اعتراض کارگران اگزوز خراسان امروز موجب توقف فعالیت این کارخانه شد.

«اگزوز خراسان» تنظیم نیست/ فرماندار نیشابور: کارخانه متعهد به رفع اشکال قراردادهای کارگران شد

به گزارش قدس آنلاین، کارگران کارخانه اگزوز خراسان به دنبال مشکلات به وجود آمده دست از کار کشیدند و با ممانعت از ورود مدیران کارخانه صدای اعتراض خود را به گوش مسؤولان رساندند.

فرماندار نیشابور که هفته گذشته اخبار مربوط به بیکار شدن کارگران کارخانه اگزوز نیشابور را تکذیب کرده بود در رابطه با این موضوع توضیح داد: کارگران به دلیل تغییر شیفت‌ها و کاهش آن اعتراض کرده و دست از کار کشیده‌اند.

سعید شیبانی خاطرنشان کرد: رئیس اداره کار تا آخر وقت در محل بود و به درخواست کارگران رسیدگی کرد و اشکالات ناشی از قرارداد کارگران را مطابق نظر اداره کار تنظیم و کارخانه متعهد به انجام آن شد.

مشکل مربوط به خارج از نیشابور است

وی ادامه داد: علاج مسئله به تامین نقدینگی واحد از مرکز خودروسازان، تقویت تولید برای فروش محصول و فعال شدن همه شیفت‌ها است که با رفع این مشکلات کارگران به کار بازمی‌گردند.

فرماندار نیشابور خاطرنشان کرد: این مسائل خارج از حیطه شهرستان نیشابور باید حل شود چون این واحد بخشی از خودروسازی کشور است.

قطع همکاری با کارگران پیمانی

یکی از کارگران کارخانه که نخواست نامش فاش شود، گفت: از صبح (دیروز) کارخانه شلوغ است و بچه‌ها حق‌شان را می‌خواهند، حقوق سروقت پرداخت می‌شود ولی مبلغ آن با توجه به شرایط و سختی کار بسیار پایین است به‌نحوی‌که همکاران باسابقه ۲۰ تا ۲۲ سال مبلغی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: سال گذشته بازرس از کارخانه بازدید کرد و وعده افزایش حقوق را با توجه به‌سختی کار داد ولی تاکنون انجام نشده است.

این کارگر کارخانه اگزوز خراسان با اشاره به اخراج‌های صورت گرفته در این کارخانه بیان کرد: وضعیت قراردادها مناسب نیست، بچه‌های پیمانی که تعدادشان بالغ بر ۱۵۰ نفر بود قطع همکاری شدند و قراردادهای کارگران قراردادی به سه ماه کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: تا هفته پیش به علت نبود مواد اولیه تولید نداشتیم ولی با رسیدن مواد اولیه تولید آغاز شده اما نسبت به گذشته بسیار پایین است.

تهدید امنیت روانی کارگران با شایعه انتقال کارخانه

وی تأکید کرد: پس از انتقال خط کاتالیز به سمنان، شایعه انتقال کارخانه به قم در بین بچه‌ها منتشرشده است و طبق شنیده‌ها کارخانه از سال جدید در قم فعالیتش را آغاز می‌کند که این عامل اصلی ناراحتی کارگران است.

این کارگر کارخانه اگزوز خراسان افزود: بسیاری بیش از ۲۲ سال از عمر خود را در کارخانه سپری کردند و الآن اگر اخراج شوند در جای دیگر استخدام نمی‌شوند.

وی ادامه داد: امروز از دستگاه‌های مختلف آمدند و خواستند که ما مدیر را به کارخانه راه دهیم ولی ما اجازه ندادیم، چرا این قدر از او حمایت می‌شود؟ شایعات انتساب او به مسؤولان کشوری با این کارها تقویت خواهد شد.

مذاکره مسؤولان با نمایندگان کارگران

همچنین رئیس اداره کار و امور اجتماعی شهرستان نیشابور گفت: با نمایندگان کارگران جلسه برگزار شد و توافقاتی صورت گرفت ولی اینکه کارگرها چقدر این توافقات را بپذیرند هنوز معلوم نیست.

علی‌رضا نبوی نژاد در مورد جزئیات این توافق گفت: درحال حاضر امکان صحبت ندارم.

آنچه در این میان باید بیش از همه مدنظر مسؤولان قرار داشته باشد این است که شرایط سخت معیشتی به خصوص برای قشر کارگر فشارهای زیادی را ایجاد می‌کند، طبیعی است که شرایط دشوار اقتصادی کارخانه‌ها را نیز دچار مشکل کرده اما تدبیر برای افزایش احساس امنیت شغلی و رضایت از کار، امری است که نباید از آن غفلت شود.

هر چند این کارخانه تنها واحد صنعتی در خراسان رضوی نیست که دچار مشکلات است اما انتظار کارگران برای درک مشکلات آن‌ها نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد همانگونه که مشکلات کلان صنعت و اقتصاد کشور نیز باید مدنظر کارگران باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.