مرتضی بانک از اختصاص ٣٠٠ میلیون دلار ارز به واردات مواد اولیه و ماشین آلات از مناطق آزاد خبر داد و گفت:از ۲.۴میلیارد دلار ثبت سفارش، تاکنون ٦٠ میلیون دلار پاسخ داده شده است.

تخصیص ٣٠٠ میلیون دلار ارز برای واردات از مناطق آزاد تا پایان سال

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مرتضی بانک معاون رییس جمهور در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه مناطق آزاد در سال جاری متاثر از شرایط عمومی کشور با محدودیت ارزی و مبادلاتی مواجه بود، گفت: دولت تصمیم گرفت برای کنترل تقاضای ارز، موضوع ثبت سفارش را در کل کشور کنترل کرد که در مورد مناطق آزاد نیز مورد اجرا قرار گرفت؛ اگرچه مناطق ویژه و آزاد کشور، از مقررات عمومی کشور معاف هستند ولی شرایط بعد از خروج امریکا از برجام سبب شد که مناطق آزاد نیز مشمول شود.

معاون رییس جمهور افزود: در عمل سیاست های بانک مرکزی باعث شد که ورود کالا به مبادی گمرکی متاثر از ثبت سفارش شود  که این موضوع برای مناطق آزاد بسیار شرایط متفاوتی را رقم زد؛ بر این اساس به دلیل اینکه ثبت سفارش در سرزمین اصلی مقررات گسترده ای را دارد، یکی از اقدامات این بود که ثبت سفارش مناطق آزاد از سوی خود مناطق انجام می شود و سه ماه تا تصویب آن زمان سپری می شود .

وی تصریح کرد: میزان متوسط زمان ثبت سفارش در مناطق آزاد به صورت آنلاین از ٤ماه گذشته به طور متوسط شصت ساعت به طول می انجامد و البته بانک مرکزی میزان تخصیص را به مقدار توان خود انجام داده به نحوی که از تقاضای دو میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار تقاضای ثبت شده برای واردات وجود داشت که ٦٠ میلیون دلار بیشتر تخصیص داده نشد.

بانک گفت: برای ٤ ماه آخر سال، حدود ٣٠٠ میلیون دلار سهمیه برای تخصیص ارز مناطق آزاد پیش بینی شده است تا واردات مواد اولیه و ماشین آلات در این مناطق تسهیل شود.

بانک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آزادسازی واردات قطعات و مواد اولیه بدون ثبت سفارش ، گفت: گمرک امروز فهرست کالاهای مجاز برای واردات بدون ثبت سفارش از مناطق آزاد را اعلام کرده است و بر این اساس، کالاها در ناطق آزاد برای استفاده در سرزمین اصلی دپو می شوند تا در زمان لزوم به سرزمین اصلی ارسال شود. 

رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: البته واردات این ٣١٢٠ قلم کالا به سرزمین اصلی باید مطابق با قواعد گمرکی صورت گیرد و هدف انتقال مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کشور از کشورهای همسایه مثل امارات به داخل کشور است. میان این کالاها، اقلام مصرفی وجود ندارد.

بانک با بیان اینکه ثبت سفارش از مناطق آزاد به مناطق ویژه دچار مشکل بود چراکه باید دو بار ثبت سفارش انجام می شد، گفت: در هفته جاری بخشنامه ای از سوی گمرک ابلاغ خواهد شد که بر اساس آن کالاهای جابجا شده از یک منطقه به منطقه دیگر تنها با یک بار ثبت سفارش انجام می شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.