حسین محمودی اصل گفت: متاسفانه افرادی به صورت راحت بر بازارهای مهم و حیاتی اقتصاد ایران تاثیر می گذارد و دولت توان مقابله و بازخواست آنها را ندارد؛ نظارت هایی که صورت می‌گیرد در حد نظارت بر بازار لبنیات است که آن هم جوابگوی انتظارات مردمی نیست، سایر بازارها به حال خود رها شده و دولت نظارتی بر آن ندارد.

دولت ملاکی برای ارزش‌یابی، قیمت‌گذاری و تاثیرگذاری در بازار مسکن ندارد

حسین محمودی اصل اقتصاددان و مشاور اقتصادی نمایندگان مجلس نهم و دهم در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره بر تاثیر گذاری هم افزایی قیمت ها در افزایش تورم گفت: بخشی از افزایش قیمت های کالاها ناشی از هم افزایی است که در بازارهای مختلف توامان با بازار ارز دیده می شود؛ افزایش قیمت خودرو، افزایش قیمت مسکن در مقاطعی منجر به افزایش قیمت دلار شد بنابراین نمی توان گفت که تنها قیمت دلار منجر به افزایش قیمت سایر بازارها و کالاها شده است.

وی با بیان اینکه مناسبات غیر عادی در اقتصاد کشور شکل گرفته است، افزود: متاسفانه سالهاست در ایران شاهد شکل گرفتن مناسبات غیر عادی اقتصادی هستیم که به عرف اقتصادی ما تبدیل شده است؛ هم افزایی قیمت ها از جمله مواردی است که به صورت عرف باعث افزایش قیمت کالاهای دیگری می شود که گویی گریز از آن امکان پذیر نیست، از این رو با توجه به آنکه در بازار ایران به دلار هم به عنوان یک کالا نگریسته می شود این هم افزایی در افزایش یا کاهش نرخ دلار و تاثیرات ثانویه آن بر افزایش قیمت ها موثر است.

این کارشناس اقتصادی درباره چرایی چسبندگی قیمت ها اظهار داشت: چسبندگی قیمت ها که در اثر تورم به وجود می آید، در برخی  کالاها عادی و در برخی عادی نیست، مثلا چسبندگی قیمت برای مسکن می تواند تا حدودی عادی باشد، به این معنا که نمی توان انتظار داشت قیمت مسکن به سهولت و بدون سیاست خاصی کاهش یابد اما چسبندگی قیمت برای بسیاری از بازارها و کالاها در حال حاضر غیر عادی است.

محمودی اصل گفت: متاسفانه بازار ارز و طلا در فضای یکسان تعریف شده ای همانند بازار بورس به دائما در حال تغییر قیمت ها هستند، اما سایر بازارها با توجه به تنوع کالاها قیمت ها لحظه ای افزایش نمی یابد، اما تاثیر نرخ ارز بر این کالاها در یک بازه زمانی مشخص، معین می شود.

وی با اشاره به تاثیر گذاری توقف واردات کالاها در افزایش تورم افزود: از سوی دیگر توقف واردات و ماندن برخی کالاهای مورد نیاز مردم در گمرک نیز از جمله مواردی است که با کاهش نرخ ارز همچنان به بالا ماندن قیمت کالاها کمک کرده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سوء استفاده ها از التهاب بازار در گرانی ها بی تاثیر نبوده تصریح نمود: اگر کالاهای وارداتی به صورت مناسب در کشور توزیع شود شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود. هنگامی که کالاهای وارداتی سفارش داده شدند ارز مورد نیاز با نرخ ۸ هزار تومان و از طریق سامانه نیمایی سفارش داده شد، بنابراین هیچ کالایی با نرخ ارز بالاتر از ۸ هزار تومان  ثبت سفارش نشده است. افزایش قیمت کالاهایی که گاها با ارز ۱۵ هزار تومانی به مردم فروخته شد ناشی از التهاب بازار و سوء استفاده منفعت طلبان بود. بی شک  اگر وارد کننده و توزیع کننده متوجه ورود کالاها به کشور شوند کالاهای خود را هر چه  سریع تر وارزان تربه فروش می رسانند تا از بازار جا نمانند.

 محمودی اصل با اشاره به تاثیر بازار مسکن بر گرانی های اخیر نیز گفت: بنابراین برای کاهش تورم کالاهای مورد نیاز مردم لازم است جریان ورودی  کالاهای مورد نیاز جامعه اعم از کالای اساسی یا سایر کالاها  تسهیل شود.  متاسفانه در شرایطی که عده ای با دلالی گری و واسطه گری و با حمایتهای جانبی منجر به التهاب بازارهای تاثیر گذاری چون بازار مسکن می شوند، دلار هم خود را با بازار مسکن  تطبیق می دهد؛ نمی توان فقط با محدود کردن بازار ارز و بگیر و ببند مانع افزایش تورم و گران شدن کالاهای مورد نیاز مردم شد، چرا که هم افزایی بازارها تاثیر متقابل تورمی بر یکدیگر دارند.

  مشاور اقتصادی نمایندگان مجلس نهم و دهم افزود: مثلا فردی در بازار کالایی را به ارزش یک میلیارد تومان احتکار می کند که با نظارت و پیگیری فرد خاطی شناخته،مجازات و جریمه می شود اما آن سود در همین نزدیکی ها دولت فارغ از هزاران میلیارد احتکاری است که در بازار مسکن و در سوداگری های اینچنینی بر سایر بازارها و حتی نرخ ارز تاثیر می گذارد.

این کارشناس اقتصادی دراین باره تصریح نمود: بازار مسکن و دستهای پنهان آن، کسانی که سودهای میلیاردی می برند اما ریالی مالیات پرداخت نمی کنند همه وهمه از جمله مواردی است که منجر به تحریک و التهاب در سایر بازارها می شود. افزایش صد درصدی قیمت مسکن در بسیاری از شهرهای کشور و در تهران نشان دهنده آن است که دولت ملاکی برای ارزش یابی و قیمت گذاری و تاثیر گذاری در چنین بازارهایی ندارد، لذا شاهد بودیم در ماه های گذشته و در زمانی که نرخ دلار ثابت بود و افزایش چشمگیری نداشت با آنکه مسکن در حالت رکود و بدون معامله بود همچنان شاهد افزایش قیمت  در این بخش بودیم.

حسین محمودی اصل اقتصاددان با اشاره به عدم نظارت مطلوب بربازار کالاها گفت: متاسفانه افرادی به صورت راحت بر بازارهای مهم و حیاتی اقتصاد ایران تاثیر می گذارد و دولت توان مقابله و بازخواست آنها را ندارد. نظارت هایی که صورت می گیرد در حد نظارت بر بازار لبنیات است که آن هم جوابگوی انتظارات مردمی نیست. سایر بازارها به حال خود رها شده و دولت نظارتی بر آن ندارد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد و افزود:  به نظر می رسد اقتصاد ما در وضعیت نابسامانی است که تعریف درستی از آن نمی توان ارائه کرد. اقتصاد آزاد در ایران وجود ندارد اما بازارها عملا به حال خود رها شده و نوعی از اقتصاد آزاد را نشان می دهد در حالی که اصلا اقتصاد آزاد پیاده نمی شود. انتظار می رود با ثبات قیمت ارز در ماه های آتی برخی کالاها همزمان با ورود کالاهای وارداتی و عرضه تولیدات داخلی شاهد کاهش قیمت ها باشیم به شرط اینکه دولت بر بازارهای یاد شده که در افزایش نرخ تورم تاثیر گذار هستند نظارت کافی داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.