پیشکسوت تئاتر مشهدمقدس گفت: سال‌هاست که چتر حمایتی دولت از تئاتر برداشته شده و زمانی که گروه مجبور است تمام هزینه‌ها را خود بپردازد نمی‌توان انتظار داشت که در نهایت کار فرهنگی بزرگی انجام شود.

چتر حمایت دولتی از تئاتر برداشته شده؛ چله نمایش یادآور تئاتر دهه ۶۰ مشهد است

به گزارش قدس آنلاین محمد برومند اظهار داشت: برگزاری رویداد هنری چله نمایش ما مرا به روزهای دهه ۶۰ می‌برد؛ روزهایی که در بسیاری از مساجد، گروه‌های تئاتر به‌صورت خودجوش و بدون هیچ حمایتی فعالیت می‌کردند. مرحوم ماشاالله وحیدی نویسنده نمایشنامه‌های طنزی بودند که در آن زمان در مساجد اجرا می‌شد و من نیز در برخی از کارها به‌عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشتم.

وی افزود: برگزاری «چله نمایش ما» اتفاق خوب و مبارکی است و نام زیبایی نیز برای آن انتخاب شده است؛ «چله» برای ایرانیان قداست خاصی دارد و چله نشینی در فرهنگ ما جایگاه دیرینه‌ای دارد.

کارگردان و نویسنده تئاتر با اشاره به جذب جوانان به رویداد هنری چله نمایش ما گفت: سال گذشته اجراهای خوبی رو شاهد بودیم و امسال نیز امیدوارم موفق باشند البته معتقدم این حرکت خوب نیاز به حمایت بیشتری دارد تا جدی‌تر گرفته شود و سطح کیفی آثار ارتقا یابد که این مهم نیازمند افزایش بودجه‌ها و زمان نگارش طرح و تمرین گروه‌ها است.

برومند ادامه داد: حمایت بیشتر، افزایش تعداد بازیگران گروه‌ها و امکانات اجرا را به همراه دارد که در نتیجه می‌تواند تاثیری که از تئاتر مردمی انتظار داریم را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: در دهه ۶۰ گروه‌ها خود احساس می‌کردند که الان نیاز است چه متنی اجرا شود و کار سفارشی نبود. از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که اکنون مردم با آن مواجه هستند حضور نمایش‌های شادی‌آور و امیدبخش در رویدادهای هنری نظیر چله نمایش ما باید پررنگ شود.

این نویسنده و کارگردان هنر نمایش درباره تئاتر لوکس و لاکچری گفت: در این رابطه در تهران اخبار بلیط‌های ۳۰۰ هزار تومانی را می‌شنویم اما در مشهد چنین نیست و بلیط‌های ۳۰-۲۰ هزار تومانی با توجه به هزینه‌ای که برای تئاتر می‌شود قیمت بالایی نیست و در تمام دنیا نیز بلیط تئاتر از سینما گران‌تر است البته با توجه به مشکلات اقتصادی، بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت همین مبالغ را هم ندارند.

برومند افزود: سال‌ها است که چتر حمایتی دولت از تئاتر برداشته شده و زمانی که گروه مجبور است تمام هزینه‌ها را خود بپردازد نمی‌توان انتظار داشت که در نهایت کار فرهنگی بزرگی انجام شود در حالی اکنون بیش از هر زمانی احتیاج به برنامه‌های فرهنگی داریم و باید برای آن هزینه کرد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری رویدادهای هنری موثری مثل چله نمایش ما در این شرایط لازم است اما کافی نیست و باید کارهای ریشه‌ای و بنیادی بیشتری برای حمایت از تولید و اجرای آثار فاخر فرهنگی انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.