبود و بعد از سال ها هنوز هم دوستان او در حیرتند .

صفات انسانی در کتاب ارجمند اصول کافی ذیل عنوان جنود یا سربازان عقل و جهل فهرست شده اند و با مرور ساده این روایت ما هم می توانیم وضعیت خودمان را از این منظر بسنجیم. در شرح این حدیث کتاب ها و مقالات متعددی نوشته شده است که می تواند به ما در فهم بهتر این روایت درخشان کمک کند . 

اگر هم کسی به هر دلیل ، توفیق و وقت مراجعه به  کتاب را ندارد به سادگی می تواند خوبانی را که  می شناسد، با صفاتی که دارند برای خودش تعریف کند و آن وقت صفات خودش را با توجه به صفات آن خوبان بشناسد. کار سختی نیست ولی کمتر کسی این کار را انجام می دهد. سالی یکی دو بار  حداقل باید یک کارنامه جامع از خودمان تهیه کنیم و ریز به ریز سرفصل های این کارنامه و نمرات خودمان را مبنای عمل در سال پیش رو قرار دهیم و به ویرایش صفات خودمان اقدام کنیم .

نکته بسیار مهم این است که شناخت ما حتماً باید با مقایسه با خوبان باشد وگرنه فریبکاری و غفلت نفس آدمی نمی گذارد که چیزی از این ارزشیابی نصیبش شود. صداقت بی رحمانه با خود در خلوت محاسبه و ارزیابی می تواند به ما کمک کند و البته تغییر صفات، عزم می خواهد و صبر و توکل و اصولی که هر کسی در زندگی خودش متن ها و آدم هایی برای این قصه دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.