اینکه نفرات اول رقابت‌های شطرنج قهرمانی جهان در بخش برق آسا و رپید نتوانستند در بخش دیگر، جایگاه خود را حفظ کنند کمک کرد تا خادم‌الشریعه قهرمان مجموع مسابقات معرفی شود.

سارا خادم‌الشریعه چطور قهرمان قهرمانان مسابقات جهانی شطرنج شد؟

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، مهرداد پهلوان زاده با اشاره به عملکرد سارا خادم الشریعه در رقابت های قهرمانی جهان که با دو نایب قهرمانی بخش رپید و برق آسا و قهرمانی مجموع مسابقات همراه بود، گفت: خادم الشریعه جزو شطرنجبازان همیشه مطرح و موفق ایران در مسابقات مختلف بوده است. برخی معتقدند که وی در یک بازه زمانی دچار افت محسوس شد اما به نظرم درست نیست، به هر حال  تزلزل در زندگی ورزشی هر ورزشکاری وجود دارد اما در رابطه با خادم الشریعه این موضوع به اندازه ای نبوده که وی را از قهرمانی های اینچنینی دور کند. 

وی با اشاره به اینکه شطرنجبازان ایران طی سال های گذشته در میادین مختلف عملکرد قابل توجهی داشته اند و قهرمانی پرهام مقصودلو در رقابت های جهانی جوانان که برای نخستین بار به دست آمد هم یکی از آنها است، تصریح کرد: عوامل مختلفی در این پیشرفت تاثیرگذار بوده اند که قطعا میزبانی های ایران در رویدادهای مختلف بین المللی یکی از مهمترین آنها است. اینکه امروز شاهد چنین موفقیتی از سوی سارا خادم الشریعه هستیم، بی ارتباط به برگزاری مسابقات قهرمانی بانوان جهان در ایران ندارد. 

رئیس فدراسیون شطرنج با یادآوری اینکه میزبانی ایران در این رقابت ها به خاطر برخی مسائل مالی با حاشیه های زیادی همراه شد، خاطرنشان کرد: البته تاثیری که این مسابقات می توانست در رشد و پیشرفت نمایندگانمان داشته باشد را گذاشت. مسابقاتی که میزبان آن باشیم بیشتر از هر رویداد دیگری می تواند در ارتقای ورزشکاران تاثیرگذار باشد. البته که خادم الشریعه طی سال های گذشته در میادین زیادی حضور داشت. بسیاری از حریفانی که او در سن پترزبورگ با آنها مواجه شد جزو رقیبانش در مسابقات مختلف بودند. همه اینها در عملکرد و نتیجه ای که خادم الشریعه داشت، تاثیرگذار نبود. 

پهلوان زاده همچنین در رابطه با اینکه سارا خادم الشریعه در مجموع مسابقات سریع و برق آسا به عنوان قهرمان معرفی شد و اینکه «چطور این عنوان به وی اختصاص پیدا کرد که در هر دو بخش نایب قهرمان شده بود؟»، توضیح داد. 

وی در این زمینه گفت: شطرنجبازی که در بخش برق آسیا به عنوان قهرمانی دست یافت در بخش رپید نهم شد، شطرنجبازی هم که در بخش رپید قهرمان شد در بخش برق آسا صاحب جایگاه هفتمی شد. سارا خادم الشریعه تنها شطرنجبازی بود که همزمان در دو بخش عملکرد با ثباتی داشت و روی سکو رفت. به همین دلیل وی اولین گزینه برای کسب عنوان قهرمان قهرمانان بود. 

رئیس فدراسیون شطرنج همچنین از عملکرد کلی دیگر شطرنجبازان ایران ابراز رضایت کرد. وی در مورد علیرضا فیروزجا که در بخش آزاد موفق به کسب جایگاه ششمی شد، گفت: در هفت دور ابتدایی مسابقات، فیروزجا عملکرد خیلی خوبی داشت اما وقتی مقابل مگنس نتیجه را واگذار کرد، به نوعی شوک زده شد و نتوانست ادامه دیدارهای خود را خوب برگزار کند. اگر این باخت برای فیروزجا رقم نمی خورد او می توانست تا مدال آوری پیش رود. 

پهلوان زاده در پایان تاکید کرد: البته فیروزجا به نسبت سن و سالش و اینکه تنها ۱۸ سال دارد، عملکرد کاملا رضایت بخشی داشت. حضور در چنین میادین بزرگ و مواجه شدن با چنین اتفاقاتی هم کمک می کند تا امثال این شطرنجباز در رویدادهای بعدی و برای مسابقات مهمتر، بهتر و با ثبات تر مقابل حریفان خود قرار بگیرند. 

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.